نقدی بر بی نظمی در جلسه تنظیم بازار کردستان؛

شیرینی کام دلالان از نبود نظارت ها / محتکران پیروز میدان؛ مردم شکست خوردگان میدان

با وجود نبود نظارت بر بازار میوه شب عید و دیگر اجناس این دلالان و محتکران هستند که همیشه پیروز میدان بوده اند و تداوم این وضعیت همیشه کام این صنف را شیرین کرده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، براساس رسوم هر ساله در این ایام ستادهایی تحت عنوان ستاد تنظیم بازار میوه شب عید در استان های کشور با حضور مسئولان و مدیران ارشد برگزار می شود و در این ستاد آمار، بخش نامه و... بین اعضای حاضر مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و نهایتا با چندین امضا مصوب می شود.

امروز هم ستاد تنظیم بازار استان کردستان با حضور اعضای این ستاد با موضوع تهیه میوه شب عید برگزار گردید، ستادی که در سال های اخیر نه تنها در کردستان بلکه در دیگر نقاط کشور هیچ وقت نتوانسته است که عملکرد موفقی داشته باشد و بعضا برنده این میدان دلالان و سودجویان و بازندگان بازهم به مانند همیشه مردم هستند.

در جلسه امروز، خالد جعغری؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان از اختصاص یک میلیارد و 800 میلیون تومان یارانه برای تامین میوه شب عید خبر داد، این گفته معاون اقتصادی استاندار یعنی اینکه مشکل میوه شب عید منتفی شده است.

جعفری اعلام می دارد که این اعتبار برای خرید میوه دست محتکران و دلالان را کوتاه خواهد کرد، ولی در هر سال بالعکس گفته های مسئولان متولی؛ نه تنها دست دلالان و محتکران کوتاه نمی شود بلکه درازتر از گذشته می گردد.

جعفری از موفقیت استان کردستان در تنظیم بازار میوه شب عید خبر می دهد و می گوید: کردستان همواره در خرید میوه شب عید جزو استان‌های موفق کشور بوده و انتظار می ‌رود امسال نیز در این رابطه به طور مطلوب و رضایت بخش عمل شود.

آیا دوستان شورای تنظیم بازار به یاد ندارند که سال گذشته قیمت های مصوب در جلسات تنظیم بازار تنها بر جریده ای تحت عنوان بخشنامه و دستورالعمل مکتوب شد و هرگز جامه عمل نپوشاند و آن چند ده تن میوه که به برای تنظیم بازار در این استان در سال گذشته در نظر گرفته شد، از کجا سر درآورد؟!

بی گمان امسال با توجه به چند عامل مهم مثل کاهش شدید قدرت خرید مردم، بیماری کرونا، افزایش آماری بیکاری و... هرگز نمی توان بازار میوه شب عید در کردستان را با یک میلیارد و 800 میلیون تومان و با تنظیم بخشنامه و دستورالعمل به معنای واقعی کلمه در دست گرفت و دلالان را که به مانند «کرکس» مترصد زمان موعود هستند را دور کرد.

در حال حاضر قیمت برخی از میوه ها در بازار سنندج به مانند موز 40 هزار تومان است و این قلم میوه که در لیست دوستان تنظیم بازاری نیست برای ایام عید بی شک به بالای 50 هزار تومان خواهد رسید.

چند روز به سال تحویل مانده به عینه شاهد برپایی بازار مکاره دلالانی هستیم که پیش دستی می کنند و خود جلوتر از دوستان ستاد تنظیم بازار قیمت ها را در بازار سنندح تنظیم می کنند.


بیشتر بخوانید؛

علل افزایش قیمت میوه در سال جاری

کاهش قیمت 10 محصول در میادین میوه و تره بار


بازهم به روال سال های قبلی میزان میوه های مورد نیاز بازار شب عید توسط اعضای ستاد برآورد شد.

براساس برآورد رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، مقرر شده ۹۰۰ تن پرتقال به قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و ۴۰۰ تن سیب به قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار تومان برای شب عید در استان خریداری شود و به گفته این مسئول برای تامین این حجم از میوه 16 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

با نگاهی به قیمت های پرتقال و سیب که از سوی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اعلام می شود بی گمان دلالان درصدی به عنوان حق کمیسیون خود بر آن می افزایند و فروشندگان و عرضه کنندگان نیز درصدی دیگر و حال قیمت پرتقال و سیب هرگز با اعداد اعلامی از سوی مسئول مذکور به دست مصرف کننده نخواهد رسید.

البته در کلام و سخن محمد دره زرمی؛ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان که قیمت میوه های شب عید سال گذشته را اعلام می کند به عینه شاهد تورم بیش از 110 درصدی در دو قلم میوه پرتقال و سیب در عید امسال هستیم البته این عدد 110 درصد تورم، بودن هزینه ها و کمیسیون های دلالان، محتکران و فروشندگان می باشد.

در ادامه جلسه، فرید سپری؛ رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان آب پاکی را روی دوستان ستاد تنظیم بازار استان می ریزد و اعلام می دارد: صادرات سیب رونق گرفته لذا احتمال اینکه قیمت این میوه در پایان سال افزایش یابد زیاد است و باید هرچه سریعتر نسبت به اقدام خرید میوه شب عید اقدام شود تا مشکلی پیش نیاید.

این سخن رییس سازمان جهاد کشاورزی علنا تمام ارقام و اعداد دوستان ستاد تنظیم بازار که قبل از این بیان شد را برهم می زند و به نوعی خط بطلانی بر برنامه ها و آمارهای اعلام شده است.

اینگونه که از نشست ستاد تنظیم بازار استان کردستان برمی آید امسال سفره های مردم نسبت به عید سال گذشته بسیار کوچکتر، فقیرتر و تهی تر خواهد شد.

بی گمان تا زمانی که نظارت ها از حرف به عمل نرسند، این وضعیت تداوم خواهد داشت، لذا شایسته است که دوستان با ارقام اعداد خود را مشغول نکنند و نگاهی واقع بینانه به وضعیت بازار سنندج و دیگر شهرستان کردستان داشته باشند.

آیین مهر ـ استان کردستان

227812