پرسون از فعالیت متکدیان در کردستان گزارش می دهد؛

«تکدی گری» در بستر سرد خیابان های شهر

با وجود اینکه شاهد سرمای شدید در این کردستان هستیم، ولی متکدیان همچنان دست از تکدی گری بر نمی دارند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، علیرغم سرد شدن هوا و بارش برف و باران بازهم در گوشه و کنار خیابانها و معابر شهر سنندج شاهد حضور و فعالیت بسیاری از متکدیان هستیم که بدون توجه به سرمای استخوان سوز، دست خود را جلوی هر رهگذری دراز می کنند.

برخی از این متکدیان برای بازی با احساسات مردم، کودکان و نوزادانی در این زمستان سخت در بغل دارند که این خود معضل بزرگ تری از تکدی گری و کودکان کار است.

به صورت روزانه ماموران و نیروهای شهرداری با پدیده تکدی گری در شهر سنندج برخورد می کنند، ولی بازهم می بینیم که روز بعد همان متکدیان در همان جای سابق خود حضور دارند و دستشان را به سمت عابرین دراز کرده اند.

از سوی دیگر هر متکدی برای خود قلمرویی دارد و بعضا متکدیان زیر سایه یک «پدرخوانده» فعالیت می کنند و به نوعی نیروهای وی محسوب می شوند و «پدرخوانده» هم در عوض، محل کار متکدیان را تضمین می کند و نیز برخی از مشکلات برای این صنف را برطرف می سازد و ین یک معامله متقابل و تهاتری است.

به گفته برخی از منابع آگاه در مسایل اجتماعی اولین عامل در رشد پدیده تکدی گری مشکلات اقتصادی نیست، بلکه کمک هایی است که مردم به نام «صدقه» و.. به آنها پرداخت می کنند که همین عملکرد اشتباه مردم باعث ترویج پدیده اجتماعی تکدی گری می گردد.

رقیه محمدی؛ فعال اجتماعی در گفتگو با خبرنگار پرسون گفت: زمانی که متکدی به راحتی مبلغی را از دست مردم می گیرد، بیشتر تشویق می شود و این کمک های مردمی به نوعی وی را برای ادامه کار ترغیب می کند.

محمدی افزود: متاسفانه روحیه احساسی مردم باعث شده است که تکدی گری به رسته ای از مشاغل تبدیل شود که اتفاقا درآمد آن بسیار بالاتر از دیگر صنوف است.

به گفته وی مردم و جامعه عامل رشد تکدی گری هستند تا مسایل و مشکلات معیشتی و اقتصادی.

صلاح الدین وکیلی؛ مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج نیز در این باره به خبرنگار پرسون گفت: شهرداری سنندج در تمام فصول سال به صورت مستمر اقدام به جمع آوری متکدیان می کند.

مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج افزود: بیشتر متکدیان در سطح سنندج را مردان تشکیل می دهند برای نمونه در 9 ماهه سالجاری 188 متکدی از سطح این شهر جمع آوری شده اند که بیش از 119 نفر آنها را مردان و 69 را زنان تشکیل می دهند.

وکیلی با اشاره به اینکه برخی از متکدیان جمع آوری شده اهل سنندج نیستند، بیان داشت: زمانی که متکدیان را جمع آوری می کنیم از آنها تحت کتبی گرفته می شود و تحویل خانواده هایشان می گردند ولی امسال 5 متکدی که جمع آوری کرده بودیم اهل سنندح نبودند و از این شهر اخراج شدند.

مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج بیان کرد: مسئله دیگری که با آن مواجه هستیم، پایین بودن سن متکدیان در کشور و به ویژه در سنندج است.

وی افزود: در میان متکدیان جمع آوری شده توسط پرسنل شهرداری 14 نفر از آنان کودک بودند که متاسفانه به علت فشارهای خانواده هایشان در خیابان ها دست به گدایی می زنند.

با وجود سخنان مطرح شده بازهم شاهد روند رو به رشد تکدی گری در سطح کشور به ویژه در استان کردستان هستیم.

این پدیده عملا چهره ای زشت و نازیبا به کردستان که مهد فرهنگ و هنر است می دهد.

از سوی دیگر ماموران شهرداری و دیگر دستگاه های ذیربط برای جمع آوری این تعداد از متکدی در سطح استان هم نیازمند اعتبارات مالی هستند و هم قانون سخت.

آیین مهر ـ استان کردستان

230806