رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

مشارکت های مردمی راهبرد حل بحران های پیچیده زیست محیطی است

رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: مشارکت مردمی فقط یک راهکار نیست ؛ یک راهبرد و استراتژی کلان برای حل بحران های پیچیده زیست محیطی در تمام کشورهای پیشرو در این زمینه است.

به گزارش سایت خبری پرسون، فیروزه سعادتی در ارتباط با هوای پاک اظهار داشت: هفته هوای پاک همه ساله به عنوان یک مناسبت ملی محملی است جهت بررسی عملکرد تلاش جمعی برای حفظ حقوق شهروندی در حوزه محیط زیست و سلامت؛حقوقی که به طور محتوم می تواند در پرتو مشارکت همگانی کفه ترازوی سودا گری های بی وقفه به نام توسعه را سبک تر کند و توسعه پایدار در ابعاد مختلف را رقم زند.

وی بیان داشت: در این میان شعار گونه های محیط زیستی به مناسبت های مختلف؛ بیش از آنکه عملگرایی محیط زیستی را منتج شود.برانگیختگی افکار و انگیزه بخشی برای ایجاد عزم عمومی جهت مطالبه گری را سبب می گردد. شعار ها و مناسبت های نمادین در حقیقت می تواند بستری را فراهم سازد تا مقوله تلاش برای کاهش معضلات محیط زیستی را به یک مسئولیت اجتماعی تبدیل کند.

رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: به حتم در این روزهای خاکستری که اکثر کلان شهرها بویژه شهرهای صنعتی با پدیده وارونگی دما ؛ انباشت آلاینده ها تا مرز هشدار و خطر در شاخص کیفیت هوا روبرو هستند؛ شناخت مسئولیت اجتماعی شهروندان در این زمینه بیش از پیش مهم و اثرگذار است.

وی اعلام کرد: در فراز و نشیب تضاد افکار و اختلافاتی که بی شک از دیدگاه جامعه مدنی بر سر متهم ردیف اول معضل آلودگی هوا وجود دارد آنچه قویا جلوه گر است ابهام افکار عمومی در تشخیص علت و منشا حقیقی آلودگی هوا ست .ابهامی که تنها وقتی می تواند کمرنگ شود که نهادهای دولتی و غیردولتی در تصمیم سازی و سیاست گذاری های خرد و کلان همگام و همسو عمل کنند.

رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: بی شک در دنیای شتابان صنعتی امروز؛ و با رشد فزاینده گردش اطلاعات و اخباردر فضای مجازی و پیرو آن افزایش حساسیت در جامعه؛ شاید برترین و تنها راه حل موجود مشارکت مردم در کل فرآیند از مرحله بروز بحران تا اتخاذ راه حل های کاهش مقطعی و بلند مدت می باشد.

وی افزود: مشارکت مردمی فقط یک راهکار نیست ؛ یک راهبرد و استراتژی کلان برای حل بحران های پیچیده زیست محیطی در تمام کشورهای پیشرو در این زمینه است. جهت دهی و توانمند سازی گروه های مردمی با استفاده از نردبان خلاق مشارکت شامل متخصصان؛ فعالان مدنی و عموم مردم ، می تواند مسیر استراتژی کلان دولت و مردم را به نفع محیط زیست سالم پیش ببرد. همان چالش اساسی که امروزه در کشور ما علت اصلی پیچیدگی بحران های محیط زیستی و گاهی شکست آمال های محیط زیستی به نفع توسعه ناپایدار است . توسعه ای نا متوازن که تا وقتی پرقدرت و گاهی با نادیده انگاشتن قوانین توسعه بر تارک سلامت و محیط زیست می تازد صحبت از بهبود شرایط فعلی سخنی گزافه است .

سعادتی بیان داشت: اگر بخواهیم شعار گونه ها و آمال گرایی های هفته هوای پاک هر سال را به عملگرایی تبدیل کنیم چاره ای نداریم جز انکه مطالبه گری عمومی را به مشارکت مردمی وسپس مشارکت مردمی را به راهبرد عمومی برای حل بحران آلودگی هوا مبدل کنیم .

229194

مطالب مرتبط