هدیه‌ای چند هزار ساله زیر پوست روستای علی‌اباد

روستایی گرم و خشک در حوالی کوار؛ زمین شکافته شده است تا از دل آن آب و خوراک را برای ساکنان آن روستا به ارمغان آورد. از دیرباز تا کنون، مردم این روستا با تلاش برای چیره شدن بر طبیعت، مایه زندگی را از دل حفره‌ای در همان حوالی هدیه می‌گرفته‌اند. قنات علی‌آباد، اشک دلسوزانه زمین را به بشر هدیه می‌داد. هم‌اکنون این نماد دوستی انسان و طبیعت، به همت مردم و دولت دوباره می‌شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، ایرانیان باستان در چندین هزار سال قبل دست به این ابتکار جدید زدند تا با تسلط بر جغرافیای کم‌آب این سرزمین، بتوانند بر نیروهای طبعیت چیره شوند و با هدایت آب از زیر زمین به سطح آن، کشاورزی را برای تهیه خوراکشان رونق دهند. همین سنت و فرهنگ بود که قنات روستای علی‌آباد از توابع شهرستان کوار را پدید آورد.

در اثر سیل‌های چند سال اخیر خسارات زیادی به سازه‌های این قنات وارد شده بود اما پس از سال‌ها بازسازی خواهد شد.

به گفته کارشناس‌مسؤول اداره آب و خاک و امور فنی- زیربنایی در شهرستان کوار، این قنات در روستای علی آباد، مرکز دهستان «فرمشکان» واقع شده و با طول ۱۴۰۰متر، دارای دو شاخه و تعداد ۵۰ میله چاه است که سرعت آبدهی هر کدام از این مسیرهای آبرسانی در حدود ۱۴ لیتر برثانیه است.


بیشتر بخوانید؛

جن‌های کافر، عامل نوسانات منفی بازار بورس!


او در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون از تامین اعتبار جهت مرمت و بازسازی قنات روستای علی آباد از محل کمکهای فنی اعتباری ابلاغی سال ۱۳۹۹ و شروع عملیات اجرایی این پروژه خبر داد.
«ایمان روشن‌ضمیر» این را نیز به گفته‌هایش افزود که: تعداد بهره‌برداران قنات علی آباد ۶۰ خانوار بوده و سطح اراضی زیردست و تحت شرب آن بیش از ۵۰ هکتار است.

به نظر می‌اید با احیای این قنات، یکی دیگر از نمادهای تمدنی از قلب ورق‌های تاریخ غبارزدایی شده تا در برابر چشمان بسیاری هویدا بماند. شاید همین قنات نیز روایتگر بخشی از خلاقیت‌های مردم این سرزمین و ناخودآگاه جمعی آنان برای آبادانی کشورشان باشد.

سعید دهقانی - فارس

228224

مطالب مرتبط