پرسون با نگاهی به سخنان امام جمعه موقت تهران، بررسی کرد؛

رسانه های داخلی در خطر افول/ جای خالی تذکر به صدا و سیما

سخنان امام جمعه موقت تهران در شبکه قرآن سبب شد تا رویه صداوسیما مورد انتقادات جدی قرار بگیرد. برخی بی احتیاطی های صداوسیما را مقدمه ایجاد حیاط خلوت رسانه های بیگانه می دانند.

به گزارش سایت خبری پرسون، چند روزی از سخنان حجت الاسلام صدیقی گذشته است. سخنانی که وی راوی با واسطه آن بوده است. اما قبل از پرداختن به این موضوع، لازم است برخورد رسانه های غربی با این موضوع دیده شود. رسانه هایی که منتظر کوچکترین حرکتی از جانب ایران ومسوولان ایرانی هستند تا آن را با هیاهوی اغراق آمیز پرورش داده و آن را به خورد جامعه جوان ایران دهند. خللی که هر چه در رسانه های کشور بیشتر شود، راه را برای رسانه های بیگانه مهیاتر می سازد.

روند بی توجهی به رسانه های داخلی هر روز با شتاب بیشتری حرکت می کند. رسانه هایی که با وجود تلاش شبانه روزی، اما برای هموطنان خود دچار خلا های ارتباطی هستند. از سوی دیگر رسانه های فارسی زبان خارج کشور از این خلا،کمال استفاده را کرده و با صرف هزینه های گزاف مخاطبان بیشتری را برای خود دست وپا می کنند؛ از این رو اهمیت برنامه های ورودی و خروجی رسانه های داخلی بیش از بیش مشخص می شود.

*سخنان صدیقی امام جمعه موقت تهران

پس از پخش سخنان امام جمعه موقت تهران در رابطه با اعلام زمان وفات آیت الله مصباح توسط آن مرحوم و روایت چشم های باز این عالم شیعه در هنگام غسل دادن، توسط شبکه قرآن و صداو سیما؛ کوهی از توییت های طرفداران ومخالفان این برنامه در فضای مجازی جاری شد. عده ای به تجربه های گذشته حجت الاسلام صدیقی پرداخته وسخنان وی را اغراق آمیز توصیف کردند. در مقابل عده ای هم به طرفداری از امام جمعه موقت پایتخت پرداخته و مخالفانشان را مادی گرا و اهل دنیا وعیش و نوش نامیدند.

کارشناسان رسانه ای و روحانی های سرشناس که در رسانه ملی حاضر می شوند همه بر این نکته متفق القولند که صداو سیما باید حساسیت بیشتری در پخش سخنان و روایت های ثابت نشده داشته باشد. آنها می گویند که هر فردی با علم محدود و حواس مادی خود به ماجراها نگاه کرده وآن ها را مطابقت می دهد. از این رو این رسانه باید اکثریت مخاطبان خود را در نظر داشته باشد. از سوی دیگر همین کارشناسان معتقدند که اینگونه روایت ها برای جامعه جوان ایران، نتیجه عکس داده و آنها را به همه سخنان وروایت ها بدگمان می سازد. از این رو در عرصه دین باید با احتیاط بیشتری گام برداشت.


بیشتر بخوانید:

کنایه امیر آقایی به اشتباه صدا و سیما در معرفی یک خواننده انگلیسی

شورای شهر و صداو سیما به وظیفه خود در قبال قانون هوای پاک عمل نکرده‌اند


*بیان استثناعات!

یکی از این روحانیون سرشناس که رسانه ها، موضع گیری هایش را به جد دنبال میکنند مجید انصاری است. حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری, عضو مجمعتشخیص مصلحت نظام در واکنش به سخنان کاظم صدیقی در خصوص مرحوم آیت الله مصباح یزدی، به سایت«جماران» گفت: مدت ها است که در فکر بودم راجع به برخی برنامه های دینی و مذهبی که در صدا و سیما پخش می شود با مدیران محترم، خصوصا جناب عسکری رئیس محترم صدا و سیما، صحبتی داشته باشم که متأسفانه به دلیل وضعیت کرونا و عدم امکان صحبت حضوری، میسر نشد. تا اینکه با کمال تأسف و تعجب اظهاراتی را از جناب آقای صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در رابطه با مرحوم آیت الله مصباح یزدی دیدم.

وی با اشاره به اینکه آقای صدیقی در این برنامه زنده دو ادعا را مطرح کردند، گفت: یکی اینکه مرحوم آیت الله مصباح از زمان فوت خودشان دقیق مطلع بودند و می گفتند باغی برای من آماده کرده اند و دارم به آنجا می روم.اگر ایشان چنین چیزی هم فرموده باشند، که من نمی دانم به چه صورت بوده، مطلبی بین ایشان و خدا است. نمی دانم از بیان استثنائات برای ایجاد یک قاعده چه استفاده ای می خواهند بکنند. مهمتر اینکه گفته اند مرحوم آیت الله مصباح که از دنیا رفته اند، غسّال داشته ایشان را غسل می داده و برای اینکه به غسال بگوید من تو را شفاعت می کنم چشم هایش را باز کرده و با نگاه مهربان چشم هایش را بسته است.

در یک برنامه زنده تلویزیون کسی ادعا کند فرد مرده چشم هایش را باز کرده و نگاه مهربانانه ای کرده و دوباره چشم هایش را بسته است، هرکس بشنود می خندد.

انصاری تأکید کرد: به نظرم این سخن موهن اهانت به مرحوم آیت الله مصباح، فهم شنونده و معارف دین است. مگر شفاعت و قول شفاعت این طوری است؟! به این سادگی است؟! ببینید ائمه اطهار(ع) با مسأله شفاعت چه جوری برخورد کرده اند. امام صادق(ع) می فرماید که به شفاعت ما مغرور نشوید. به هر حال شفاعت یک بحث وسیع و دامنه دار است و من نمی خواهم وارد بحث شفاعت بشوم. اینکه در یک برنامه زنده تلویزیون کسی ادعا کند فرد مرده چشم هایش را باز کرده و نگاه مهربانانه ای کرده و دوباره چشم هایش را بسته است، هرکس بشنود می خندد.

از سخنان حجت الاسلام والمسلمین انصاری برمی آید که مشکلات رسانه ای در پرداخت برنامه ها، آنقدر جدی است که وی را برآن داشته تا تذکری به رییس سازمان صداوسیمای کشورمان بدهد. تذکری که تا حال انجام نشده و جای آن خالیست.

227883

مطالب مرتبط