عزت الله مهرآوران در گفتگو با پرسون:

آینده سیاهی برای تئاتر متصور هستم / وقتی توان زنده نگهداشتن تئاتر را نداریم چه نیازی به برگزاری جشنواره است

عزت الله مهرآوران بازیگر سریال «بچه مهندس 4» گفت: وضعیت بسیار بد است و من آینده سیاهی را برای تئاتر متصور هستم، هنرمندان تئاتر توقع زیادی از زندگی ندارند، این را همان روز اولی که تئاتر را انتخاب کردند، به اثبات رساندند.

عزت الله مهرآوران بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که این روزها مشغول بازی در فصل چهارم سریال «بچه مهندس» به کارگردانی احمد کاوری است، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پرسون، پیرامون تاثیر کرونا بر فعالیت هنرمندان گفت: یک چیزی در وجود بازیگر است که این قدرت را به او می دهد که زمانی در حال بازی است زیاد گرفتار مسائل کرونا و صحبت های پیرامون آن نباشد، اما پس از اتمام نقش دلهره، استرس و ترس ابتلا به این ویروس به سراغ بازیگر می آید.

وی در پاسخ به اینکه آیا این استرس در ارائه نقش بازیگر نیز تاثیر دارد یا خیر، اظهار کرد: قطعاً بی تاثیر نیست و نمی توان این استرس را کتمان کرد، مردم عادی نیز همین ترس را در زندگی خود دارند، همین که به دیگران می گویی ماسک بزن لیوان را بشورید و ... همه این مسائل بازیگر را در استرس قرار می دهد و بازیگر با اضطراب جلوی دوربین می رود و این وحشت وجود دارد که هیولایی به نام کرونا همراه ما است و اینکه ما چقدر می توانیم از این استرس کم کنیم و به بازی خود اضافه کنیم کار ما را مشکل تر می کند.

بازیگر سریال «بچه مهندس» در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در پشت صحنه فیلم ها اذعان کرد: تمامی سریال هایی که در حال فعالیت هستند پروتکل ها را رعایت می کنند و سر صحنه از وجود پزشک بهره می برند تا درصد ریسک ابتلا به این ویروس را کاهش دهند و این از استرس بازیگر و عوامل کم می کند.


بیشتر بخوانید؛
گفتگو با عزت الله مهرآوران: مردم «بچه مهندس 4» را دوست خواهند داشت
گفتگو با سیروس میمنت: از همکاران تقاضا دارم غم مردم را صد چندان نکنند


وی در همین راستا ادامه داد: خدا رو شکر پروتکل های بهداشتی خیلی در صحنه های فیلمبرداری رعایت می شود و تهیه کننده ها خیلی به این موضوع توجه میکنند و پزشکی را به عنوان عوامل به پروژه اضافه کند تا سلامت کل گروه را تضمین و درصد ریسک ابتلا به این ویروس را کم کنند.

مهرآوران پیرامون تاثیر کرونا بر فعالیت هنرمندان عنوان کرد: در ایام کرونا میزان تولیدات خیلی کمتر شده است، مخصوصاً تئاتر و هم اکنون هنرمندان با پول بخور و نمیری در حال گذران زندگی هستند و هیچ توجه ای از دستگاه دولتی به آنها نمی شود، اما سیاستگذاران فرهنگی باید فکری به حال این هنرمندان نمایند، هر چقدر این زمان طولانی تر شود هنرمند درگیر یاس و نا امیدی می شود، حق هنرمند این است که در شرایط حمایت شود.

این بازیگر سینما در خصوص وضعیت معیشتی هنرمندان در این روزها و حمایت مسئولان ذیربط اذعان کرد: خیر متاسفانه حمایتی نشده است و یا حداقل من ندیده ام و نه شنیده ام، در ایام کرونا هیچ نگاه حمایتی به هنرمندان نشده است و گویا این افراد برای یک خاک و یک کشور دیگری هستند.

بازیگر سریال «لیسانسه ها» با انتقاد از وضعیت بد اقتصادی، پیرامون وضعیت تئاتر و تغییر کاربری تعدادی از سالن های نمایش پس از شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: تئاتر در طول تاریخ مظلوم بوده و هم اکنون مظلوم تر شده است و در شرایط کرونا بسیار متضرر شده اند، طبیعتاً افرادی که سالن راه اندازی کردند به درآمد نمی رسند و این افراد حتی توان پرداخت پول برق سالن خود را نیز ندارند.

وی در همین راستا افزود: حتی در زمانی که با رعایت پروتکل ها سالن های نمایش بازگشایی شدند، اما تماشاگران به دلیل ترس و استرس ابتلا به این ویروس میل و رغبتی برای تهیه بلیط جهت تماشای نمایش ها از خود نشان ندادند، زیرا تماشای نمایش در یک محیط بسته برایشان بسیار مشکل است.

مهرآوران در ادامه با اظهار ناراحتی و همدلی با همکاران تئاتری گفت: وضعیت بسیار بد است و من آینده سیاهی برای تئاتر متصور هستم، اگر جهان بخواهد تاریخ فرهنگی ما را بررسی کند تئاتر در اولویت است، تئاتر تاریخ هنرهای نمایشی است که ما می توانیم از دریچه آن به مردم یک کشور نگاه کنیم، سالن های دولتی هم برای اجرای تئاتر برعکس تمام نقاط دنیا کلی هزینه دریافت می کنند.


بیشتر بخوانید؛
گفتگو با رضا رویگری: به خاطر مسائل مالی توان ادامه درمان را ندارم / در سینما پول خیرات نمی کنند
گفتگو با خشایار راد: تولیدات و پیشنهادات کاری در ایام کرونا کم شده است


این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر راه حل برون رفت از این مشکل را اینگونه برشمرد: به عقیده بنده بهترین راه این است که در این شرایط از هنرمندان حمایت شود، سالن ها تعطیل شده است، اما می توان در همین دوران نیز در سالن ها باز و فضاهای آزاد به آنها مجوز اجرا دهند و پاره ای از نمایشات که قابلیت اجرا در فضای باز را دارند به اجرا در بیایند و از سوی دیگر حمایت های مستقیم دولت باید در نظر گرفته شود و یا اینکه حداقل حقوق بیکاری این هنرمندان پرداخت شود، تا این هنرمندان دچار یاس و نا امیدی نشوند.

وی در همین راستا ادامه داد: هنرمندان آدم های معمولی نیستند، اگر دچار نا امیدی شوند دیگر برون رفت از این اوضاع بسیار برای آنها سخت خواهد بود، هنرمند زمانی زنده است که بر روی صحنه باشد، اما این زنده بودن از هنرمندان تئاتر گرفته شده است.

بازیگر فیلم سینمایی «مرد عوضی» در پاسخ به گله هنرمندان از حمایت نهادهای سینمایی و وزارت ارشاد، گفت: هنرمندان تئاتر توقع زیادی از زندگی ندارند، این را همان روز اولی که تئاتر را انتخاب کردند، ثابت کردند، بالاخره همه این افراد زن و زندگی دارند و باید خرج زندگی خود را تامین کنند، دولت باید امتیازی برای این آدم ها قائل شود و این خیلی دردناک است که هیچ توجه ای به عزیزان نمی شود، هنرمندان سینما و تلویزیون باز برای خود فعالیت و به سختی هم که شده امرار معاش می کنند اما هنرمندان تئاتر از همین کمترین ها نیز بی بهره بوده اند.

عزت الله مهرآوران در پایان پیرامون برگزاری جشنواره هایی نظیر جشنواره فجر در ایام کرونایی خاطر نشان کرد: این اسمش دیگر جشنواره نیست، تئاتر یک ضیافت است و مردم می آیند که نمایش ببیند، پول این جشنواره را خرج همین هنرمندان گرفتار کنند، جشنواره و جایزه به چه دردی می خورد، وقتی توان زنده نگهداشتن تئاتر را نداریم چه نیازی به برگزاری جشنواره است.

وی در همین راستا ادامه داد: بچه های تئاتر دچار افسردگی شدند، زندگی و معاش آنها دچار مشکل شده است، جشنواره زمانی ارزش دارد، که همه چیز در حالت ایده آل باشد، زمانی که ما بر روی صحنه بودیم، قضاوت آنها نادرست بود، حالا چگونه می خواهند فقط از روی فیلم قضاوت کنند، طبیعتاً برگزاری جشنواره در شرایط کنونی بی فایده است.

227320

مطالب مرتبط