یک متخصص بیماری های عفونی در گفت وگو با پرسون عنوان کرد:

نسخه های خودسرانه؛ عامل شیوع بیشتر کرونا/ ویروس کرونا یک قدم از محققان جلوتر است

یک متخصص بیماری های عفونی گفت: هر کسی که به نوعی به فضای مجازی دسترسی دارد برای مقابله با ویروس کرونا نسخه ای تجویز می کند و این کار باعث شده است که درمان اصلی این بیماری و اپیدمی در بین این همه تجویزهای خودسرانه گم شود.

کردستان ـ دکتر سپهر بیات؛ متخصص بیماری عفونی در گفت وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: بیماری کرونا یک عارضه ویروسی است و همین ویژگی باعث شد که پروسه شیوع و درمان آن طولانی شود.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: البته بهتر است برای آشنایی بهتر مردم تعریفی کوتاه از ویروس و ساختمان آن داشته باشیم.

دکتر بیات ادامه داد: ویروس ارگانیسم زنده نیست، بلکه قطعه‌ای از نوکلئیک اسید است که درون یک پوشش پروتئینی محصور شده ‌است. ویروس‌ها از باکتریها بسیار کوچکتر هستند و فقط با میکروسکوپ های پیشرفته قابل مشاهده می باشند. ویروس با استفاده از امکانات سلولی میزبان تکثیر می‌شود و فعالیت اصلی یاخته های میزبان را مختل می‌کند. ویروس‌ها بسیاری از جانوران و گیاهان و باکتریها را مبتلا می‌کنند اما فقط برخی از آن‌ها انسان را بیمار می‌کند و انگل اجباری داخل سلولی می‌باشند.

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه بیان داشت: در بحث ویروس کرونا نیز پزشکان به نوعی دچار چندگانگی در تشخیص و ارائه راهکارهایی برای ساخت پادتن این ویروس شدند که این نشان می دهد ساختار ویروس کرونا بسیار پیچیده و تغییرپذیر است.

وی گفت: از سوی دیگر عدم شناخت بیشتر مردم و حتی پزشکان با عملکرد این ویروس جدید موجب شد که شیوع این ویروس در جهان بسیار سریع باشد و از سوی دیگر ساخت واکسن آن نیز با تاخیر مواجه شود که همین دو عامل باعث شد که این ویروس تلفات میلیونی داشته باشد.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه خطر ویروس کرونا علیرغم وضعیت زرد جامعه همچنان باقی است و نباید فریب دوره کمون آن را بخوریم، تاکید کرد: در حال حاضر فعالیت این ویروس در جهان و کشورمان بسیار کمتر از ماههای گذشته شده است ولی این امر نباید ما را به نوعی فریب دهد.


بیشتر بخوانید؛

جدیدترین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در جهان + اینفوگرافیک

سرعت انتشار کرونای انگلیسی بسیار بالا است/ ضرورت توجه به اقدامات ضروری و مراقبت‌ها برای کنترل ویروس جدید


دکتر بیات با تاکید بر اینکه ویروس کرونا نشان داده است که یک قدم از محققان جلوتر بوده است، گفت: اگر بخواهیم به صورت عام درباره این ویروس سخن بگوییم باید گفت که کنترل این ویروس در ابتدا بسیار آسان است، ولی بعد از درگیری شخص بیمار بدان، وضعیت کاملا تغییر می کند که به عینه همه شاهد این وضعیت در جامعه بودیم.

این متخصص بیماری های عفونی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در روزهای سرد قرار داریم و بی شک روزهای سردتری نیز در پیش روی داریم و همین عوامل باعث می شود که خطر اوج گیری بیماری کرونا در جامعه ما دور از انتظار نباشد.

دکتر بیات با انتقاد از کسانی که اقدام به خوددرمانی در مقابل این ویروس می کنند، تاکید کرد: متاسفانه برخی از افراد در بحث درمان نگاهی خاکستری دارند یعنی یا به درمان سنتی به صورت مطلق اعتقاد دارند یا بالعکس که هر دو صورت کاملا اشتباه می باشد.

وی در ادامه سخنان خود اطلاع رسانی های غیررسمی رسانه ها را یکی دیگر از عوامل ماندگاری و شیوع طولانی تر این ویروس در کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه هر کسی که به نوعی به فضای مجازی دسترسی دارد برای مقابله با این ویروس نسخه ای تجویز می کند و این کار باعث شده است که درمان اصلی این بیماری و اپیدمی در بین این همه تجویزهای خودسرانه گم شود.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه مردم بخش اصلی ریشه کنی کرونا هستند، گفت: با نگاهی به آمارهای موجود در کشور در بحث تلفات و خسارت های ویروس کرونا به عینه شاهد نقش کلیدی مردم و جامعه در این باره هستیم.

دکتر بیات گفت: بعد از گذشت تقریبا یک سال از بیماری کرونا که به نوعی جهان را در نوردید، هنوز بسیاری از افراد اعتقادی به وجود چنین ویروسی ندارند که این مایه تاسف و تعجب است و همین افراد عاملان اصلی شیوع و همه گیری این بیماری در کشور هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی از خوددرمانی ها خود زمینه ساز بیماری های سخت تر و غیرقابل علاج می شود، گفت: آمارهایی که سازمان پزشکی قانونی کشور در این مدت زمان یعنی از آغاز ویروس کرونا تا کنون ارائه کرده است، شاهد افزایش فوت های بر اثر مصرف الکل و موادمخدر در کشور هستیم که این خود یکی از باورهای نادرست در زمینه بیماری کروناست.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: هیچ دارویی به معنای واقعی نمی تواند بیماری کرونا را سرکوب کند ولی با این وجود تغذیه اصولی و سالم، حفظ موازین بهداشتی و... تعدادی از پارامترهای ما در بحث مصونیت در برابر ویروس کروناست.

دکتر بیات در پایان سخنان خود گفت: اکنون جامعه باید روزهای سرد زمستان را به نوعی با ویروس کرونا مدارا کند یعنی اینکه نهایت دقت را در رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشد، بنابراین از مردم می خواهیم که نسبت به هشدارهای بهداشتی بسیار دقت داشته باشند تا در دام موج بعدی کرونا که احتمالا در بهمن ماه و اوایل اسفندماه روی می دهد، نیفتیم.

آیین مهر ـ استان کردستان

227207