محمدمهدی اسماعیلی:

در جمهوری اسلامی، موضوع دیپلماسی فرهنگی برعهده وزارت فرهنگ است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حکمرانی فرهنگی جمهوری اسلامی، موضوع دیپلماسی فرهنگی کاملا برعهده وزارت فرهنگ است که از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرا می‌شود.

تصویر در جمهوری اسلامی، موضوع دیپلماسی فرهنگی برعهده وزارت فرهنگ است

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدمهدی اسماعیلی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- روز یکشنبه درحاشیه آیین گرامی‌داشت دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه انتظار از رئیس جمهور آینده در حوزه فرهنگ چه چیزی است گفت: آیت‌الله شهید ما رئیس جمهور انقلابی ما همه ریل‌گذاری‌ها را در این دولت انجام دادند و ما یک مرکب آماده‌ای داریم که یک راکب خوب می‌خواهد تا این مسیر را ادامه دهد. در حکمرانی فرهنگی جمهوری اسلامی، موضوع دیپلماسی فرهنگی کاملا برعهده وزارت فرهنگ است که از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرا می‌شود. امروز ما در اکثر کشورهای مهم دنیا نمایندگان فرهنگی قوی‌ داریم که مشغول کار هستند. در دوره جدید تلاش شده دوستانی در این مسئولیت حضور داشته باشند که بیشترین تخصص، تعهد و آشنایی با موضوعات را داشته باشند و شاهد یک ارتقای چشمگیر تعاملات فرهنگی بودیم.

وی افزود: دولت آیت‌الله شهید رئیسی هم بنایش بر گسترش تعاملات فرهنگی همپای تعاملات اقتصادی بود. به همین دلیل در اکثر سفرهایی که به کشورهای منطقه داشتند، بخش فرهنگی هم حضور قوی و مثمر ثمری داشت و ما شاید بیش از آن که تفاهم نامه‌های اقتصادی، عمرانی و صنعتی امضا کنیم، تفاهم‌نامه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای امضا می‌کردیم. در سفر آخرمان به سریلانکا پنج تفاهم‌نامه بود که چهار تفاهم‌نامه را من به عنوان وزیر فرهنگ امضا کردم و نشان می‌دهد که دولت نسبت به این مساله توجه جدی داشته و وضعیت بسیار خوبی را به لحاظ زیرساخت‌های بودجه‌ای، پشتیبانی داشتیم و اصلا قابل مقایسه با سالی که تحویل گرفتیم، نیست.

وی ادامه داد: نزدیک به ۳۷۰ میلیارد تومان سال ۱۴۰۰ بودجه سازمان فرهنگ بود که امسال این عدد با اتفاقاتی که در تبصره ۱۳ بند ب رخ داد به بالای دو هزار و ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و این عدد فضای کار جدی فرهنگی، افتتاح دفاتر جدید، نمایندگی‌های جدید را فراهم کرده و امیدوارم این مسیر با قوت تداوم داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه سرانجام جشنواره‌های فرهنگی پیش‌بینی شده در کشورهای حوزه بریکس و شانگهای چه خواهد شد و این که از رئیس جمهوری آینده درحوزه فرهنگ چه انتظاری دارید؟ گفت: آیت‌الله شهید و رئیس جمهوری انقلابی ما همه ریل‌گذاری‌ها را در این دولت انجام دادند. عامه فضا برای تعاملات فرهنگی و گسترش این ارتباطات آماده است و گسترش پیدا خواهد کرد. ما از آقای رئیس جمهوری آینده کشورمان هم پیشاپیش این درخواست را داریم که این مسیر دولت مردمی را با قوت در حوزه فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی ادامه دهد.

وزیر فرهنگ همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان مشارکت در انتخابات و ارزیابی خود و اینکه چرا در دور اول تمام نشد؟ گفت: انتخابات در کشور ما یک امر واقعی و متعلق به مردم است. شاهد بودید انتخاباتی پرشور، جدی برگزار شد و همه گروه‌های سیاسی در صحنه حاضر بودند. این اتفاقی که در کشور ما اتفاق افتاد در هر جای دنیا اتفاق می‌افتاد حتما یک پس لرزه‌های گسترده اجتماعی، سیاسی و امنیتی داشت. شاهد بودید در کمتر از ۴۰ روز رئیس جمهوری عزیز ما به شهادت رسید، فضای کشور آماده انتخابات شد و با حضور همه گروه‌های سیاسی برگزار شد. آنقدر انتخابات نزدیک، جدی و شانه به شانه رقبا و نامزدها در صحنه حاضر بودند که در مرحله اول امکان کسب حداقل ۵۰ درصد از آرای شرکت کنندگان فراهم نشد و انتخابات به دور دوم رفت که در قانون اساسی هم پیش‌بینی شده است و بلافاصله جمعه بعدی برگزار خواهد شد. امروز کشور آماده برگزاری دور دوم با مشارکت قوی‌تر و بیشتر است و امیدواریم یک رئیس جمهوری با پشتوانه آرای بالا برای اداره امور کشور توسط مردم انتخاب شود.

وزیر فرهنگ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در دولت شهید رئیسی گشایش‌های خوبی در حوزه موسیقی و سینما داشتیم، آیا دولت آینده می‌تواند دنبال کننده و راهرو خوبی برای این باشد؟ گفت: انشاالله. به هر حال، ما مسائل را از حیطه شخصی خارج کردیم. زمانی من اسماعیلی بودم و ارتباطات گسترده‌ای برقرار می‌کردم و کار جلو می‌رفت و زمانی بادی می‌آمدم قانون درست می‌کردم. مثلا در حوزه موسیقی بعد از ۴۵ سال یک سند جامع کامل با همه اقتضائاتش به تصویب شورای عالی رساندیم. در این شورا، مدیر حوزه‌های علمیه، سران سه قوه و همه شخصیت‌های موثر حقیقی و حقوقی فرهنگی کشور حضور دارند، با ابلاغ یک رئیس جمهور فقیه که خود دانشمند است، ابلاغ کرده و مسیر آماده است. همه مسائل حل شده و یکی هم این است. مهمترین مسائل ما قوانین و اسناد بالا دستی بود. امید است بتوانیم شاهد ادامه این راه باشیم.

اسماعیلی در توصیه به وزیر فرهنگ دولت چهاردهم گفت: امیدوارم هر کسی در این جایگاه قرار می‌گیرد بتواند وظایف قانونی‌اش با وقت‌گذاری، دقت و به کارگیری مشارکت همه بخش‌های فرهنگی، هنر و رسانه ادامه دهد.

وی همچنین در خصوص نقش شهید امیرعبدالهیان در مناسبات فرهنگی و تقویت و توسعه دیپلماسی عمومی و روابط فرهنگی گفت: شهید امیرعبدالهیان بیش از این که یک شخصیت سیاسی باشد، یک شخصیت فرهنگی بود. باید حواسم می‌بود آقای امیرعبدالهیان جلوتر از من در برنامه‌های فرهنگی هنری شرکت نکند. یک وقت‌هایی می‌گفتم آقای دکتر احتمالا باید جایمان را عوض کنیم. در کمتر برنامه فرهنگی هنری بود که آقای امیرعبدالهیان فرصت داشته باشند و شرکت نکنند. همین روحیه را در حوزه دیپلماسی فرهنگی داشت و همیشه به ما کمک می‌کردند و یار و یاور ما در این حوزه بودند و یک شخصیت وزین با سعه صدر و جامعیت بالا بود که به این مساله اشراف داشتند و در عمل هم به آن پایبند بودند که دیپلماسی موفق باید پایه اصلی‌اش حوزه فرهنگ و هنر باشد.

وزیر فرهنگ همچنین در این باره که در دولت سیزدهم چه فعالیت‌هایی انجام شده که دولت بعدی باید به آنها توجه داشته باشد؟ اظهار کرد : بیش از ۸، ۹ نهاد جدید را در وزارت فرهنگ تاسیس کردیم؛ نهادهای تنظیم‌گری که جایشان خالی بود. در حوزه صنایع خلاق فرهنگی مجوز یک مجموعه شهر جهانی صنایع نرم و فناوری‌های خلاق را گرفتیم و شهرهای مختلفی را در کشور داریم فعال می‌کنیم.

وی افزود: در حوزه پویانمایی ، یک بنیاد مهم تنظیم‌گر را تاسیس کردیم. در حوزه ایران فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی، بنیاد حکیم نظامی را به تصویب رساندیم که وظیفه‌اش کار در حوزه ایران فرهنگی به معنای کامل خودش است و حکیم نظامی به عنوان یکی از نمادهای این کار است. از این قبیل فعالیت‌های تاسیسی تا حل مشکلات نهادهای تاسیس شده، تقنین مقررات جدید، قانون‌گذاری‌های لازم و ارتقای بودجه‌ای انجام شد. وقتی وزارت فرهنگ را تحویل گرفتیم بودجه آن هزار و ۲۰۰ میلیارد بود که امسال به آستانه ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. دولت همه گره‌هایی که سالیان سال در حوزه فرهنگ و هنر بود تلاش کرد یک به یک باز کند. دوستان و همکاران بعدی که در این حوزه قرار یگیرند بتوانند همین گشایش‌ها و انفتاح‌ها و انشراح‌ها را با قوت ادامه دهند.

وزیر فرهنگ همچنین گفت: حوزه فرهنگ و هنر را هم مطابق با ضوابط و مقررات ارتقا دادیم.تمرین کردیم که اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در قالب قانون عمل کنند. حاکمیت هم با زبان قانون با این اهالی صحبت کند. زبان قانون و در عین حال با زبان هنر و آیت‌الله شهید ما در کمتر جلسه فرهنگی هنری بود که دعوت کنیم و حاضر نشوند و تک‌تک پاسخگوی اهالی فرهنگ و هنر نباشند که آخرین آن در ماه مبارک رمضان بود که در سالن بعد از افطار نشستند؛ چند ساعت تا تک به تک هنرمندان درباره مشکلاتشان با ایشان صحبت کنند و در آنجا دستور حل مشکل را بدهند و این رویه دولت با اهالی فرهنگ و هنر بود و با زبان قانون هم از آنها و اجراهای هنری صیانت می‌کرد و اجازه اخلال در این حوزه نمی‌داد و تلاش می‌کرد مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ و هنر درون خانواده حل شود. این اتفاقات بزرگی است که امیدوارم فرصتی باشد این‌ها را برای آینده‌ها به کتابت دربیاوریم و تقدیم کنیم. انتظار می‌رود دولت آینده نیز همین مسیر را بتواند با توان بالا ادامه دهد.

منبع: ایسنا

694692