رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان:

صادرات کالا در بوشهر نسبت به سه ماهه گذشته افزایش داشته است

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد صادرات کالای غیرنفتی از استان بوشهر در فصل پاییز ۱۲ درصد بیشتر از تابستان بوده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از بوشهر، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در سه ماه سوم امسال هفت میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش یک میلیارد و ۸۹۶ میلیون دلار از بندر‌های این استان به خارج کشور صادر شد.

احمد رجایی فزود: این میزان صادرات از پایانه‌های استان بوشهر در مقایسه با سه ماه دوم امسال که پنج میلیون و ۹۱۷ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار بود، افزون بر ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی اعلام کرد: در مجموع حجم صادرات این استان در ۹ ماه امسال ۱۸ میلیون و ۹۵۳ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: محصولات پتروشیمی بیشترین میزان صادرات استان بوشهر را با ۱۵ میلیون و ۱۵۷ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۴۳ میلیون دلار به خود اختصاص داده است و ارزش سایر کالا‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی صادر شده در این بازه زمانی بالغ بر ۱۶۱ میلیون دلار بوده‌است.

رجایی عنوان کرد: بیشتر صادرات غیر نفتی استان بوشهر از پایانه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس صورت گرفته است و پس از آن پایانه‌های بندر بوشهر، کنگان و دیر به ترتیب بیشترین میزان صادرات به کشور‌های هدف را داشته‌اند.


بیشتر بخوانید؛

صادرات ۶ میلیون تن محصول کشاورزی در ۹ ماه امسال

تجارت ریالی، چالش صادرات فارس به عراق


وی افزود: بوتان و پروپان، متانول، پلی اتیلن، کود اوره کشاورزی، استایرن، میعانات گازی و سیمان به ترتیب بیشترین حجم صادرات استان را به خود اختصاص داده‌است.

بیشترین کالا به چین صادر شد

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: بیشترین صادرات از این استان به مقصد کشور چین به ارزش ۲ میلیارد و ۹۲۰ دلار صورت گرفته است و پس از آن کشور‌های امارات متحده عربی با ۴۹۳ میلیون دلار، ترکیه با ۱۷۳ میلیون دلار و سنگاپور، قطر، هند، افغانستان و برزیل قرار دارند.

رجایی درباره صادرات از پایانه صادراتی بندر دیر بیان کرد: ۱۹۵ هزار تن از صادرات استان بوشهر از بندر دیر، به مقصد قطر صورت گرفته است که ارزش آن به ۵۶ میلیون دلار می‌رسد و بیشتر دربرگیرنده محصولات کشاورزی است.

وی ادامه داد: صادرات از بندر دیر به کشور قطر نسبت به مدت مشابه پارسال نزدیک به ۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: صادرات از مبادی گمرک‌های استان بوشهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی یک درصد کاهش داشته است.

مشکلات صادرات بوشهر

رجایی عنوان کرد: بیشتر مشکلات و نقاط ضعف صادرات استان بوشهر زیر ساختی است و تکمیل بزرگراه شیراز - بوشهر، احداث خط ریلی و ایجاد خط کشتیرانی بین استان بوشهر و کشور قطر می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان صادرات از پایانه‌های این استان داشته باشد.

وی افزود: کمبود شدید کانتینر‌های یخچالی یکی دیگر از مواردی است که کمبود آن در استان بوشهر به شدت احساس می‌شود و لازم است بخش خصوصی این استان با مساعدت بخش دولتی در این زمینه اقدامات لازم به عمل آورند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: بالا بودن هزینه حمل و نقل نیز یکی دیگر از مشکلات حوزه صادرات این استان است که اعطای یارانه حمل به کالا‌های صادراتی می‌تواند یکی از راهکار‌های بهبود آن باشد.

رجایی گفت: شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های مرزی از سوی کشور‌های هدف صادرات از دیگر مواردی است که باعث سبب افت میزان صادرات شده‌است.

منبع: ایرنا

227193