فاطمی عقدا در گفت و گو با پرسون پاسخ داد؛

نجات از ابر رکود مسکن به عهده کیست؟

یک کارشناس بازار مسکن گفت: رکود مسکن چون با افزایش یا جهش قیمتی مواجه بود، قطعا با این شرایط قیمتی به رکود بیشتر می رود. مگر اینکه با سیاست هایی که دولت موظف به اجرا در حوزه ساخت و ساز مسکن گشته باید سالیانه یک میلیون واحد بسازد تا بازار مسکن از رکود خارج شود.

سید محمـود فاطمی عقدا کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص کاهش 43 درصدی حجم معاملات در آذرماه نسبت به ماه گذشته خود گفت: در بازار مسکن متوسط قیمت هر متر مربع ۲۶.۹ میلیون تومان اعلام شده است که نسبت به ماه قبل کاهش ۱.۱٪ را ثبت کرده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۹٪ رشد داشته است. همچنین حجم معاملات آذر ماه ۲۵۵۵ واحد مسکونی ثبت شد که نسبت به آبان سال جاری و آذر ماه سال قبل به ترتیب کاهش ۴۳٪ و ۷۳٪ را داشته است.

فاطمی عقدا در پاسخ به سوال برای خروج از وضعیت فعلی رکود در بازار مسکن چه پیشنهادی دارید؟ پاسخ داد: رکود مسکن چون با افزایش یا جهش قیمتی مواجه بود، قطعا با این شرایط قیمتی به رکود بیشتر می رود. مگر اینکه با سیاست هایی که دولت موظف به اجرا در حوزه ساخت و ساز مسکن گشته باید سالیانه یک میلیون واحد بسازد تا بازار مسکن از رکود خارج شود.

وی افزود: اگر این سیاست توسط دولت اجرایی شود و بازار ساخت و ساز رونق پیدا کند، قطعا مسکن از این حالت خارج می شود و معاملات مسکن هم رونق خواهد گرفت. درحال حاضر با توجه به افزایش قیمت ها، خریداران دست نگه داشتند زیرا توان خرید مسکن ندارند.


بیشتر بخوانید؛

زمان ثبت نام مرحله جدید مسکن ملی اعلام شد

رکود و التهاب بازار مسکن در اقتصاد تاثیرگذار است


این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار مسکن کسانی که فروشنده یا مالک هستند با توجه به بازار سرمایه در کشور یا بازار ارز و طلا حاضر نیستند قیمت ها را کاهش دهند.

فاطمی عقدا در ادامه ضمن اشاره به مسکن ملی بیان کرد: قیمت مسکن ملی با توجه به قیمت تمام شده آن و افزایش هزینه ها در تولید مصالح، حمل و نقل، دستمزد، کاهش درآمد دهک های پایین جامعه، عموم مردم امکان ثبت نام این مسکن را ندارند. بنابر این استقبالی از این طرح نشد.

وی افزود: نمی توان گفت طرح ملی مسکن موفق نبوده زیرا دهک های 6 به بالا از این طرح استقبال کردند اما افراد کم در آمد در کشور توانایی مشارکت در این طرح را نداشتند.

این کارشناس بازار مسکن مطرح کرد: تنها راه خروج بازار مسکن از حالت رکود تعلق وام بانکی به خانه اولی ها است و این وام باید با توجه به تورم و درآمد افراد جامعه باشد.

226615