شیب نزولی قیمت‌ها در ۱۱ منطقه از تهران

بازار ملک طی پنج ماه اخیر در ۱۱ منطقه‌ شهر تهران که عمدتا از مناطق مصرفی محسوب می‌شوند دچار افت قیمت شده است. در بازه زمانی مذکور کاهش محسوس معاملات از نوع سرمایه‌گذاری، محو انتظارات تورمی و افت توان خرید در سمت تقاضای مصرفی به ثبات بازار مسکن پایتخت انجامید. بررسی‌ها از افت قیمت در دو محدوه پرمعامله شهر تهران یعنی مناطق ۵ و ۱۰ حکایت دارد.

تصویر شیب نزولی قیمت‌ها در ۱۱ منطقه از تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، بازار مسکن، هفت ماه پیاپی را در ثبات قیمت و رکود معاملات سپری کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد به جز اردیبهشت و مهر، تعداد معاملات در سایر ماه‌های سال جاری در کانال ۲۰۰۰ فقره قرار داشته است. تحلیل‌گران، عمده دلیل کسادی معاملات را پایین بودن توان خرید و کاهش انتظارات تورمی می‌دانند.

نمودارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد سالیانه قیمت مسکن از خرداد به بعد روند کاهشی به خود گرفته است. رشد ماهیانه نیز از خرداد به بعد رو به کاهش گذاشته است. پس از آن‌که اردیبهشت امسال قیمت مسکن در پایتخت ۱۳.۴ درصد نسبت به اردیبهشت افزایش پیدا کرد، در ماه‌های بعد از شدت این رشد به طور محسوسی کاسته شد؛ به طوری که نرخ رشد ماهیانه قیمت در خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر به ترتیب ۴، ۲.۲-، ۱-، ۰.۶- و ۱ درصد بوده است. اردیبهشت امسال متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۷۵.۳ میلیون تومان بوده که طی یک روند خطی در مهرماه به ۷۶.۶ میلیون تومان رسیده است.

منبع: مهر

547981