کوشکی در گفت و گو با پرسون:

پذیرش FATF بازار سرمایه را تخصصی تر می کند

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: برجام و FATF در کنار هم می توانند بر اقتصاد کشور تاثیر مثبت داشته باشند.

حمیدرضا کوشکی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گویی با خبرنگار اقتصادی پرسون در رابطه با تاثیر FATF بر بازار بورس بیان کرد: با توجه به این که مبادلات سیستم بانکی ما در گرو پذیرفتن FATF پس این معاهده بسیار مهم است. برای این که به اقتصاد کشور کمک کنیم و هزینه مبادلات را کاهش دهیم باید همزمان بر روی دو مسئلهFATF و برجام تمرکز کنیم .

وی تصریح کرد: FATF در واقع یک نهاد غیردولتی است. اگر ما از لیست سیاه این نهاد خارج شویم و در محدوده مطلوبی از این لیست قرار بگیریم خیلی از مشکلاتی که در برجام داریم خود به خود حل می شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بسیاری از اقتصاددان ها معتقدند مسئله FATF مقدم بر برجام است. اگر قرار باشدFATF را نپذیریم پس لزومی ندارد برجام هم باشد. چرا که سیستم بانکی و مبادلات ما دچار مشکل می شود. برای نمونه همین مشکلاتی که برای خرید واکسن کرونا در پیش داریم.

کوشکی مطرح کرد: پذیرفتن FATF هم مانند بازگشت آمریکا به برجام اثرات مثبت و عجیبی بازار ندارد. پذیرفتنFATF پتانسیل اصلی بازار سرمایه را که در این دو سال و نیم نرخ ارز بوده را می گیرد.

وی افزود: ما امروز در بازار سرمایه شاهد این نیستیم که رشد شاخص بورس به واسطه رشد متغیرهای حقیقی شرکت ها باشد. در حال حاضر یک انتطار تورمی شکل گرفته که قیمت کالاها در بازار داخلی به واسطه این تورم انتطاری رشد کرده است. نرخ ارز در کنار بورس کالا رشد کرده و همین طور سودهای ریالی این شرکت ها رشد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر برجام و اف ای تی اف به سرانجام برسد حداقل دستاورد این است که دلار تا یکی دو سال آینده در همین محدوده باقی بماند. اگر دلار در این قیمت ثابت بماند پتانسیل رشد سودآوری از شرکت ها گرفته خواهد شد. پس بنابراین بازار سرمایه جذاب نخواهد بود.


بیشتر بخوانید؛

وضعیت بورس و مذاکرات برجام

عدم شفافیت و فساد در بازار بورس نیاز به تحلیل دارد


کوشکی افزود: بازار سرمایه پیش از انتخابات آمریکا نزولی شد همینطور بعد از این انتخابات همچنان نزولی است و توانی برای بالارفتن ندارد. بازار سرمایه منتطر تحولات و اخبار سیاسی و اقتصادی است اگر این تحولات مثبت باشند باعث کاهش نرخ ارز و تحولات مثبت اقتصادی در کشور خواهد بود. اگر تحولات منفی باشد شاهد رشد حجم معاملات خواهیم بود چون که دوباره تورم انتظاری شکل می گیرد.
اما اگر تحولات برعکس منفی باشد ما دوباره شاهد رشد حجم معاملات می شویم زیرا دوباره تورم انتظاری شکل می گیرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر آخرین آمار مربوط به مسکن کاهش 32درصدی حجم معاملات آذرماه نسبت به ماه قبل را نشان می دهد. این یعنی بازارها در رکود هستند و منتظر تحولات هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: برجام و FATF در کنار هم باعث کاهش قیمت نرخ ارز می شود که در این حالت پتانسیل رشد سودآوری شرکت ها به متغیرهای درونی یعنی تولید، سرمایه گذاری برای کاهش هزینه ها و افزایش سهم بازارها متغیر می شود و در آن شرایط ما شاهد یک اثر بلندمدت خواهیم بود.

کوشکی گفت: یک سری از افرادی که تازه وارد بازار سرمایه شدند نمی دانند که در 10 سال گذشته متاسفانه رشد بازار فقط به خاطر بد بودن حال اقتصاد کشور بوده است. در کشور ما هر وقت حال اقتصاد خوب باشد اتفاقا بازار سرمایه در رکود می رود. چون همیشه شرکت ها ناهار مجانی زیاد داشتند. مدیران شرکت ها بدون این که اقدام توسعه ای انجام بدهند منتظر یک تورم بودند بنابر این نرخ ارز رشد کرده است و سود این ها هم رشد کرده و پاداش دریافت کردند.

وی بیان کرد: FATF این عوامل بیرونی را خنثی می کند. این عوامل بیرونی باعث سودآوری شرکت ها شدند. البته این به معنای عدم جذابیت بازار سرمایه نیست به معنای تخصصی تر شدن بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در این شرایط بازار سرمایه که مشتمل بر چندصد نماد است، بر نمادهایی که واقعا اقدامات توسعه ای دارند و از طریق متغیرهای درونی و یک حاکمیت شرکتی خوب قرار است مسیر توسعه را ادامه دهند زوم می کند.

کوشکی در پایان یادآور شد: در سال 99 که بازار سرمایه دچار ریزش شد برخی شرکت ها روند مثبت خود را ادامه دادند.

226271