کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون:

شوک بزرگ به بازارهای مالی جهان

به دلیل این‌که قدرت انتشار ویروس کرونای انگلیسی بیش‌تر و مهار کردن آن دشوارتر است، ترس و وحشت بر بازارهای مالی و بورس‌ انگلیس و آمریکا حاکم شده است و این مسئله برای اقتصاد انگلستان، آمریکا، اروپا و به تبع آن کل جهان خبر خوشی نیست و امیدواریم که با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح بتوانند جلوی این بحران را بگیرند و با توجه به واکسن‌هایی که تولید شده است، آثار مخرب انسانی، اقتصادی و مالی که ویروس جدید کرونا می‌تواند برای جامعه جهانی، اتحادیه اروپا و خصوصاً انگلیس و آمریکا ایجاد کند را مهار کنند.

محمدعلی بصیری کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تأثیر ویروس کرونای انگلیسی بر بازارهای پولی و مالی، اظهار کرد: تأثیر ویروس جدید کرونا در انگلستان بر بازارهای پولی و مالی آمریکا، انگلستان و اروپا امروز یک مسئله مورد توجه است. حدود یک سال از زمان انتشار ویروس کرونا گذشته است و تحقیقات نشان می‌دهد که 10 اقتصاد برتر دنیا از جمله آمریکا، چین، هند، کره، ژاپن، فرانسه و آلمان حداقل ۳ و حداکثر ۲۱ درصد تأثیر منفی از انتشار ویروس کووید ۱۹ گرفته‌اند.

براساس آمارها تأثیر منفی انتشار ویروس کرونا روی اقتصاد اول دنیا یعنی چین 3/6 درصد و روی اقتصاد دوم یعنی آمریکا حدود ۱۲ درصد بوده است که خروجی آن چیزی حدود 40 میلیون بیکار در آمریکا است

بصیری افزود: با انتشار ویروس کرونا چرخه اقتصادی که بر پایه سرمایه‌گذاری است، خرید مواد اولیه، تولید کالا و خدمات و نهایتاً فروش این چرخه را با اختلال روبرو کرد و این مسئله تأثیر منفی روی اقتصادهای بزرگ و اقتصاد جهانی گذاشت.

وی خاطر نشان کرد: براساس آمارها تأثیر منفی انتشار ویروس کرونا روی اقتصاد اول دنیا یعنی چین 3/6 درصد و روی اقتصاد دوم یعنی آمریکا حدود ۱۲ درصد بوده است که خروجی آن چیزی حدود 40 میلیون بیکار در آمریکا است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و بحران این خروج، آثار اقتصادی آن بیش‌ترین شوک را به بورس لندن و بعد از آن به نیویورک وارد کرد و در مرحله بعد این شوک به بورس‌های اروپایی وارد شد. ویروس کرونای انگلیسی، شوک جدیدی را در وهله اول بر اقتصاد انگلستان و پس از آن به دلیل ارتباط تنگاتنگی که بین انگلستان و آمریکا برقرار است، بر اقتصاد و بورس آمریکا وارد می‌کند.


بیشتر بخوانید؛

روزهای سیاه در انتظار بازارهای مالی غرب


محمدعلی بصیری ادامه داد: به دلیل این‌که قدرت انتشار ویروس کرونای انگلیسی بیش‌تر و مهار کردن آن دشوارتر است، ترس و وحشت بر بازارهای مالی و بورس‌ انگلیس و آمریکا حاکم شده است و این مسئله برای اقتصاد انگلستان، آمریکا، اروپا و به تبع آن کل جهان خبر خوشی نیست و امیدواریم که با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح بتوانند جلوی این بحران را بگیرند و با توجه به واکسن‌هایی که تولید شده است، آثار مخرب انسانی، اقتصادی و مالی که ویروس جدید کرونا می‌تواند برای جامعه جهانی، اتحادیه اروپا و خصوصاً انگلیس و آمریکا ایجاد کند را مهار کنند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان گفت: مهم‌ترین تأثیر این ویروس روی رشد بازارهای بورس و اقتصادی جهان خصوصاً انگلستان و آمریکا و به تبع آن اروپا است. اثر بعدی این ویروس روی هزینه‌های بهداشتی و مرگ و میرهایی است که ممکن است تشدید شود. یکی دیگر از آثاری که می‌توان مطرح کرد این است که به دنبال گسترش این ویروس و خطرات ناشی از آن، ارتباطات انسانی، تجاری و اقتصادی اروپا و شرکا و آمریکا و شرکا مجدداً کاهش پیدا می‌کند کما این‌که شاهد لغو پروازهای انگلستان به بسیاری از کشورها بودیم و شاید گسترش این ویروس به آمریکا و اروپا، این تأثیرات را نیز روی ارتباطات اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا داشته باشد.

226038