رئیس اداره حیات‌وحش خوزستان در گفت‌وگو با پرسون:

آمار تلفات جاده‌ای حیات‌وحش در خوزستان نگران‌کننده است

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: متاسفانه آمار تلفات جاده‌ای حیات‌وحش در استان خوزستان نگران‌کننده می‌باشد و اقدامات پیشگیرانه در این حوزه نیازمند همکاری بین دستگاهی است.

رحیم الوندی در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، تصریح کرد: اخیرا سازمان محیط زیست یک تفاهم‌نامه‌ای با مجموعه راه ‌و شهرسازی امضا کرده است که مطابق آن وزارت راه و شهرسازی تابلوهای هشداردهنده و موانع موثر در جاده‌هایی که مسیر تردد حیات وحش می‌باشد، نصب خواهد کرد اما این اقدام به تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش تلفات شود.

وی بیان داشت: تلفات گونه‌های شب‌فعال به ویژه گوشتخواران مانند گرگ، گربه جنگلی، کفتار، روباه و شغال در جاده‌های استان خوزستان قابل توجه و نگران‌کننده است و ما آمار دقیقی از این تلفات در استان نداریم.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد: فرهنگسازی در این حوزه و لزوم توجه به سرعت مجاز در برخی از جاده‌های این استان که نزدیک‌ به زیستگاه‌های طبیعی است کاری بین حوزه‌ای و منوط به همکاری به دستگاه‌های دیگر می‌باشد و در این زمینه فضا برای کار وجود دارد.


بیشتر بخوانید؛

مردم تخلفات و تعارضات به حیات وحش را سریعاً گزارش دهند


الوندی افزود: در خصوص برخورد پرندگان شکاری با دکل‌های فشار قوی و عملیات نجات و تیمار پرندگان اقدامات خوبی با همکاری سازمان‌های مردم نهاد این استان در حال انجام است اما کاهش تلفات جاده‌ای حیات وحش نیازمند توجه بیشتر رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی می‌باشد.

وی به لزوم توجه بیشتر مردم به گونه‌های ارزشمند طبیعت استان خوزستان اشاره کرد و گفت: سازمان های مردم نهاد استان در بحث مداوای پرندگان با هزینه‌های مردمی اقدام به مداوای پرندگان می‌کنند و این اقدام بسیار موثری در این حوزه است.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اضافه کرد: نزدیک به ۱۰ تابلو هشدار و چندین مانعاز جمله سرعت‌گیر و گاردریل با همکاری اداره کل راه‌ و شهرسازی استان خوزستان در حاشیه تالاب‌ها و مناطق جنگلی دز و کرخه نصب شده است اما این اقدامات کافی نیست.

گفت‌وگو از مسعود لاهوت

226249