امید به ایران نیامد/ زمستان گرم عامل اصلی فاصله بین درنای «رویا و امید» است

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط‌زیست مازندران با اشاره به اینکه زمستان گرم عامل اصلی فاصله بین درنای «رویا و امید» است، گفت: امیدواریم با داشتن زمستان نرمال در سال آینده، «امید» برگردد و «رویا» را با خود ببرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه قوها از نظر رفتاری وابسته به محیط زیست هستند، اظهار کرد: شرایط آب و هوای امسال کشور متناسب برای حضور این پرندگان نبود.

او با اشاره به اینکه تا تاریخ ۲۴ بهمن ماه حدود ۹۵ درصد قوها برگشتند، افزود: اوج حضور قوها در زمستان ماه‌های آذر و دی است که اگر بهمن ماه سرد باشد می‌مانند.

رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش محیط زیست مازندران تصریح کرد: استقرار جوی نسبتا گرم در بهمن ماه امسال سبب شد که قوها زودتر از موعد مقرر از تالاب‌های مازندران مهاجرت کنند گرچه هرساله در دهه سوم بهمن شاهد کاهش جمعیت این قوها هستیم.

او افزود: امسال در پیک جمعیت شاهد حضور ۱۶۰۰ قو بودیم که در حال حاضر به کمتر از۲۰ قو رسید.

ربیعی در خصوص وضعیت سلامتی درنای رویا تصریح کرد: باید شرایط اسارت را حفظ کنیم تا به سلامتی کامل برسد لذا اجازه مانوس شدن به هیچ پرنده‌ای را نداشته و در انتظار بازگشت احتمالی امید در سال آینده است تا با او همراه شود.

در ۲۶ بهمن۱۴۰۱، با تصمیم مسئولان حفاظت محیط زیست ایران و با هماهنگی دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، درنایی از مرکز جهانی پرورش و نگهداری درناها در کشور بلژیک به تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار منتقل شد که نام این درنای مهاجر را «رویا» گذاشتند.

رویا به این خطه از شمال ایران آورده شد تا ضمن اینکه همسفر تک‌درنای سیبری در مازندران معروف به «درنای امید» در پانزدهمین سال تنهایی سفرش به تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار باشد، مسیر پروازی غرب در ایران با به پرواز درآمدن این پرنده حفظ شود.

ربیعی با اشاره به اینکه نیامدن درنای امید امسال متاثر از شرایط آب و هوایی است، یادآور شد: احتمالا درنای امید در امتداد مسیر مهاجرت زمستان گذرانی داشته است و چون امسال زمستان معمولی و نرمال نداشتیم برنگشته، ولی پیش‌بینی می‌شود اگر زمستان سال بعد شرایط جوی نرمال و طبیعی باشد و برای امید اتفاقی نیفتد مجدد بتواند برگردد و رویا را با خود ببرد.

رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش محیط زیست مازندران در پاسخ به این سوال که آیا درنای رویا در تنهایی دچار افسردگی و انزوا شده است، تاکید کرد: اسارت زمانی معنی پیدا می‌کند که بخواهی درنای رویا را در بازدید عموم قرار دهی داما اگر هدف بهبود شرایط جسمانی وی برای رهاسازی در طبیعت باشد، کلمه اسارت مفهوم دیگری می‌یابد.

درنای «امید» حسابی دیر کرد/ دل‌شوره «رویا» - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و  جهان | Mehr News Agency

ربیعی گفت: اگر درنا رویا را در کنار پرندگان دیگر قرار دهیم، ضمن اینکه ممکن است دچار بیماری پرندگان شود، بلکه با آن ها مانوس شده و دیگر مناسب طبیعت و رهاسازی نیست.

او در پاسخ به این سوال که اگر درنای امید نیاید، وضعیت رویا چه می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر هدف ما آماده‌سازی برای رهاسازی درنای رویا به طبیعت است. اگر درنای امید در سال بعد بیاید، با او همراه می‌شود؛ اگر درنای رویا به هردلیلی نتواند با او همراه شود و شرایط رهاسازی نداشته باشیم، تصمیم دیگری برای رویا اتخاذ می‌شود.

به گفته ربیعی، درنای امید، یک‌بار در سال ۱۳۸۸ نیامد ولی در سال‌های بعد مرتب به مهاجرت خود ادامه داد و امیدواریم با داشتن زمستان نرمال در سال بعد شاهد حضور امید باشیم.

لازم به ذکر است، رویا اکنون در ۹ سالگی قرار دارد و هشت سال از عمر خود را در مرکز تکثیر و نگهداری بلژیک سپری کرده و از بهمن پارسال ساکن مازندران در منطقه اوجاکله شده است؛ به گفته مسئولان، آب و هوا و شرایط زیست مناسبی برای رویا فراهم شده است.

منبع: افکار نیوز

610766

مطالب مرتبط