به همت کانون فرهنگی «سوما» کردستان؛

خط «بریل» کُردی ساخته شد

به همت جمعی از فعالان فرهنگی و دانشگاهی و نیز کانون «سوما» در استان کردستان، خط «بریل» کُردی ساخته شد

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، یکی از مشکلات نابینایان کرد زبان، نبود رسم الخطی به زبان کُردی برای آنان بود، بدین منظور در سال های اخیر بسیاری از پژوهشگران کُرد زبان به دنبال یافتن و ساختن خط بریل کُردی بودند که این زحمات در نهایت به ثمر نشست.

در این پروژه فرهنگی بسیاری از فعالان علمی، فرهنگی و دانشگاهی نابینا با همکاری اساتید زبان شناسی موفق به ساخت خط بریل کُردی شدند.

این اختراع بزرگ برای نابینایان کُرد زبان به همت کانون «سوما» انجام گرفت.

اعضای کانون فرهنگی و علمی «سوما» در این باره به خبرنگار پرسون اعلام کردند: هدف اصلی از ساخت خط بریل کُردی کمک به نابینایان و از سوی دیگر معرفی زبان کردی به روشندلان دیگر نقاط کشور و حتی جهان است.


بیشتر بخوانید؛

انتشار نسخه ویژه نابینایان «اشک‌ها و لبخندها» با صدای مهتاب کرامتی


کانون فرهنگی و علمی«سوما» به پشتیبانی پژوهشکده کردستان ‌شناسی خط بریل را برای نوشتار درست کُردی قاعده ‌مند و استاندارد می‌ کنند با این وجود قبل از ساخت خط بریل کردی برخی از فعالان فرهنگی کُرد زبان در ترکیه و اقلیم کردستان عراق تلاش هایی در این زمینه داشته اند ولی هرگز موفق به این کار نشده بودند.

امروز حاصل این کار تیمی کانون «سوما» که از منظر روش و دشواری‌ها به دقت و با جزئیات توضیح داده شده، در مانیفستی با عنوان «استانداردسازی بریل کُردی» ارائه شده است.

براساس این گزارش، خط بریل خطی لمسی برای خواندن و نوشتن متون است که قواعد آن را اهل هر زبانی برای خط خود می‌توانند تنظیم و قاعده‌مند نمایند.

شفیعی ـ استان کردستان

226245