مدیرکل شیلات استان:

۴ تن خاویار در گیلان استحصال شد

مدیرکل شیلات گیلان گفت: حدود ۷۰۰ تن انواع ماهیان خاویاری توسط شیلات تولید و حدود چهار تن خاویار استحصال شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، عظیم مدبری با بیان اینکه گیلان از مراکز مهم پرورش خاویار کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۶ مرکز پرورش خاویار در کل کشور فعالیت دارند که از این تعداد ۵۷ مزرعه در استان گیلان است.

وی با بیان اینکه گیلان از نظر پرورش ماهیان خاویاری در رتبه دوم کشوری قرار دارد، تصریح کرد: در سال ۹۸ حدود ۷۰۰ تن انواع ماهیان خاویاری توسط مزارع پرورش ماهی تولید و در حدود چهار تن خاویار استحصال شد.

مدیرکل شیلات گیلان تاکید کرد: از ۱۷۶ میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شده در رودخانه های منتهی به دریای خزر حدود یک میلیون قطعه ماهیان خاویاری هستند.


بیشتر بخوانید؛

حمایت1070 میلیاردی از بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری جهان در دریا


مدبری افزود: پرداخت وام و تسهیلات و کمک‌های فنی و اعتباری برای تجهیزات مزارع پرورش ماهیان خاویاری از جمله حمایت هایی است که از سوی شیلات صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: با هدف بازسازی ذخایر ماهی و کمک به افزایش تعداد ماهی در سبد صید جامعه صیادی سالانه حدود ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر انجام می شود.

استان گیلان از ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه فراوانی در زمینه آبزی‌پروری برخوردار بوده و به لحاظ دسترسی و برخورداری از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی، وجود تعداد ۵۴ رشته رودخانه جاری، ۳۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی و عرصه‌ها و پهنه های گسترده منابع آب های طبیعی و نیمه طبیعی نظیر دریا از جمله این موارد است.

همچنین وجود تالاب، خلیج و دریاچه پشت سد، وجود بالغ بر ۹۰۰۰ هکتار استخرهای ذخیره آب کشاورزی و آب بندان ها، وجود بیش از ۱۲ هزار حلقه چاه حفر شده همگی حاکی از این موضوع است که این استان از قابلیت های بسیار فراوانی در زمینه آبزی‌پروری و سرمایه‌گذاری در این حوزه برخوردار است.

منبع: ایسنا

225866

مطالب مرتبط