نماینده رشت در مجلس عنوان کرد؛

پرورش نیروی متخصص در گرو ایجاد پژوهشکده مطالعات روستایی در گیلان

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: با پرورش نیروی انسانی متخصص و آشنا با معماری و گردشگری منطقه ایجاد پژوهشکده مطالعات روستایی در گیلان نیاز است.

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: نماینده شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان و مدیرکل میراث فرهنگی استان روز جمعه از سایت‌موزه میراث روستایی گیلان بازدید و به بررسی راهکار‌های توسعه و نگهداری از این میراث ارزشمند استان پرداختند.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در این بازدید از تلاش مجموعه در حفظ و ارتقاء سطح موزه میراث روستایی گیلان به عنوان تنها موزه میراث روستایی کشور تقدیر کرد.

وی افزود: ایجاد درآمد‌های ثابت برای این موزه باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا این میراث فرهنگی کشور حفظ شود.

نماینده شهرستان رشت در مجلس تصریح کرد: ایجاد پژوهشکده مطالعات روستایی در استان گیلان ضمن پرورش نیروی متخصص انسانی و آشنا با معماری و گردشگری منطقه می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات این سایت را در طولانی مدت در بخش بودجه‌ریزی برطرف کند.

مسعود حلاج‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در این بازدید بر نقش کلیدی این سایت‌موزه در ارتقاء جایگاه گردشگری استان گیلان در سطح کشور تأکید کرد.


بیشتر بخوانید؛

ساخت ۲۵۰ واحد مسکن مددجویان گیلان تا پایان سال

پروژه پارک جنگلی «سراب قنبر» کرمانشاه نیازمند سرمایه گذار بومی


وی اظهار داشت: این سایت موزه که از مزیت درختان جنگل هیرکانی که قدمت آن‌ها به ۲۵ میلیون سال قبل بر می‌گردد و اخیرا توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به ثبت جهانی نیز رسیده است، بهره می‌برد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان افزود: موزه میراث روستایی گیلان در میان ۲۱ موزه برتر کشور در کنار موزه‌هایی نظیر تخت جمشید قرار گرفته و موزه‌ای منحصر به فرد است که بعد از انقلاب اسلامی دائر شده است.

حلاج‌پور با بیان اینکه سایت موزه میراث روستایی گیلان نیازمند انضباط بودجه‌ریزی و توجه بیشتری است، تصریح کرد: به علت هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری ساختمان‌های موجود، توسعه و تکمیل ۴ منطقه از این موزه با تأخیر مواجه شده است.

سایت‌موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت ۲۶۰ هکتار و در جوار پارک جنگلی سراوان واقع شده است.

بنا‌هایی از ۹ روستا به عنوان نماد‌های معماری اصیل گیلان بعد از واچینی و کدگذاری دقیق در محل فعلی این موزه دوباره‌چینی شده‌اند که دیرینگی این بنا‌ها بین ۷۰ تا ۱۸۰ سال تخمین زده می‌شود.

224976