عضو هیئت مدیره اتاق ایران و یونان در گفتگو با پرسون خبرداد؛

ضربان کند تجارت دو کشور/ کاهش 99 درصدی صادرات ایران به یونان

عضو هیئت مدیره اتاق ایران و یونان گفت: 99 درصد صادرات ایران به یونان در دو سال اخیر کاهش پیدا کرده است.

«مجید موافق قدیری» عضو هیئت مدیره اتاق ایران و یونان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پرسون مهمترین کالای صادراتی ایران به یونان را نفت عنوان کرد، گفت: پس از نفت مواد شیمیایی، پلیمری، خشکبار و شیشه کالاهای صادراتی ایران به یونان به حساب می آید، همچنین کالاهای وارداتی ایران از یونان نیز شامل ماشین آلات صنعت لبنیات، دارو، ماشین ابزار و برخی مصالح ساختمانی است.

وی افزود: در سال های گذشته که می توانستیم نفت به یونان صادر کنیم، تراز تجاری ایران نزدیک به 1.5 میلیارد دلار مثبت بود ، اما در دو سال اخیر تراز تجاری منفی شده است.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و یونان در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در باره اینکه تجارت بین دو کشور چه میزان است؟ گفت: در شش ماهه اول سال جاری 6 میلیون دلار صادرات داشته ایم که نسبت به سال گذشته تغییر قابل ملاحظه ای در آن مشاهده نشده است، اما نسبت به دو سال قبل شاهد افت 99 درصدی صادرات به یونان هستیم؛ در سال 97،حدود 650 میلیون دلار کالا ایران به یونان صادر کرده است.

او کاهش صادرات را مربوط به مشکلات عمومی تجارت ایران با سایر کشورها دانست و افزود: موضوع نقل و انتقالات بانکی، انجام تراکنش های بانکی و حمل و نقل کالا که می توان گفت دو موضوع اصلی پیش روی تجارت با اغلب کشورهای دنیا برای ایران به شمار می روند؛ به طور مشخص با یونان مشکل خاصی در تجارت وجود ندارد و شرکت های یونانی علاقمند به بازار ایران و کالای ایرانی هستند اما محدودیت هایی که تحریم ها برای آنها و بانک هایشان ایجاد کرده را نیز باید در نظر گرفت.


بیشتر بخوانید:

نشست بزرگ تجاری ایران- اروپا در اواخر آذرماه برگزار می‌شود

اختصاص تسهیلات بیشتر برای صادرات


یونان را می توان مرکز منطقه بالکان در نظر گرفت که حتی یک بازار منطقه ای برای ایران است و اگر به این گونه ببینیم خیلی بازار بزرگتر و جذابتری هم خواهد بود. ضمن آنکه اقتصاد یونان برای ما یک اقتصاد مکمل است و رقابتی با ظرفیت های اقتصادی ما ندارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: یونان بزرگترین سرمایه گذار خارجی در منطقه بالکان به شمار می رود. اما در نظر داشته باشید که موضوع جذب سرمایه گذاری خارجی مولفه هایی دارد که آماده سازی و بستر سازی برای سرمایه پذیری را هم شامل می شود. بنابراین تا زمانی که ما نتوانیم ضمانت های لازم جهت بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری را تضمین کنیم و ثبات اقتصادی و سیاسی را که مهمترین عامل در بررسی ریسک سرمایه گذاری محسوب می شود تامین کنیم، نمی توانیم به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی باشیم.

عضو هیئت مدیره اتاق ایران و یونان در پاسخ به این سوال که در سال 95 مدیرعامل سازمان توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی یونان در دیدار با«ولی‌ الله افخمی‌راد» همتای ایرانی خود در تهران گفته بود:« آتن می‌تواند قطب منطقه ای کالاهای ایرانی برای صادرات به اروپا و شمال آفریقا باشد.» آیا این موضوع پیگیری و به مرحله اجرا در خواهد آمد؟ گفت: معمولا در ملاقات های رسمی تعارفات بسیاری میان طرفین تبادل می شود و مشخص هم نیست که مسئول و متولی این دست توافقات چه شخص یا سازمانی است اما اگر تصور کنیم که جدیتی هم در این راستا وجود داشته، با وضع تحریم های بانکی، ابزارهای لازم از ما گرفته شده و به خاطر همین هم در ابتدا اشاره کردم که شاهد افت قابل توجهی در روابط تجاری مان با یونان بوده ایم. ما در سال 2017 و 2018 هر سال بالغ بر 1.4 میلیارد دلار صادرات داشته ایم که در سال های بعد به کمتر از 15 میلیون دلار رسیده است.

گفتگو از: محمد خادمی

224993