مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

دستگاه فوق پیشرفته پت اسکن در تشخیص درمان بیماران سرطانی موثرتر است

مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: استفاده از دستگاه پت اسکن به منظور تشخیص دقیق، پیگیری و در مواردی هم پیش بینی سیر پیشرفت یا عود بیماری در کشورهای پیشرفته به صورت چشمگیری در حال افزایش است. با تشخیص‌های این دستگاه پیشرفته درمان بیماران سرطانی موثرتر خواهد شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، پت اسکن در حوزه قلب و عروق برای بررسی جریان خون به عضلات قلب، تصمیم گیری در مورد بهترین درمان برای گرفتگی شریان ها و مشاهده اثرات حمله قلبی و در حوزه بیماری های مغزی برای بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، تشنج، سکته و تومورها مورد استفاده قرار می گیرد و فقط به تشخیص در حوزه سرطان تعلق ندارد.

ارزش ریالی تقریبی این دستگاه که از محل مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه تامین اعتبار گردیده است، با ارز آزاد نزدیک به چهل و پنج میلیارد تومان می باشد.

این دستگاه در مرکز جامع سرطان مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه نصب خواهد شد.

پت سی تی متفاوت از روش‌های آناتومیکال یعنی پرتونگاری، توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن و MRI، نوعی مطالعه تصویربرداری عملکردی از بدن است که می‌تواند به پزشکان نشان دهد چه اتفاقی در بدن در حال رخداد است و چگونه کار می‌کند.


بیشتر بخوانید؛

رونمایی از تولید ماده موثره دارویی دولوکستین در کرمانشاه

فعالیت 48 شرکت فناور و 15 شرکت دانش بنیان در استان


دکتر شیرزادیان مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تشریح اطلاعات تخصصی در خصوص دستگاه پت سی تی این دانشگاه گفت: استفاده از دستگاه پت اسکن به منظور تشخیص دقیق، پیگیری و در مواردی هم پیش بینی سیر پیشرفت یا عود بیماری در کشورهای پیشرفته به صورت چشمگیری در حال افزایش است.

شیرزادیان عنوان کرد: خوشبختانه با درایت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، این بخش مهم در نقشه جامع سرطان دانشگاه که بعنوان مرکزیت غرب کشوری می باشد پیش بینی و همچنین در سند چشم انداز ۱۴۰۴ منظور گردیده است.

وی گفت: سال گذشته خرید دو دستگاه پت سی تی جهت دانشگاههای علوم پزشکی کرمانشاه و اصفهان در دستور کار خرید وزارت بهداشت قرار گرفت که با پیگیریهای مستمر، اولین دستگاه وارد شده به کشور به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اختصاص پیدا کرد.‌

مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: این دستگاه محصول سال ۲۰۲۰ کمپانی زیمنس آلمان و مدل horizon بوده و با بهره گیری از قابلیت؛ TOF(time of flight) که بر اساس بررسی ها تنها در یکی از دستگاههای فعال در کشور موجود می باشد، باعث ارتقاء کم نظیر کیفیت تصاویر و کاهش زمان اسکن بیمار خواهد شد.

وی افزود: همچنین این ویژگی در حوزه تحقیقاتی نیز بسیار مورد توجه محققان حوزه پزشکی هسته ایی و فیزیک پزشکی قرار گرفته است.

شیرزادیان تشریح کرد: این دستگاه در بخش دتکتور مجهز به کریستالهای LSO که یکی از جدیدترین و پربازده ترین کریستالهای موجود می باشد، بوده و امکان فعالسازی تکنولوژی TOF(time of flight) بر روی آنها وجود دارد .

مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مطرح کرد: بنابراین دارای یکی از بالاترین توانمندیهای تفکیک رزولوشن مکانی در میان دستگاههای موجود می باشد که این قدرت تفکیک بالاتر به معنای امکان تشخیص تومورهای کوچکتر می باشد.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه مولد رادیو دارو و تکمیل کننده این سیستم، دستگاه سیکلترون می باشد که با پیگیریهای مستمر، این دستگاه نیز بنام کرمانشاه و برای استانهای غربی کشور یعنی؛ همدان، لرستان، کردستان، ایلام و کرمانشاه در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

شیرزادیان گفت: با ورود دستگاه پت سی تی به استان، حلقه تولید رادیو دارو و تشخیص بیماری توسط پت سی تی، تکمیل و مرکز جامع سرطان مجتمع آموزشی درمانی امام رضا (ع)کرمانشاه که محل استقرار این تجهیزات خواهد بود، به بی نظیرترین مرکز تشخیص و درمان سرطان کشور مبدل خواهد گشت.

آسیه کرمی- استان کرمانشاه

224412