مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه در گفت و گو با پرسون تشریح کرد:

وضعیت بورس و مذاکرات برجام

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه گفت: در صورت توافق دوباره در برجام، دو چشم انداز قابل تصور است؛ نخست چشم انداز وضعیت عملیاتی و صادراتی بنگاه ها و همچنین تامین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه ها برای تولید بهتر از گذشته خواهد بود. اما چشم انداز دیگر، افت قابل توجه نرخ ارز ناشی از آثار پیش بینی تقویت ارزش پول ملی است.

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه در گفت و گو با خبرنگار پرسون، بازار سرمایه دارای چند چشم انداز است، در سناریوی اول، نخستین چشم انداز این است که وضعیت عملیاتی و صادراتی شرکت ها و همچنین تامین مواد اولیه لازم مورد نیاز بنگاه ها برای تولید به منظور چرخیدن چرخ اقتصاد، بهتر از گذشته خواهد بود. اما در سناریوی دوم، چشم اندازی که قابل تصور است به گفته آقابزرگی، افت قابل توجه نرخ ارز ناشی از آثار پیش بینی تقویت ارزش پول ملی است که رخ خواهد داد.


وی افزود: برآیند این دو، محاسبات پیچیده و دقیقی لازم دارد که در نهایت می توان متوجه شد که این چرخش به کدام سمت وسوی است.


مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه ادامه داد: البته یک خوشبینی در اقتصاد دیده می شود و این خوشبینی با کاهش نرخ ارز بیش از گذشته تقویت خواهد شد و این سوال مطرح می شود که آیا این خوشبینی بر روی بورس و شاخص بازار سهام تاثیر گذار خواهد بود ویا خیر؟


روند افزایشی نرخ دلار
وی ادامه داد: در یک اینجا یک سناریوی دیگری نیز وجود دارد که باتوجه به وضعیت دهه های گذشته کشور معقول تر است و آن اینکه بیش از این شاهد بودیم که علیرغم مذاکرات خوب و یا بد هسته ای و برجام، وضعیت اقتصادی کشور و همچنین وضعیت صنعتگران تغییر چندانی نداشته و صنایع و اقتصاد همچنان درگیر ساختار های موجود هستند.


این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: طی دهه های گذشته باتوجه به تحریم ها و آموخته ها از این موضوع، می توان یک روند افزایشی ملایم برای نرخ ارز متصور بود که این تصور در مقایسه با گذشته واقع بینانه تر است. همچنین این روش موجب گشایش به صورت کم رنگ می شود اما تاثیر پروزن تر و عمده ای تر بر روی شاخص و سطح عمومی بازار می گذارد.


آقابزرگی تاکید کرد: محاسبات پیچیده است و نمی توان به صورت دقیق گفت کدام یک تاثیر بیشتری بر روی بورس و اقتصاد دارد.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر مدیریت بازار سرمایه بخوبی انجام می‌شود چراکه اصلاح بدون تزریق نقدینگی صورت گرفته است. افزایش معاملات بدلیل اشتیاق خریداران است نه تزریق نقدینگی! و اصلاح قیمت عامل اصلی تعادل بخشی به بورس است.

در حال حاضر مدیریت بازار سرمایه بخوبی انجام می‌شود چراکه اصلاح بدون تزریق نقدینگی صورت گرفته است. افزایش معاملات بدلیل اشتیاق خریداران است نه تزریق نقدینگی! و اصلاح قیمت عامل اصلی تعادل بخشی به بورس است.


مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه درخصوص وضعیت یکسال اخیر بازار سرمایه گفت: افزایش عوامل اثر گذار بر سودآوری شرکت‌ها وقتی با ارزش روز سهام انطباق نداشته باشد، یکباره فشار نقدینگی را فزونی می‌دهد.


آقا بزرگی تاکید کرد: نبود بازارگردانان موجب یک سویه شدن بازار شد و افزایش قیمت بی رویه یکباره تخلیه شد و لذا افراد کم تجربه احساس کردند خدشه‌ای به بورس وارد شده است.


وی درباره وضعیت بورس طی سال آینده گفت: پیش بینی سال آینده باتوجه به بودجه سال 1400 و وقایع که روزانه و به‌طور دائم در داخل و خارج از کشور رخ می‌دهد بسیار مشکل است اگر بسیاری از عوامل را باید ثابت درنظربگیریم و به شرط ثابت بودن کلیه موارد و از جمله نرخ ارز، سیاست‌های پولی، بودجه و امثال این موارد روند روبه رشد بازار سرمایه در سال آینده را می توان متصور بود.


آقابزرگی درباره تزریق هزار میلیاردی به بورس اظهار کرد: کنترل عرضه و تقاضا بهترین روش اعتماد سازی برای مردم است و هر زمان بازار یک سویه وارد بازار شود، انتظار مدیریت به موقع داریم.

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه با آفت دانستن نوسات اخیر بیان کرد: این بازار بصورت هیجانی به سمت خرید یا فروش حرکت می‌کند و برخی افراد بی تجربه یکباره تصمیم می‌گیرند در صف‌ها حاضر باشند.

224034