آقابزرگی در گفت‌و‌گو با پرسون:

انتظار یک شیب ملایم صعودی از بازار سرمایه وجود دارد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که در مهر ماه شاخص کل به میزان 3 تا 4 درصد احیا شده است؛ گفت: این روند به منزله قطع امید از بازار سرمایه برای سرمایه‌گذار نیست.
تصویر انتظار یک شیب ملایم صعودی از بازار سرمایه وجود دارد

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه در دهه اول مهر ماه به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: نوسانات جزء ذات بازار است و از متغیرهای مختلفی تأثیر می‌پذیرد. دغدغه‌هایی راجع‌به افزایش احتمالی نرخ بهره وجود داشت که تکذیب شد و یا جدی گرفته نشد و همچنین روند افزایش نرخ ارز که برخلاف پیش‌بینی مسئولان کاهش نیافت و دلار وارد کانال 28 هزار تومان شده است که بر روند بازار سرمایه تأثیر گذاشته است.

آقابزرگی افزود: احتیاط‌های لازم در رابطه با عرضه سهام عدالت که به نوعی نقدینگی را از بازار به سمت خود جذب می‌کرد و نفس بازار را می‌گرفت نیز در چند وقت اخیر به عنوان یک متغیر مطرح بوده است. مورد بعدی نیز بحث آهسته منتشر کردن اوراق است. هر چند در حال انجام است و امروز 11 هزار میلیارد تومان منتشر شده است.

وی ادامه داد: تجربه عرضه اولیه مربوط به دو سهام نیز تجربه ناموفقی در این زمینه بود که باعث شد 4 هزار و 500 میلیون تومان نقدینگی از بازار خارج شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: برطرف شدن این موضوعات باعث می‌شود که هیجان بازار مجدد احیا شود. ضمن این که روز شنبه نیز شاخص کل دو و نیم درصد مثبت شد. اما این به معنای نقطه پایان و رشد همیشگی بورس نیست. زیرا ابهامات سیاسی مربوط به برجام رفع نشده و گشایش‌های اقتصادی در سطح بین‌المللی و ارتباطات مالی در هاله‌ای از ابهام است. بنابراین نمی‌توان بازار را با قاطعیت صعودی پیش‌بینی کرد؛ بلکه انتظار یک شیب ملایم مثبت وجود دارد.

آقابزرگی در پایان گفت: بازدهی بازار سرمایه تا پایان مرداد ماه 16 درصد بود که در شهریور با افت 9 درصدی به 6 درصد است. هم اکنون در مهر ماه شاخص کل به میزان 3 تا 4 درصد احیا شده است. در نتیجه این روند به منزله قطع امید از بازار سرمایه برای سرمایه‌گذار نیست.

363327