فردین آقابزرگی در گفت‌وگو ‌با پرسون؛

نیازی به دخالت در بورس نیست/ بازار روند طبیعی خود را پیدا می‌کند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: گشایش در مراودات مالی، بهبود وضعیت کرونا و افزایش قیمت نفت از عواملی هستند که در سال 1400 باعث مثبت شدن وضعیت بازار سرمایه می‌شوند. 
تصویر نیازی به دخالت در بورس نیست/ بازار روند طبیعی خود را پیدا می‌کند

خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت‌و‌گویی با فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه در سال 99 و 1400 داشته که به شرح ذیل است.

فردین آقابزرگی بیان کرد: در سال 99 بدون توجه به مهیا بودن شرایط، زیرساخت ها و امکانات، با فراخوان گسترده، مردم به بازار سرمایه دعوت شدند. بسیاری از افراد تازه وارد، بی تجربه و یا کم تجربه در تحلیل‌های کارشناسی بودند و انتظارات متفاوتی از بازار داشتند.

وی ادامه داد: در سال 1400، جانب احتیاط و نوسان خفیف را در متعادل ترین شرایط خواهیم داشت. ممکن است به دنبال افزایش اشتیاق به خرید، ریزش‌هایی نیز وجود داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مسئولان و تصمیم گیران اقتصادی باید با اتفاق نظر از تضاد در تصمیم گیری بپرهیزند. بسیاری از کارشناسان به اختلاف نظر موجود در ارکان تصمیم گیری به خصوص مجلس و دولت، انتقاد داشتند.

آقابزرگی تصریح کرد: در صورتی که در سال آینده ثبات نسبی در نرخ ارز وجود داشته باشد؛ سرمایه گذاران از مجال بیشتری برای تحلیل بازار و خرید سهام برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: یک تجربه خوب در سال 99، شناسایی مجاری مجاز و نهادهای مالی ذی صلاح و دارای مجوز برای مشاوره بود. در گذشته شبکه‌های غیرمجاز سیگنال فروشی و امثال آن گسترده بود و بخشی از سرمایه گذاران از این طریق وارد بازار شده بودند.

این کارشتاس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار بورس در سال جدید گفت: گشایش در مراودات مالی، بهبود وضعیت کرونا و افزایش قیمت نفت از عواملی هستند که در سال 1400 باعث مثبت شدن وضعیت بازار سرمایه می‌شوند. اقتصاد کشور ما بر مبنای صادرات نفت است و رشد قیمت نفت تاثیر مثبتی در صنایع، شرکت ها و بازار دارد.

آقابزرگی تصریح کرد: وزن برخی از سهام‌ها روی شاخص بالا است. بهترین شرایط برای ایجاد تعادل و بهبود وضعیت عمومی بورس این است که نظام بورس را مبتنی بر اطلاعات و در مقایسه با ارزش ذاتی شرکت ها و صنایع بزرگ به کار گرفته شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: اعمال تغییراتی مانند تغییر دامنه نوسان، موجب عدم تعادل بازار می‌شود. بازار با حرکت طبیعی و ذاتی، جایگاه خودش را پیدا می‌کند و نیازی به دخالت در بازار سرمایه نیست.

278717