شهردار یزد عنوان کرد؛

تزریق یارانه 23 میلیاردی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر

شهردار یزد از پرداخت سالانه 23 میلیارد تومان یارانه به سیستم حمل و نقل عمومی یزد خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، جمال الدین عزیزی در نشست خبری که به مناسبت هفته حمل و نقل در سالن اجتماعات سازمان حمل و نقل مسافر و بار و مسافر شهرداری یزد برگزار شد با بیان اینکه یکی از قشرهای زحمتکش جامعه رانندگان حمل و نقل عمومی هستند گفت: یکی از ارکان تاثیرگذار در زمینه اقتصادی کشور سیستم حمل و نقل بوده و رانندگان نقش بسزای در این زمینه دارند.

شهردار یزد افزود: در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر یزد بخشی از رانندگان در بخش خصوصی و بخشی نیز در بخش عمومی مشغول به خدمت رسانی بوده که از همه این عزیزان تشکر و قدردانی می کنم.

وی در ادامه با اشاره به افزایش چشمگیر هزینه‌هایی حمل و نقل در سال های اخیر گفت: در عوض درآمدها تغییرات چندان محسوسی نداشته و قطع کمک‌های دولت نیز مزید بر علت شده تا روز به روز بر ناوگان فرسوده شهری اضافه شود البته ما در شهر یزد با همراهی خوب رانندگان و بخش خصوصی توانستیم بسیاری از اتوبوس های سن بالا را از رده خارج کرده و ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی نمائیم.

عزیزی از تجهیز تمامی اتوبوس های شهری به سیستم سرمایشی خبر داد و گفت: برای اولین بار در تاریخ شهرداری یزد سهمی از اوراق مشارکت به مبلغ 60 میلیارد تومان به شهرداری اختصاص یافت که نیمی از آنرا برای خرید 12 دستگاه اتوبوس شهری هزینه کردیم البته زمانی که این درخواست مطرح شد با 30 میلیارد تومان میتوانستیم 45 دستگاه اتوبوس خریداری کنیم اما زمانی که به ما اختصاص داده شد تنها برای خرید 12 دستگاه کفایت کرد.

نوسازی ناوگان تاکسی های شهری یزد در دستور کار شهرداری

شهردار یزد همچنین از نوسازی ناوگان تاکسی های شهری خبر داد و ابراز داشت: متاسفانه کرونا برنامه های ما را برای این اقدام بهم ریخت و کاهش درآمد شهرداری و ناوگان عمومی سبب تعویق در این زمینه افتاد اما مصمم هستیم تا این کار را انجام دهیم.

عالی ترین مقام اجرایی مدیریت شهری یزد در بخش دیگری از سخنانش از تجهیز بافت تاریخی یزد به خودروهای برقی خبر داد و گفت: این خودروها به صورت تک سرنشین و دو سرنشین در بافت تاریخی به کارگیری خواهند شد که در حال رایزنی با سرمایه گذار بخش خصوصی هستیم که با این اتفاق هم به کاهش ترافیک و رفت و آمد خودروهای سنگین در بافت منجر خواهد شد و هم به کاهش الودگی های زیست محیطی کمک خواهد شد.

عزیزی با اشاره به پیچیده بودن سیستم حمل و نقل شهری اظهار داشت: وظیفه شهرداری حمایت از حمل و نقل است اما بر اساس قوانین ،دولت نیز در این زمینه وظیفه دارد که متاسفانه در چند سال اخیر به تعهدات و وظایف خود عمل نکرده است.


بیشتر بخوانید؛

برگزاری جشنواره «شهر خوب برای بچه‌های خوب» در یزد


وی اضافه کرد: سالیانه ۲۳ میلیارد تومان به ناوگان بخش خصوصی یارانه پرداخت می کنیم در حالی که عملاً یک دستگاه اتوبوس که بالغ بر دو میلیارد تومان هزینه خرید آن است در ماه یک میلیون تومان هم درآمد ندارد و امروز سیستم حمل و نقل درون شهری ورشکسته است و نمی تواند حتی هزینه‌های خود را نیز تامین کند.

شهردار یزد در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون مبنی بر اقدام عملی شهرداری یزد برای حمایت از رانندگان حوزه حمل و نقل شهری با توجه به کاهش درآمد ناوگان ابراز داشت: متاسفانه از یکسو هزینه ها و درآمدها باهم همخوانی ندارد و از سوی دیگر نمی توانیم نرخ کرایه ها را واقعی کنیم اما با این وجود با همراهی وهمکاری بهره برداران و از طریق پرداخت تسهیلات توانستیم تعداد قابل توجهی از اتوبوس های فرسوده را از رده خارج کنیم.

عزیزی در خصوص حمایت از رانندگان حمل و نقل عمومی هم ابراز داشت: علی رغم اینکه درآمد مناسبی از ناوگان عمومی نداشتیم اما بخش قابل توجهی از هزینه‌های آنها را پرداخت کردیم وتنها هزینه های جاری نظیر گازوئیل، روغن و ..را پرداخت نمی کنیم که برای این موضوع نیز در حال یافتن راهکار هستیم.

224390