روزبه مفیدیان:

مدیران بالادستی در حال نخبه کُشی هستند

عضو ارشد پژوهشکده نانو شمال کشور عنوان کرد: مدیران و مسئولینی که نخبگان کشور را نادیده می گیرند مصداق بارز نخبه کُشی اند.

به گزارش سایت خبری پرسون، روزبه مفیدیان عضو ارشد پژوهشکده نانو شمال کشور در گفتگو با پرسون با تاکید بر ضرورت تغییر در پارادایم نخبگی با اشاره به نقش مدیران و مسئولان در حفظ سرمایه های اصلی کشور بیان داشت: علی رغم نصب العین بیانیه قطیع گام دوم انقلاب و فرمایشات رهبری معظم، متاسفانه در جامعه امروز مدیران بالادستی در حال نخبه کُشی هستند و جوانان و نخبگان دانشگاهی مورد بی مهری و بی توجهی قرار می گیرند. ایضاً عده ای نادانسته با وضع قوانین ناکارآمد و تحریف قوانین موجود سعی دارند آوانگارد نخبگی را به فراموشی بسپارند. و اینجا وظیفه مجلس محترم و نمایندگان مردم بیشتر از قبل مورد وثوق است تا با ترویج سمپوزیوم های علمی به خَلق و پیشبرد جوامع نخبگانی کمک نمایند.

نخبه مازندرانی با اشاره به عدم شایسته سالاری و نبود پروتکلی برای جذب نخبگان در بدنه اجرایی کشور و همچنین موازی کاری سازمان های مسئول در بکارگیری نخبگان افزود: بسیاری از نخبگان و جوانان تحصیلکرده خواهان این هستند که در کشور خودشان بمانند و علم و دانشی را که در این مرز و بوم کسب کرده اند در راه اعتلای میهنشان بکار گیرند؛ لیکن اما ساده انگاری و بی توجهی مدیران و مسئولین در استفاده از ظرفیت این جوانان موجبات دلسردی و بی انگیزگی آنان شده و بخاطر همین روزبروز آمار مهاجرت مغزها در حال افزایش است و باید برای این موضوع چاره ای اندیشید.

پژوهشگر حوزه صنعت و انرژی راهکار جلوگیری از خروج نخبگان را ایجاد بستر مناسب و امن تعریف و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم ظرفیت هایی که در پرورش نخبگان داریم در جذب و بکارگیری نخبگان استفاده کنیم قطعا جزو ده کشور برتر دنیا در زمینه های مختلف اعم از صنعت هوایی، دارویی و بسیاری از حوزه های دیگر خواهیم بود. گواه این مطلب حضور دانشمندان ایرانی در جای جایِ کره پهناور و مراکز حساس و استراتژیک دنیا است؛ از ناسا گرفته تا پروژه های اَبَر الکترونیکی در سیلیکون وَلی کالیفرنیا، از مراکز بزرگ پزشکی در قلب اروپا تا حل مسائل پیچیده ریاضی در انجمن های علمی و تئوریسین های مطرح در اندیشکده های تراز اول جهان که همگی از مغز و اندیشه ایرانی ها بهره می جویند.

مفیدیان دانش آموخته دکترای مهندسی شیمی با تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت دانشمند هسته ای کشورمان اضافه کرد: با قبول اینکه علم و نبوغ شهید فخری زاده زبانزد اساتید دانشگاه های ما در کشور است اما خوشبختانه فخری زاده های بسیاری در ایران وجود دارند که به فرموده مقام معظم رهبری راه پرتلالو ایشان را ادامه می دهند اما نباید فراموش کنیم حفظ نخبگان به مراتب بسیار مهمتر و ارزشمند تر از پرورش آنها است و نخبه گُماری از نخبه پَروری والاتر است.

222918