روزبه مفیدیان در گفت و گو با پرسون؛

تنها وسایل اجبار جهت حفظ گروه نخبه کافی نیست

کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: نهادینه کردن مکتب الیتیسم متضمن بقا و زنده بودن روح جامعه است.

روزبه مفیدیان نخبه ملی و کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، افزود: ماهیت هرجامعه (چه جامعه مبتنی بر اجماع باشد یا اقتدار، پویا باشد یا ایستا، صلح جو باشد یا توتالیتر، مشروع باشد یا غیرمشروع) توسط ماهیت نخبگان آن تعیین می شود. علاوه بر این، اهداف هر جامعه توسط نخبگان آن تعیین و دست کاری می شود.

کارشناس حوزه نفت و انرژی با بیان اینکه مرکز ثقل بحث درباره نخبگان، ساختار، وظیفه و عملکرد نخبگان سیاسی است بیان کرد: قدرت نخبگان در یک نظام اجتماعی دموکراتیک مبتنی بر قانون اساسی به عنوان اشتقاقی از حاکمیت و استقلال ملی باید تعریف شود. امروزه نخبگان سیاسی به عنوان گروه های موظفی که انتخاب شده و به طور قانونی مشروعیت پذیرفته و به این امر برگزیده می شوند، تعریف و تفسیر می شوند. البته باید توجه داشت که در تعریف نخبگان همواره براین اصل تأکید می شود که تنها وسایل اجبار جهت حفظ گروه نخبه کافی نخواهد بود، بلکه ابزارهای معنوی نیز برای استحکام آن لازم و ضروریست و در این مورد نظریه پردازان نوین علم سیاست نیز متحدالقول هستند.

عضو ارشد پژوهشکده فناوری نانو شمال کشور با اشاره به نقش و تاثیرگذاری نخبگان در برنامه ریزی صحیح برای آینده، پیشرفت علمی ایران و شکستن مرزهای دانش و همچنان مراقبت هوشمندانه از هویت ملی و آرمان خواهی نسل جوان در مجموعه نخبگان را ضروری خواند و تأکید کرد: بهره گیری صحیح و مناسب از دانش و توانایی های نخبگان بخصوص در حوزه های نفتی موجب پیشرفت علم در کشور و در منتج به عزت و اقتدار خواهد شد، ضمن آنکه با بهره مندی از نخبگان قطعاً چارچوب های برنامه‌ریزی برای مسائل کشور باید ارتقاء یابد و از دیدگاه های آنان استفاده شود.

246199