حسین راغفر در گفت و گو با پرسون؛

اشتباه بانک مرکزی باعث چالش های ارزی کشور است

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: بانک مرکزی مجری سیاست های اشتباه است در نتیجه باعث افزایش نرخ ارز شده و پیامدهای آن برای کشور به خصوص گروه های متوسط جامعه بسیار کمر شکن است.

حسین راغفر، در گفت و گو با پرسون با اشاره به چالش های ارزی کشور درباره راهکارهایی که باید از سوی بانک مرکزی صورت گیرد، اظهار داشت: تمام تصمیم هایی که اتخاذ می شود بدست بانک مرکزی نیست چراکه تنها یک مجری است و دلیلی که می‌توان آن را باعث به وجود آمدن این شرایط دانست این که متاسفانه بانک مرکزی مجری سیاست های اشتباه شده است در نتیجه باعث افزایش نرخ ارز شده که پیامدهای آن برای کشور به خصوص گروه های متوسط جامعه بسیار کمر شکن است.

وی افزود: اقتصاد یک پدیده سیستمی است و نمی توان انتظار داشت که تنها با اصلاحات چند پارامتر، کل سیستم را اصلاح کرد اما اثر متغیرهای کلیدی تعیین کننده است چراکه همانند پول ملی ارزش دارند؛ زمانیکه ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند نرخ ارز افزایش می یابد و پیامدهای آن نیز برای اقتصاد بسیار شکننده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در داخل ادامه داد: افزایش نرخ دلار بجز نظام تصمیم گیری های اساسی به عامل دیگری بستگی ندارد بنابراین اصلاح آن نیز می تواند از همین طریق صورت بگیرد چراکه کاهش ارزش پول ملی به دلیل تامین کسری بودجه بخش عمومی صورت گرفته است.

راغفر در مورد منابع جایگزین برای بخش عمومی بیان داشت: منابع جایگزین برای بخش عمومی باید توسط نظام مالیاتی انجام شود. در اسفند سال 98 و فروردین 99، پانصد هزار میلیارد تومان در بازار سهام درآمد کسب شد اما معاف از مالیات بوده است. حال این سوال مطرح می شود که چرا باید عده ای تنها با سفته بازی و فروش کاغذ، درآمدهای بالایی را بدست بیاورند و مالیاتی نیز پرداخت نکنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از راه حل ها در داخل کشور وجود دارد، افزود: بانک مرکزی مسئول نیست بلکه مجری این سیاست های اشتباه است؛ نظام مالیاتی و نظام بانکی نیاز به اصلاح دارند زیراکه بسیاری از آن ها با مشکلات فراوانی مواجهند. برخی بانک ها باید ادغام و فعالیت برخی دیگر نیز باید متوقف شود و باید یک اراده جدی در خصوص حل مشکلات نظام بانکی صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه گفت: عزم سیاسی لازم در جهت حل این مشکلات وجود ندارد، آنچه به بانک مرکزی مربوط می شود نظارت بر این بانک هاست چراکه تنوع و گستردگی فعالیت بانکداری خصوصی در کشور بسیار زیاد بوده و در این راستا نیز سوء استفاده های بسیار بزرگی بویژه در نظام بانکداری خصوصی صورت گرفته که هزینه های آن ریشه بسیاری از نابسامانی های امروز است؛ اصلاح نظام بانکی نیز از دیگر اقداتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد اما به نظر می رسد بانک مرکزی قدرت اجرای آن را ندارد.

راغفر ادامه داد: بانک مرکزی ابزارهای متعددی در راستای نظارت بر فعالیت خلق پول از سوی بانک ها در اختیار دارد و باید از آن ها استفاده کند چراکه خلق پول بی رویه توسط بانک ها و فعالیت آن ها در عرصه اقتصادی ، بنگاه داری، ورود به بازار سفته بازی و سوداگری مشکلات امروزی را تشدید می کند؛ به عنوان مثال بانک به بازار خرید و فروش سکه یا مستغلات وارد می شود و با ورود به بازار سهام، منابع جمع آوری شده را وارد سفته بازی می کند در نتیجه باعث آسیب به وضعیت اقتصاد می شود.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: یکی از اقدامات اساسی توسط بانک مرکزی، کنترل این دسته از فعالیت هاست تا از خلق پول و ورود آن به بازار سوداگری جلوگیری کند.

208712