متخصص کودکان و نوجوانان:

دمنوش‌ها و مکمل‌ها اثر پیشگیرانه در برابر کرونا ندارند

به گفته پزشک متخصص کودکان و نوجوانان، دمنوش‌ها و سایر مکمل‌های موجود در بازار اثر پیشگیرانه در برابر کرونا ندارند و مهمترین موضوعی که به کنترل این بیماری کمک می‌کند رعایت مسائل بهداشتی به وسیله حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها است.

فارس _ سایت خبری پرسون؛ به گفته‌ دکتر خدیجه ظریفی، با شیوع بیماری کرونا در چین، آمارهایی اعلام شد که این نوع ویروس از نوزادی تا بزرگسالی را درگیر می‌کند و هم‌چنین میزان مرگ و میر در افراد بالای ٨٠ سال تا ١٢ درصد و زیر ٤٠ سال ١ تا ٢ درصد است.

وی تصریح کرد: از همان ابتدا می‌دانستیم که کرونا در همه سنین شیوع پیدا می‌کند اما هرچه سن بالاتر باشد، خطر مرگ بالاتر خواهد بود.

این پزشک متخصص کودکان و نوجوانان ادامه داد: با شیوع این بیماری در ایران باورهایی مبنی بر اینکه کودکان کرونا نمی‌گیرند، شکل گرفت و از طریق بلندگوهای زیادی از جمله فضای مجازی این مهم تقویت شد، اما به تدریج و در ماه‌های بعد علائم کرونا در کودکان و در همان ماه‌های ابتدایی مرگ ومیر در کودکان مبتلا هم مشاهده شد.

ظریفی با بیان این‌که در همه دنیا بسته شدن مدارس یکی از مواردی بود که برای شکستن زنجیره انتقال در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: از همان ماه‌های ابتدایی بر اپیدمی این بیماری تاکید کردیم که کودکان هم می‌توانند در زنجیره انتقال کمک کنند چون درصد زیادی از کودکان ناقل بیماری می‌شوند اما ممکن است علائم بسیار خفیف و در حد آبریزش بینی داشته باشند.

وی اضافه کرد: متاسفانه مراقبت و نگهداری از کودکان در اکثر اوقات در خانواده‌ها به شکل مختلفی به عهده سالمندان گذاشته می‌شود و بدین ترتیب کودکی که مبتلا به کروناست و ظاهرا یک تب خفیف یا سرماخوردگی مختصری دارد بغل به بغل می‌چرخد و این افراد بدون واهمه با کودک در ارتباط هستند و بیماری به آنها منتقل می‌شود.

نویسنده کتاب‌های آموزشی مامان دکتر، یکی از مشکلات ناشی از کرونا که متوجه کودکان است را عدم توانایی استفاده از ماسک توسط کودکان زیر ٢ سال دانست و گفت: این موضوع باعث شده که راهی برای حفاظت از کودکان نداشته باشیم.

ظریفی تاکید کرد: تنها راه حلی که باقی می‌ماند این است که کودکان را از محیط‌های شلوغ دور نگه داریم؛ البته از طرفی کودکان برای تکامل و رشد نیاز دارند که به طبیعت و محیط‌های شلوغ بروند و با دیگران ارتباط داشته باشند اما با توجه به این‌که نمی‌دانند وضعیت چیست و هضم کردن مسائل بیرونی و بهداشت برای آنها سخت است، به همین دلیل شاید بیشتر از همه آسیب می‌بینند که به آنها قربانیان خاموش می‌گوییم.

وی به تغذیه کودکان در دوران کرونا هم اشاره و خاطرنشان کرد: تغذیه سالم به صورت طولانی مدت چه در کودکان و چه بزرگسالان می‌تواند انسان را از ابتلا به کرونا و دیگر ویروس‌ها مصون نگه دارد، تغذیه‌ای که میوه‌جات و سبزیجات فراوان و شکر و چربی کمتری دارد.

پزشک متخصص کودکان و نوجوانان توصیه کرد: افراد در سنین مختلف در روزهای ابتلا به کرونا تغذیه مناسب داشته باشند، زیرا بیماران کرونایی بی اشتها می‌شوند، به همین دلیل هرگونه مایعات مختلف که معده آنها پذیرش می‌کند، استفاده کنند.

به گفته ظریفی، بسیاری از خانواده‌ها دنبال مکمل‌هایی هستند که سیستم ایمنی فرزندان خود را تقویت کنند در حالی‌که چنین مکملی وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: از آنجایی که ارتباط خاصی بین کمبود ویتامین دی با کرونای شدید دیده شده است، اگر فردی کرونا بگیرد و کمبود این ویتامین را داشته باشد، آسیب بیشتری از این بیماری به فرد وارد خواهد شد.

نویسنده کتاب‌های آموزشی مامان دکتر با تصریح بر این‌که ویتامین دی جلوی ابتلا به کرونا را نمی‌گیرد و در واقع آن چیزی که جلوی ابتلا به این بیماری را می‌گیرد، رعایت بهداشت است، گفت: در عین حال تاکید می‌شود که افراد در سنین متفاوت به صورت پیشگیرانه ویتامین دی بخورند.

ظریفی همچنین تاکید کرد: وقتی فردی مبتلا به کرونا می‌شود باید به میزان زیاد مایعات استفاده کند که این مایعات ممکن است شربت و انواع میوه‌ها و دمنوش‌ها باشد تا آب کافی به سلول‌های بدن برسد.

نوا نیکو_استان فارس
انتهای پیام

208440