دکتر بهزاد شیری مدیرعامل پست بانک ایران اعلام کرد:

ایجاد ۴۰ هزار ظرفیت شغلی جدید

دکتر بهزاد شیری مدیرعامل پست بانک ایران، بیست و دوم مهرماه سالجاری ضمن اعلام حمایت این بانک از اشتغالزایی و رونق تولید بویژه در روستاها، از ایجاد ۴۰ هزار ظرفیت شغلی جدید خبر داد.

به گزارش پرسون؛ سیستم بانکی بدون شک یکی از مهم‌ترین و کلیدی ترین ابزارهای توسعه اقتصادی در همه کشورهای دنیا بوده و بنیانی حیاتی برای تامین نیازهای مالی برای واحدهای تولیدی و بازرگانی محسوب می‌شود.

در این میان اما نقش سیستم‌های مالی برای تقویت بخش‌ها و مناطق ضعیف‌تر، یک شاهراه مهم و ضروری برای ایجاد توسعه ای پایدار، منسجم و همه جانبه است. پست بانک ایران یکی از موسسات مالی است که با هدف ارائه خدمات مالی و پولی به بانک‌ها به ویژه در مناطق روستایی و کم برخوردار تاسیس شده و تلاش گسترده‌ای را به منظور ارائه خدمات به این دست از مناطق کشور، صورت داده است. پست بانک ایران همچنین برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای ارائه تسهیلات در قالب قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری داشته و در همین راستا از اواخر ۱۳۹۶ تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ حدود ۵/ ۱۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و شهری ارائه کرده و با شعار «جهش تولید» و حمایت از تولید، با اعطای تسهیلات اشتغال در مناطق روستایی، ۴۰ هزار ظرفیت شغلی جدید ایجاد کرده است.

هدف‌گذاری برای اشتغال پایدار در مناطق روستایی
بهزاد شیری، مدیرعامل پست بانک ایران، به توانمندسازی مناطق کم برخوردار با ارائه خدمات مالی و پولی به عنوان یکی از رسالت‌های اصلی پست بانک ایران اشاره کرد و گفت: ۱/ ۲۱ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش خدمات مستقیم این بانک قرار دارد. البته سایر روستاها نیز از خدمات این بانک بهره‌مند هستند. این مجموعه برای رسیدن به اهداف خود بسیار تلاش کرده و موفق عمل کرده است.

او تخصیص وام و تسهیلات برای کمک به اشتغال پایدار در این مناطق را از اولویت‌های پست بانک برشمرد و اذعان کرد: دسترسی به بانکداری الکترونیکی و اینترنتی در مناطق کم‌برخوردار از راهبردهای این بانک است که در این حوزه به دستاوردها و موفقیت‌های مطلوبی دست یافته‌ایم. به علاوه این بانک در برنامه پنج ساله راهبردی، طرح‌های جدیدی را برای گسترش خدمات مالی و بانکی در مناطق روستایی و کم‌برخوردار در دست اقدام دارد.

شیری تدوین این برنامه راهبردی را مهم‌ترین پروژه در دست اقدام پست بانک ایران در طول سال ۹۹ دانست و تاکید کرد: برنامه راهبردی پنج ساله پست بانک ایران اولین سند تدوین شده برای تعیین استراتژی‌های میان مدت برای این بانک محسوب می‌شود که شامل چشم‌انداز و راهبردهای کلیدی بانک بوده و نقشه راهی برای رسیدن به اهداف آن است. در این برنامه راهبردی تجربیات پست بانک ایران کشورهای موفق با مشارکت علمی‌ دانشگاه‌های کشور به دقت مطالعه شده و بر مبنای ویژگی‌ها و مختصات کشورمان بازنگری و بازنویسی شده است.

مدیرعامل پست بانک ایران، دسترسی به خدمات بانکداری الکترونیک به ویژه در مناطق روستایی و کم‌برخوردار را از جمله اصلی‌ترین هدف‌گذاری‌های این برنامه راهبردی دانست و گفت: با استفاده ازخدمات جدید پست بانک، امکان خرید و فروش صندوق‌های قابل معامله‌ای که توسط دولت واگذار می‌شوند از طریق دستگاه‌‌های خودپرداز در مناطق یاد شده فراهم خواهد بود. همچنین اخذ پروانه فعالیت برای باجه‌های بانکی روستایی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام شده که برای تثبیت جایگاه این واحدها در شبکه بانکی پراهمیت است. افزون بر این، حدود یک میلیون و دویست هزار خانوار تسهیلات ۱۰ میلیون ریالی در راستای سیاست‌های دولت از طریق این باجه‌ها دریافت کرده اند. علاوه بر آن، تسهیلات قابل توجه برای ایجادفرصت‌های اشتغال پایدار به این مناطق نیز پرداخت شده است.

مسیر توسعه تا پایان ۹۹
شیری در پاسخ به این سوال که پست بانک ایران در طول ماه‌های باقیمانده از سال جاری چه برنامه‌هایی در دست اجرا خواهد داشت؟ توسعه بانکداری دیجیتالی، توسعه خدمات و کارکرد شعب از خدمات پایه بانکی به مجموعه خدمات پایه و خدمات مشاوره‌ای و تنوع بخشی و سفارشی‌سازی خدمات بانک به ویژه برای مناطق روستایی را از جمله مهم‌ترین محورهای برنامه‌های این بانک برای سال‌جاری برشمرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ورود به عرصه عاملیت بانکی برای کارگزاران بازار سرمایه و استفاده از باجه‌های بانکی برای ارائه خدمات مالی مرتبط با بازار سرمایه (سوپرمارکت مالی) و همچنین استفاده از داده‌های شبکه‌های مجازی و فضای آنها برای بازاریابی و برندینگ، مدیریت ریسک، طراحی محصولات و خدمات، پیش‌بینی بازار، تحلیل رقبا و آموزش مشتریان هم از دیگر هدف‌هایی است که پست بانک ایران تا پایان سال به صورت جدی دنبال خواهد کرد.

مدیر عامل پست‌بانک ایران به شبکه‌سازی مشتریان (شبکه مرتبط با نهادها و شرکت‌های بزرگ حوزه ICT) و توانمند‌سازی نیروی انسانی و مطالعات بازار به عنوان یک محور کلیدی دیگر در برنامه‌های این بانک اشاره کرد و افزود: اصلاح نظام همکاری و نظارت بر طرف‌های ثالث همکار (شرکت‌های معتبر و توانمند همکار) در عرصه دیجیتال با مشارکت واحدهای صف و ستاد، بهبود نظام برنامه‌ریزی و سازماندهی بانک و ایجاد تنوع در تسهیلات بازار‌های مناطق روستایی و کم‌برخوردار به عنوان اقیانوس آبی بانک هم جزو برنامه‌های محوری ما برای ارائه خدمات مطلوب تر به این مناطق است.

سهم روستاها از پست بانک
شیری در خصوص اینکه در پست بانک ایران برای گسترش دسترسی بخش روستایی کشور به خدمات بانکی چه اقداماتی صورت گرفته، اذعان کرد: گسترش دسترسی به ابزارهای بانکداری الکترونیکی در مناطق روستایی از راهبردهای اصلی پست بانک ایران است. در این راستا، تعداد ابزارهای الکترونیکی در مناطق روستایی از ۵۰۹۷۳ (شامل خودپرداز، پایانه شعبه‌ای و پایانه فروشگاهی) در شهریور ۱۳۹۸ به ۶۳۴۴۱ رسیده که ۲۴ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه افزود: متناسب با گسترش ابزارهای الکترونیکی، تعداد تراکنش‌ها به ۲۱۰ میلیون در ۶ ماه اول ۱۳۹۹ رسیده است که نسبت به مدت مشابه ۴۴ درصد رشد داشته است. مبلغ تراکنش‌ها نیز از رشد ۷۸ درصدی برخوردار است. نکته کلیدی این است که با گسترش دسترسی به ابزارهای پرداخت الکترونیکی، مشارکت مردم در مناطق روستایی در چرخه اقتصادی افزایش می‌یابد.

تثبیت جایگاه بانکداری دیجیتال در پست بانک
مدیر عامل پست بانک ایران ضمن تاکید بر این نکته که این بانک فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه بانکداری دیجیتالی انجام داده و برنامه مدونی برای گسترش آن دارد، خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها در دو سطح زیرساخت‌های بانکداری دیجیتالی و کاربری بانکداری دیجیتالی طبقه بندی می‌شوند. در زمینه زیرساخت‌ها فراهم‌کردن دسترسی سهل و آسان و قابل اطمینان به بانکداری دیجیتالی در اولویت این بانک است. همچنین در زمینه توسعه کاربری‌های بانکداری دیجیتالی هدف گسترش بهره برداری از این ابزارها است.

وی در خصوص اصلی ترین اهداف پست بانک برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های در دست اقدام در حوزه بانکداری دیجیتال گفت: ارائه تمامی ‌خدمات بانکی بر بستر دیجیتال و به صورت آنلاین، هوشمندسازی و سفارشی‌سازی خدمات در بستر دیجیتال، توسعه خدمات موبایل بانک (هر موبایل یک شعبه) و توسعه بانکداری باز با استفاده از ظرفیت فین‌تک‌ها در طراحی خدمات جدید برای فعالان اقتصاد روستایی و حوزه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات مهم‌ترین محورهای برنامه‌ریزی ما برای توسعه بانکداری دیجیتال است.

تسهیلات پست بانک ایران
مدیرعامل پست بانک ایران به تسهیلات این بانک که با هدف جهش تولید تا شهریور ماه سال جاری به ۷۸ هزار و ۳۸۰ نفر پرداخت شده، اشاره کرد و افزود: تعداد دریافت‌کنندگان تسهیلات این بانک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد رشد داشته است. در همین حال میزان تسهیلات از پرداختی بانک در شهریور سال‌جاری به ۴/ ۴۹ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به حرکت مشابه سال قبل از رشد ۵۸ درصدی برخوردار است.

وی در ادامه اظهار کرد: از تسهیلات پرداختی مزبور حدود ۴۲ درصد به بخش خدمات و فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۱۹ درصد به بخش کشاورزی، ۱۸ درصد به حوزه صنعت و معدن و ۱۷ درصد به بخش بازرگانی تخصیص یافته است. همچنین اعطای تسهیلات در قالب انواع عقود مشارکت مدنی، مضاربه، جعاله، فروش اقساطی، مرابحه، خرید دین، سلف و خرید کارت اعتباری انجام شده است.

شیری همچنین از اعطای پرشتاب‌تر تسهیلات در شش ماه دوم سال خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای عملیاتی کردن شعار سال «جهش تولید» تلاش این بانک برای اعطای تسهیلات بیشتر خواهد شد و بر اساس برآوردهای انجام شده پیش‌بینی می‌شود که تعداد افرادی که تسهیلات به آنها تعلق می‌گیرد دو برابر شده و به بیش از ۱۵۰ هزار نفر برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود مبلغ تسهیلات حداقل به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برسد.

چالش‌ها و راهکارهای توسعه بانکی
مدیرعامل پست بانک در خصوص مشکلات پیش روی این بانک در شرایط کنونی اقتصاد کشور، ضمن تاکید بر این نکته که همه سازمان‌ها به هر حال با چالش‌هایی در فضای کسب و کار خود مواجه بوده و ناگزیرند به دنبال راهکارهایی باشند، تصریح کرد: مهم‌ترین تهدیدهای محیطی برای پست بانک شامل کاهش سپرده‌گذاری مدت دار مشتریان به دلیل جاذبه‌های بازارهای رقیب مانند بازار سرمایه و...، تحریم‌ها و کاهش روابط بین‌المللی، سرعت عمل و تمرکز بلندمدت، تغییرات سریع فناوری و توان بازاریابی و تنوع خدمات رقبا هستند. البته به این فهرست باید افزایش ریسک اعتباری مشتریان و افزایش نرخ مهاجرت جوانان به شهر‌ها و کاهش جامعه فعال روستایی را هم افزود.

وی راهکارهای اصلی برای حل این مشکلات را این‌گونه عنوان کرد: توسعه بانکداری الکترونیکی و دیجیتالی، توسعه کسب و کار روستایی، توسعه فین‌تک‌ و آپ‌های خدمات، اختصاص اعتبارات مناسب به فناوری‌های نوین، برنامه‌ریزی عملیاتی و استراتژیک، بهبود نظام انگیزشی و طراحی نظام پایش و دیده‌بانی و چابک‌سازی ساختار سازمانی و توسعه آموزش و مهارت‌افزایی نیروی انسانی و مدیریت دانش با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی از جمله مهم‌ترین راهکارهای اجرایی برای غلبه بر این مشکلات هستند.

207860