به گزارش پرسون؛ در پی سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان و قرار گرفتن مجدد پروژه 4 خطه کردن محور بجنورد- گلستان جزو مصوبات اولویت دار سفر، هر چند کارگاه های تعطیل و نیمه تعطیل این پروژه دوباره فعال شدند اما با گذشت بیش از یک سال از سفر هیئت دولت هنوز این پروژه سرعت نگرفته است.
پیگیری های ما و گفت و گو با پیمانکاران واقع در این مسیر حاکی از آن است که طی 6 ماه گذشته اعتبارات بیشتری نسبت به سال های گذشته برای تکمیل این پروژه تخصیص یافته است، به گونه ای که هم اکنون پیشرفت پروژه در قطعات بدرانلو و رباط قره بیل بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مشاهدات ما از قطعه 6 کیلومتری روستای تاتار به سمت بدرانلو حاکی از آن است که پروژه در این قسمت نسبت به سال های گذشته از پیشرفت خوبی برخوردار و پل انتهایی این قطعه در حال ساخت است. به گفته متولیان این پروژه در صورت ادامه روند پرداخت اعتبارات در نظر گرفته شده برای این پروژه تا پایان پاییز این قطعه به بهره برداری می رسد تا مسیر بجنورد تا 10 کیلومتر پس از آشخانه به صورت کامل 4خطه شود.
همچنین زیرسازی قطعه 4 کیلومتری محدوده رباط به اتمام و به گفته پیمانکاران به مرحله قیرریزی و روکش آسفالت رسیده است. در صورت ادامه تزریق اعتبارات کافی این قطعه می تواند تا پایان پاییز به بهره برداری برسد.
طبق مشاهدات ما، پروژه در قسمت رباط قره بیل به سمت آرمادلو سرعت گرفته است و ماشین آلات راه سازی در این قسمت مشغول زیرسازی و بتن ریزی هستند. همچنین در قسمت چشمه خان به سمت جنگل گلستان، در محدوده انتهایی این پروژه، دیواره ها در قسمت رودخانه در حال اتمام است و ماشین آلات راه سازی مشغول خاک ریزی در قسمت رودخانه هستند. با توجه به اقدامات انجام شده، به نظر نمی رسد در سالی که مقرر بود تا 50 کیلومتر باقی مانده از این پروژه به اتمام برسد، بیش از 12 کیلومتر از این مسیر که پل دور برگردان کنار گذر شمالی بجنورد جزو آن است، به بهره برداری برسد.
به گفته پیمانکاران این محور با وجود بیشترین تخصیص اعتبار برای تسریع در این پروژه طی امسال نسبت به سال های گذشته، مشکلی که هم اکنون وجود دارد افزایش بالای قیمت مصالح و تابلوی علایم برای بهره برداری از قطعات این پروژه است، به گونه ای که به عنوان نمونه قیمت هر تن قیر از 2 میلیون و 300 هزار تومان به 4 میلیون تومان رسیده است. قیمت تابلوی علایم و آرماتور طی ماه های گذشته نزدیک به 2 برابر افزایش یافته است که با توجه به این افزایش قیمت ها بودجه در نظر گرفته شده برای تکمیل این پروژه پاسخگو نخواهد بود.
خبرنگار ما در این خصوص با مسئولان متولی تماس تلفنی گرفت که پاسخ دادند: از سال گذشته تاکنون در یک نوبت 26 میلیارد تومان و طی یک نوبت دیگر 20 میلیارد تومان اختصاص یافته است. همچنین علاوه بر وعده مسئولان برای تخصیص تمام 109 میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای امسال، 250 میلیارد تومان اعتبار نیز از محل جهش تولید، شعار امسال به این پروژه تخصیص می یابد. استاندار خراسان شمالی نیز در نشست خبری اخیر خود در خصوص این پروژه با اظهار نارضایتی از سرعت آن از برنامه سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به استان برای بررسی وضعیت این پروژه خبر داده بود.