واعظی مدعی شد:‌

جنگ روانی، عامل اصلی تورم / بورس ریزش نکرده، اصلاح شده است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت پس از پایان تعطیلات مجلس، معرفی خواهد شد، گفت:‌ از قیمت‌های کالا اصلا راضی نیستیم.

به گزارش پرسون، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به مناسبت هفته دولت ضمن تبریک این ایام و همچنین تسلیت ایام سوگواری امام حسین علیه السلام در پاسخ به این سئوال که آیا از قیمت‌ها خبر دارید؟ گفت: اصلا از قیمت‌ها راضی نیستیم دغدغه اصلی رئیس‌جمهور و وزرا معیشت مردم است.

وی افزود: در جلسات اقتصادی که داریم وقت زیادی برای همفکری برای عبور از شرایط سخت موجود می‌گذاریم همچنین تلاش می‌کنیم تا قیمت‌ها از آنی که هست افزایش پیدا نکند و به سمت کاهش قیمت‌ها برویم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: دو عامل اصلی در این تورم قیمت‌ها وجود دارد، یکی بحث روانی است که با توجه به نوع تبلیغات و جنگ روانی هم از خارج و هم توسط برخی در داخل صورت می‌گیرد و یک ناامیدی نسبت به آینده ایجاد می‌شود که به هر حال این موضوع روی مردم و فروشندگان و تولیدکنندگان اثر می‌گذارد.

واعظی عامل دیگر گرانی‌ها را تحریم‌ها دانست و تصریح کرد:‌ ما برای جابجایی پولمان در خارج با مشکلات زیادی مواجه هستیم، وقتی اینها با هم تلفیق شود مشکلات موجود به وجود می‌آید.

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد انتخاب وزیر جدید صمت به مجلس نیز گفت: مجلس دو هفته تعطیل است و بعد از آن در اولین فرصت گزینه وزارت صمت را به مجلس معرفی می‌کنیم. بسیار هم متاسف هستیم که جناب آقای مدرس خیابانی که بسیار خوب در وزارت صنعت عمل کردند و قائم مقام وزیر پیشین در امور بازرگانی بودند و نقش تعیین کننده در کنترل قیمت‌ها در بازار داشتند نتوانستند رای اعتماد نمایندگان ملت را بگیرند.

واعظی همچنین درباره سرنوشت تفیکیک وزارت بازرگانی از صنعت اظهار داشت: از نظر ما جدا شدن وزارت صمت و بازرگانی منتفی نیست. وزارت صمت بسیار بزرگ شده است. در یک مقطعی وزارت صمت الان ما چهار وزارتخانه بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد وضعیت مسکن در دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: از هفت سال گذشته سیاست آقای رئیس جمهور بر اهمیت مسکن بوده است. در این دو سال گذشته فعالیت در حوزه مسکن بیشتر شده است. قدرت خرید مردم فقط به این بر نمی گردد که یک مقدار مسکن اضافه درست کنیم بلکه قیمت فولاد و مصالح هم مهم است.

واعظی با تاکید بر اینکه مسکن در ایران کالاهای سرمایه ای هم است، گفت: الان وزیر راه و شهرسازی بر مسکن مهر و روستایی تاکید دارند و در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده اند.

وی در مورد بورس گفت: در ستاد اقتصادی دولت قرار شد وزیر اقتصاد یک کمیته تشکیل دهند و بر روی این موضوع کار کنند. امروز صبح در شورای بورس تصمیمات خوبی گرفت. دولت به این بازار سرمایه اهتمام جدی دارد. اتفاقی که این روزها در بازار بورس رخ داده است، ریزش نبوده بلکه اصلاح بوده است و ما به آن ریزش نمی‌گوییم. به هرحال در این بین باید حقوقی‌ها هم از سرمایه‌داران حمایت کنند.

گفتنی است واعظی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توطئه‌های ضدایرانی کاخ سفید در موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: ترامپ دنبال کار پوپولیستی برای رهایی از شرایط کنونی خودش است. ترامپ از زمانی که سر کار آمده است اشتباهات بسیاری انجام داده است و کارهای او مقطعی و انتخاباتی بوده است که جمع بندی اقدامات او باعث کاهش محبوبیتش شده است. در کرونا دولت آمریکا بسیار ضعیف کار کرده است.

وی اضافه کرد: عملاً از نظر حقوقی قطعنامه آمریکا به هیچ وجه رای نمی آورد اما ممکن است در یک ماه پس از فعال شدن مکانیسم ماشه بگوید تحریم ها بازگشته که هیچ کس از او به دلیل نزدیکی به انتخابات آمریکا قبول نمی‌کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با راهبردی توضیف کردن روابط ایران با چین و روسیه ادامه داد: ما با این دو کشور روابط خوبی داریم. الان وزیر دفاع ما در روسیه است. از سوی دیگر ما یکی از شرکای اقتصادی و منطقه‌ای با چین هستیم و روابط خوبی با این کشور نیز داریم.

194412