موج دوم کرونا در جهرم؛

پاییز امسال موج سوم کرونا با شدت بیشتری بروز خواهد کرد

در موج دوم کرونا (از اواخر اردیبهشت تاکنون) بیش از سه هزار مبتلا به کووید 19،در سطح شهرستان جهرم شناسایی شدند. این در حالیست که پیش بینی می شود در پاییز پیش رو، کرونا با موجی سخت تر و سهمگین تر بروز کند.

فارس_پرسون : دکتر رحیم رئوفی، فوکال پوینت بیماری های عفونی دانشگاه، روز سه شنبه 99/6/25 در جمع پزشکان خانواده جهرم گفت: متاسفانه در مهر و آبان امسال منتظر شدت بیشتری از این بیماری هستیم.

رحیم رئوفی افزود: همزمان با آغاز فصل سرما و با توجه به تراکم اعضای خانواده در یک فضا، شیوع آنفولانزا، مسافرت های تابستانه و بازگشایی مدارس، پیش بینی می شود پاییز سخت و نفسگیری داشته باشیم.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: علایم کووید19 بسیار شبیه سرماخوردگی رایج است لذا سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای، که بیشتر در معرض خطرند باید بیش از پیش نکات پیشگیری و خود مراقبتی را رعایت کنند.

رئوفی به علایم کووید 19 شامل تب، سرفه، گلو درد، خستگی، ضعف عمومی بدن، آبریزش بینی، سردرد، تهوع، اسهال، اختلال در حس بویایی و چشایی و ... اشاره کرد و گفت: بروز این علایم در افراد بر اساس نوع ویروس و میزان مقاومت و ایمنی بدن افراد، متفاوت است.

این عضو هیات علمی دانشگاه، اظهار داشت: کووید 19 ، در ٣٠ درصد موارد هیچ علایمی ندارد و در ۵٠ درصد علایم همانند سرماخوردگی است، در ١۵ درصد علایم آنفولانزا را دارد و در ۵ درصد افراد با علایم حاد و بحرانی بروز می کند.

دکتر رئوفی، تماس چهره به چهره با فرد مبتلا، در مدت زمان ١۵ دقیقه بدون وسایل حافظت شخصی و عدم رعایت فاصه اجتماعی یک متر، را از اصلی ترین دلایل ابتلای این بیماری دانست و گفت: احتمال درگیری و سرایت در صورت عدم رعایت این موارد بسیار بالاست.

وی اظهار داشت: دوره کمون(نهفتگی) این بیماری ١ تا ١۴ روز است ولی علایم به طور متوسط، در روزهای پنجم یا ششم بروز می کند. لذا افراد دارای علایم که در قرنطینه به سر می برند از زمان مثبت شدن تست آنها بعد از گذشت ١۴ روز منوط به نداشتن علایم بیماری می توانند از قرنطینه خارج شوند اما افراد مشکوک بدون علایم که در قرنطینه هستند به شرط آنکه علایم کووید 19 در انها بروز نکند از زمان آغاز قرنطینه تا ١٠ روز بعد می توانند از قرنطینه خارج شوند.

دکتر رئوفی به آلودگی شدید دستها اشاره کرد و افزود عدم تماس دست با صورت به طور مطلق باید فرهنگ سازی شود و دستهای آلوده می تواند کانال انتقال و ابتلا باشد.

وی خطاب به همشهریان تصریح کرد: استفاده از ماسک، شستن مداوم دست ها، رعایت فاصله ١ و نیم متری و عدم حضور در تجمعات مهمترین شیوه های پیشگیری از ابتلا به شمار می رود که انتظار می رود مردم با توجه به هشدار های جدی نسبت به پاییز و زمستان امسال بیشتر اصول بهداشت فردی و دستورالعمل های اجتماعی را رعایت کنند.

گفتنی است این نشست باهمکاری واحد آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه در سالن کنفرانس شهید ایرانمنش پردیس دانشگاه برگزار شد.

نوا نیکو_استان فارس

195657