به گزارش سایت خبری پُرسون، محمد مخبر با اشاره به ظرفیتهای عظیم کشور در حوزههای نفت، گاز، معادن، کشاورزی و دریا اظهار داشت: تا زمانی که انسانهای توسعهیافته نداشته باشیم، این ظرفیتها بالفعل نمیشوند. توسعه باید از انسان آغاز شود و آموزش و پرورش محور اصلی آن است.
سهم کم آموزش و پرورش در برنامه و بودجه
وی افزود که سهم آموزش و پرورش در برنامه و بودجه دولتها کمتر از جایگاه واقعی آن است و این غفلت لطمه بزرگی به نظام توسعه کشور وارد کرده است. به گفته مخبر، این نهاد نزدیک به ۴۰ درصد وزن دولت را دارد اما آنگونه که باید در برنامهریزیها دیده نشده است.
بازنگری در محتوای آموزشی و تربیت نسل توانمند
مخبر به لزوم بازنگری در محتوای کتابهای درسی اشاره کرد و گفت: محتوای فعلی نمیتواند نسلی تربیت کند که توان حل مسائل کشور را داشته باشد. وی افزود: تربیت انسانهای مقاوم، خلاق و توانمند باید در مرکز برنامههای آموزشی قرار گیرد و مقاومت تنها به میدان جنگ محدود نمیشود؛ کودکان باید از همان سالهای نخست زندگی روحیه ایستادگی و امید را بیاموزند.
معلمان؛ سرمایههای واقعی توسعه
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر نقش معلمان گفت: در طول زندگی افراد هیچ قشری به اندازه معلمان الهامبخش نیستند. معلمان سرمایههای واقعی توسعهاند.
وی همچنین به حضور افرادی از بدنه آموزش و پرورش در دولت اشاره کرد و افزود: نگاه عمیق و دلسوزانه آنان به این حوزه قابل تقدیر است، اما حجم مشکلات کشور مانع اجرای فوری همه اهداف است.
منبع: مشرق نیوز