خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که غرب برای گفت‌وگو با پوتین یا ایران از بازرسان دیدبان هسته‌ای سازمان ملل کمک می‌گیرد.

رهبر انصارالله یمن تاکید کرد: آمریکایی‌ها با بمب‌هایی که شهرها و غیرنظامیان فلسطینی را هدف قرار می‌دهند، نقش اساسی در تجاوز به غزه دارند.

رئیس‌جمهور اوکراین هشدار داد ارتش کشورش با وضعیت نظامی «بسیار دشواری» در آن منطقه روبرو است. او همچنین گفت که کی‌یف نیرو‌های کمکی بیشتری را روانه این منطقه کرده است.
دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم کردن حملات اسراییل به رفح گفت : شهرک‌نشینان اسرائیلی به طرز وحشتناکی مانع رسیدن کمک ها به نوار غزه می شوند.

رئیس‌جمهور عراق درباره مسائل موجود در میان کشور‌های عربی به استثنای مسأله فلسطین، توضیحاتی ارایه داد. وی گفت : رابطه عراق با ایران تاریخی و قوی است و برخی اتهام‌ها به ایران، نادرست است و این کشور در امور عراق، هیچگونه دخالت نظامی ندارد.»
​ولیعهد عربستان ضمن اعلام حمایت کشورش از تشکیل کشور مستقل فلسطین گفت: جامعه جهانی باید تجاوز وحشیانه علیه برادران فلسطینی ما را متوقف کند.

چین خواستار حل مشکل اوکراین است و به همین دلیل طرحی را ارایه داده است که برای حل و فصل پرونده اوکراین واقع‌بینانه خواهد بود وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) از آن استقبال کرد زیرا بر علل اصلی درگیری تمرکز دارد.

وضع فعلی را با گذشته مقایسه کنید. این وضعیت بحران وجودی برای اسرائیل علاج‌پذیر نیست. حال به یک محلل نیاز است و غربی‌ها می‌دانند که این گره به دست کشورهای منطقه حل می‌شود. بعید است که کشورهای منطقه اینقدر بیهوش باشند که خود را به یک خر لنگ ببندند. لذا این هم شدنی نیست. بنابراین سرازیری اسرائیل یک بعد داخلی دارد و یک بعد خارجی. کانون تحول آتی منطقه نیز به همین موضوع مربوط است.
یک هیأت از رهبران سیاسی جنبش حماس امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه با هدف ارزیابی عمیق تحولات جاری در نوار غزه و عملکرد جبهه‌های مختلف حمایت از فلسطین با دبیرکل حزب‌الله لبنان سید حسن نصرالله دیدار کرد.
یکی از مقامات ارشد جنش حماس در سخنانی گفت که رژیم صهیونیستی مانع از دستیابی به توافق آتش‌ بس و تبادل اسرا می‌شود و به همین دلیل امکان آزادی اسرای صهیونیست بدون دستیابی به توافق وجود نخواهد داشت.
اگرچه دولت‌های عربی منطقه همچنان روش مماشات با اسرائیل در «قتل عام» فلسطینیان را ادامه می‌دهند و بی‌عملی دو دولت چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل استمرار آن را فراهم می‌سازد، نتانیاهو دریافته در پایان راه عمر سیاسی‌اش در اسرائیل است، چه آتش بس را بپذیرد یا همچنان به کشتار فاجعه‌بار فلسطینیان، زنان و کودکان و مردم عادی ادامه دهد.
یک سازمان برجسته حقوق بشری با اعلام اینکه اسرائیل بدون هشدار قبلی امدادگران و کاروان‌های آنها را در غزه هدف قرار می‌دهد و از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند خواستار تحریم این رژیم و توقف ارسال سلاح برای آن شد.
به زانو درآوردن ارتشی که به زرادخانه‌های غرب اتصال داشته و به قول مقامات ارشد اسرائیل، کمک تسلیحاتی غرب به رژیم در این 7 ماه از کل کمک‌های تسلیحاتی آنان به این رژیم، در طول 75 سال گذشته بیشتر بوده است، معجزه تمام‌عیار زمانه ماست.
این اولین باری است که هند مدیریت یک بندر خارج از کشور را بر عهده می‌گیرد. قرارداد توسعه بندر چابهار ایران با سرمایه گذاری هند، در سال ۲۰۱۶ زمانی که "نارندرا مودی" نخست وزیر هند از ایران دیدار کرد، امضا شد.