آسیا

ایالات متحده تحریم‌ هایی را علیه ده‌ها فرد و نهاد روسی از جمله بانک تجاری روسیه و یک شرکت استخراج ارز دیجیتال اعمال کرد.
یک دادگاه روسی، شرکت آلفابت صاحب گوگل را به‌دلیل حذف نکردن اطلاعات جعلی درباره درگیری در اوکراین و ویدیوهای یوتیوب که توسط گروه‌های راست افراطی اوکراینی تولید شده است، به پرداخت ۱۳۷ هزار و ۷۶۳ دلار جریمه محکوم کرد.
به گفته وزیر دفاع روسیه، نیروهای این کشور کل شهر «ماریوپل» در اوکراین به جز کارخانه «آزوفستال» را تحت کنترل خود درآورده‌اند.
رهبر جزایر سلیمان روز چهارشنبه در شرایطی از امضای یک توافقنامه امنیتی با چین خبر داد که قرار بود در چند روز آینده یک مقام ارشد امریکایی برای منصرف ساختن این کشور از انعقاد این توافقنامه بحث‌برانگیز به اقیانوس آرام سفر کند.
دو هفته قبل بود که وزیر کشور در پاسخ به سؤالی در این خصوص که آیا هنوز تردد از مرزهای زمینی به سمت عتبات عالیات میسر نیست، به خلف وعده عراق اشاره کرد و گفت: «افرادی که ویزا داشته باشند می‌توانند از مرزهای زمینی به عراق بروند اما بنا بود که عراق لغو ویزا کند که البته خلف وعده کرده است.
موشک‌‌‌های روسی روز دوشنبه به لِویو اصابت کرد و در اولین گزارش‌‌‌های مرگ‌‌‌ومیر در این شهر غربی، جایی که صدها‌ هزار آواره برای فرار از درگیری‌‌‌های شدید در آن پناه گرفته‌‌‌اند، حداقل هفت‌نفر کشته شدند. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، ماکسیم کوستیسکی، رئیس اداره نظامی لویو گفت که سه‌موشک به انبارهای خالی نظامی اصابت کرد و موشک چهارم به یک گاراژ برخورد داشت و به موجب آن غیرنظامیان کشته و زخمی شدند. او نگفت که آیا همه این افراد در گاراژ کشته شدند یا چون این گاراژ در نزدیکی یک ایستگاه راه‌‌‌آهن بود، تلفات مربوط به این بخش بوده است. او گفت: «نمی‌‌‌دانم گاراژ هدف نهایی بود یا نه، شاید آنها ایستگاه راه‌‌‌آهن را نشانه گرفته بودند. دیگر چیزی به نام مکان امن نداریم.» با این حال الکساندر پرتسوفسکی، رئیس خدمات راه‌‌‌آهن اوکراین گفت که او هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هدف حمله به راه‌آهن بوده است ندارد؛ چراکه برخی از تاسیسات راه‌‌‌آهن در نزدیکی سایت‌‌‌های نظامی قرار دارد.
خبرگزاری رویترز به نقل از گارد ساحلی یونان خبر داد که این کشور امروز و در اجرای تحریم های اتحادیه اروپا، یک فروند نفتکش روسیه را در سواحل جزیره اِویا توقیف کرد.
ماجرا، عصر دوم فروردین و از شهر «بئر السبع» در جنوب سرزمین‌های اشغالی آغاز شد. «محمد غالب ابوالقیعان» 34 ساله و اهل جنوب، با سلاح سرد به صهیونیست‌ها حمله کرد، چهار تن را به هلاکت رساند و پس از آن به شهادت رسید.
وزارت دفاع روسیه مدعی است که شهر بندری استراتژیک ماریوپل با گروه کوچکی از جنگجویان مستقر در حومه «به‌طور کامل پاکسازی» شده است. به گزارش الجزیره، ادعای روسیه برای کنترل ماریوپل - صحنه سنگین‌‌ترین جنگ و بدترین فاجعه انسانی در جنگ – به‌طور مستقل قابل تایید نیست. با این حال اگر این ادعا درست باشد، این اولین شهر بزرگی است که از زمان حمله ۲۴ فوریه روس‌‌ها به دست نیروهای این کشور افتاده است.
استاد دانشگاه جورج تاون واشنگتن گفت: از ابتدای شروع کار دولت بایدن معتقد نبودم که او برجام را احیای خواهد کرد.
رئیس‌جمهور اوکراین ضمن دعوت از رئیس‌جمهور آمریکا برای سفر به کی‌یف، گفت: از بایدن می‌خواهم که به اوکراین بیاید تا متوجه شود آنچه در این کشور می‌گذرد، جنگ نیست بلکه نسل‌کشی است.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که اکثر مزدوران یا همان یکهزار و 717 نفر در اوکراین از کشور لهستان هستند و یکهزار و 500 نفر از آن‌ها نیز از آمریکا هستند.
اظهارات اخیر مقامات ایران و عراق نشان از عزم جدی دو کشور برای توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارد؛ مسأله‌ای که با توجه به قرابت تاریخی و فرهنگی میان دو ملت دور از انتظار نیست.