آسیا

رئیس جمهور اوکراین با متهم کردن کل جمعیت روسیه به حمایت از عملیات نظامی در دونباس، از دولت‌های غربی خواست تا ورود تمام روس‌ها به کشورهایشان را ممنوع کنند.
در پی حمله عصر جمعه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه که طی آن چند فلسطینی به شهادت رسیدند، تمامی پناهگاه‌ شهرهای جنوب فلسطین اشغالی بازگشایی شد.
سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان به بی‌بی‌سی گفت که در تقویم تازه حکومت تعطیلی روزهای ۸ اردیبهشت (هجوم نیروهای شوروی)، مولود شریف (تولد پیامبر اسلام (ص))، نوروز و عاشورا (دهم محرم) حذف شده است.

«هوا چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری هفتگی خود در رابطه با ازسرگیری مذاکرات وین گفت: چین به طور قاطع به حفظ برجام متعهد است و از ازسرگیری مذاکرات وین استقبال می‌کند. این حاصل تلاش های متمرکز تمامی طرفین بوده و با انتظارات جامعه بین‌المللی همسو می‌باشد.
سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه وضعیت اوکراین و تایوان به هیچ‌وجه قابل مقایسه نیستند، از تحریم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و اعضای درجه یک خانواده وی خبر داد.

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت کامبوج گفت: "موضع ما بسیار روشن است و هرگز تغییر نکرده است: این طرح باید منحصراً به شکلی که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و بدون هیچ گونه اضافات یا حذفیات بازیابی شود." .

«نوبو کیشی» وزارت دفاع ژاپن نیز در این خصوص اعلام کرد: «این اولین موشک‌های بالستیک چین بود که در منطقه ویژه اقتصادیمنطقه ویژه اقتصادی ژاپن فرود آمد».

منابع خبری ژاپن از شلیک ۵ فروند موشک از چین به سمت آب‌های سرزمینی ژاپن خبر دادند و اعلام کردند که به دنبال این رویداد، توکیو یادداشت اعتراضی به چین ارسال کرد.
«ایغور کوناشینکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (پنج شنبه) از کشته شدن ۵۳۰ نظامی و شبه‌نظامی اوکراینی در دو حمله هوایی جداگانه در مناطق مختلف «دونتسک» و «لوهانسک» خبر داد.
دبیرکل ناتو شکست روسیه در مقابل اوکراین را در راستای سیاست‌های اروپا ارزیابی کرد.
در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و هشدارهای جدی مقام‌های چین درباره احتمال تقابل نظامی مطرح شده است و با این حال پلوسی گفته که امروز عصر وارد تایوان می‌شود.
پوتین در نامه‌ای به شرکت کنندگان در کنفرانس بازبینی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی ) در شهر نیویورک گفت: روسیه به عنوان یکی از کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و یکی از امانتداران آن، به طور مداوم از متن و روح این معاهده پیروی می کند.

پس از شدت گرفتن هشدارهای مقام‌های ارشد پکن به واشنگتن درباره تایوان، به نظر می‌رسد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصدش را برای سفر به این جزیره کنار گذاشته است.

آغاز عضویت کامل ایران در شانگهای یک پیروزی بزرگ برای ایران است و در روابط رو به رشد تهران با چین و روسیه که دو قدرت مهم جهان و منطقه هستند، استمرار این همکاری ها در قالب شانگهای اتفاق مهمی است. البته نباید فراموش کرد که روند عضویت کامل ایران ممکن است زمان بر باشد و برای نمونه در مورد هند و پاکستان دو سال زمان برد تا پروسه رسمی طی شود.

دیمیتری پسکوف خبر داد کرملین با موضع رئیس جمهور چین مبنی‌بر این که به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد غیرقابل قبول بودن مداخله در امور تایوان هشدار داده، موافق است.