آسیا

برگزاری همه‌پرسی برای اصلاح قانون اساسی در قزاقستان و رشد 4.5 برابری مبادلات تجاری تهران-دوشنبه؛ تنها بخشی از مهم‌ترین اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته است.
از ایران اسلامی تا پاکستان و افغانستان و عراق و بحرین و حتی یمن که علی‌رغم مشکلات و بحران های گوناگون خود نظیر جنگ و تحریم و... که خود با آن ها مواجه بودند، هیچگاه از آرمان آزادی قدس شریف کوتاه نیامدند.
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌ وگو تلفنی با همتای لبنانی و با اشاره به رایزنی های خود با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار رسیدگی جدی این سازمان به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی شد.
منابع محلی افغان خبر داد؛

دو انفجار در مزار شریف افغانستان

منابع محلی افغان روز پنجشنبه از وقوع دو انفجار در محله های شیعه نشین شهر مزارشریف خبر دادند که در هر دو رویداد تروریستی ۹ تن کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای کویتی بر لزوم وحدت جهان اسلام در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی و دفاع از حرمت مسجدالاقصی تأکید و نسبت به خاتمه محاصره انسانی در یمن ابراز امیدواری کرد.

معاون وزیر خارجه کره جنوبی با تأکید بر همکاری با آمریکا برای پیشرفت مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما به رایزنی از نزدیک ادامه می‌دهیم. بهترین آرزوها‌ برای راب (مالی)».
تل آویو که از مدتها پیش به محوریت نقش «مسجدالاقصی»در تحولات و رویدادهای اراضی اشغالی پی برده بود، پروژه «یکسره ساختن نبرد در مسجدالاقصی» را در دستور کار قرار داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین پاسخ داد.
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به آن که مذاکرات صلح با اوکراین ادامه خواهد یافت، هشدار داد که خطر واقعی جنگ جهانی سوم وجود دارد.
اتحاد جماهیر شوروی برای بیش از هفتاد سال منادی استقرار عدالت در سطح جهان بود. حزب کمونیست حاکم بر آن کشور ادعا می‌کرد که با لغو مالکیت خصوصی و استقرار مرام اشتراکی، نظامِ برابری و مساوات و عدل و داد را در سراسر خاک روسیه و جمهوری‌های اقماری آن پیاده کرده است.
یک مقام ارشد پنتاگون نیز اخیراً از شروع آموزش نظامیان اوکراینی جهت استفاده از توپخانه‌های پیشرفته «هویتزر» خبر داد. این مقام پنتاگون گفت که آموزش در خارج از اوکراین انجام می‌شود و حدود یک هفته طول می‌کشد. به گفته این مقام نظامی آمریکایی، شمار نظامیان اوکراین حدود ۵۰ نفر است.
گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان امروز به بدنام‌ترین چهره سیاسی ژرمن‌ها تبدیل شده است. او جنگ امروز در اوکراین را از اساس اشتباه می‌داند و در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گاهی ترجیح داده است جانب پوتین را بگیرد و دغدغه‌های امنیتی ساکن کرملین را مشروع بداند. آلمان‌ها دوره صدراعظمی وی را آغاز‌گر وابستگی کشورشان به انرژی روسیه می‌دانند و از این جهت نیز او را سرزش می‌کنند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در صفحه خود در توییتر نوشت که با «رجب طیب اردوغان»، همتای ترکیه‌ای خود «مکالمه تلفنی مهمی» داشته است.
روزنامه زونتاگس‌ سایتونگ گزارش داده که سوئیس، مانع ارسال خودروهای جنگی آلمانی به اوکراین شده است. دلیل این اقدام استفاده از مواد ساخت سوئیس در این خودروها است که اوکراینی‌ها مایل به دریافت آن هستند.