اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

در تازه‌ ترین دور از معاملات؛

قیمت نفت خام سقوط کرد / برنت ۶۷دلاری شد

قیمت نفت خام در پایان معاملات دیشب آمریکا (بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران)، تحت تأثیر وحشت از شیوع کرونای دلتا و احتمال کاهش تقاضای نفت خام در آینده سقوط کرد.

نرخ برابری افغانی با دلار در معاملات امروز برای چهارمین روز متوالی پایین آمد و با سقوط ۱.۷ درصدی به ۸۳.۵۰۱۳ واحد رسید.
شاخص بازگشت به کار شرکت‌ های هندی، برای اولین بار از مارس ۲۰۲۰ که پاندمی کرونا در این کشور آغاز شد، به بالای ۱۰۰ واحد رسیده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۶۱۸ واحد بسته شد.
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۶۲ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۵۲۳.۱۹ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۸ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۱۸۱.۴۶ واحد بسته شد.
قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۰۵ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۷۸.۵۰ دلار رسید.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام بنچ‌مارک بین‌المللی برنت، با ۱.۰۹ درصد سقوط کرد و به ۶۹.۸۲ دلار رسید.
وزیر انرژی روسیه در ماه ژوئیه اعلام کرده بود دولت قصد ممنوعیت صادرات بنزین را در بحبوحه افزایش قیمت داخلی سوخت دارد.
نرخ تورم فرانسه با 0.3 درصد ریزش به 1.2 درصد رسید و مهمترین عامل افزایشی نرخ تورم طی این مدت مربوط به بخش انرژی بوده که در آن تورم به ۱۲.۳ درصد افزایش یافته است.
نرخ تورم در اتریش افزایش پیدا کرده است؛ به گونه ای که تورم سالانه این کشور تا پایان ماه ژوئن با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۲.۸ درصد رسیده است.
«قرارداد اخیر ائتلاف اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید، راه را برای روسیه جهت برداشتن محدودیت‌های کرونایی باز می‌کند. این کشور در تابستان 2022 به رکورد ماهانه تولید 11.6 میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی خواهد رسید».
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۵۱۷ واحد بسته شد.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت خام، ۰.۳ درصد افت کرد و به ۷۱.۱۰ دلار رسید.
برخلاف دلار، تمایل شهروندان روسی به یورو افزایش پیدا کرده تا جایی که در نیمه نخست امسال روس ها ۲۲ درصد کمتر از سال قبل یوروهای خود را فروخته اند اما ۲۹ درصد بیشتر از سال قبل یورو خریده اند.
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۱۴ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۹۷۷.۱۵ واحدی پایین رفت.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۴۹۸ واحد بسته شد.