روند کاهشی صادرات نفت روسیه ادامه دارد

افت عرضه روسیه بسیار آهسته‌تر از پیش بینی ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی است که انتظار داشت صادرات نفت روسیه در آوریل سه میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.
تصویر روند کاهشی صادرات نفت روسیه ادامه دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: فرض ما در حال حاضر این است که میزان افت عرضه روسیه در آوریل به ۱.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد و از ماه مه به بعد، به سه میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می کند زیرا تحریمهای دولت‌ها و تحریم خودخواسته علیه نفت روسیه به طور کامل تاثیر خواهد گذاشت.

با این حال افت عرضه روسیه بسیار آهسته‌تر از پیش بینی ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی است که انتظار داشت صادرات نفت روسیه در آوریل سه میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تقاضای کمتر برای نفت در بحبوحه افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ در چین، افزایش تولید از سوی سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس بعلاوه بزرگترین برداشت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا و هم پیمانانش در تاریخ، ممکن است از کمبود شدید عرضه جلوگیری کند.

قرنطینه‌هایی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در چین وضع شده‌اند، به همراه تقاضای کمتر از میزان پیش بینی شده در سه ماهه نخست به خصوص در آمریکا، باعث شد آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت را به میزان ۲۶۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد اما همچنان پیش بینی می کند تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری رشد کند.

آژانس بین‌المللی انرژی در پی دورنمای تقاضای ضعیفتر و برداشت عظیم نفت از ذخایر اضطراری اعضای این سازمان، اکنون تعادل عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی برای بیشتر اوقات سال را پیش بینی می‌کند. قیمتهای نفت بیشتر رشدی که از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین داشته اند را از دست داده اند و نزدیک ۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد قیمتها اکنون به سطح پیش از جنگ در اوکراین بازگشته اما بسیار بالا مانده اند و تهدید جدی برای دورنمای اقتصادی جهانی هستند. در حالی که بازار فعلا متوازن به نظر می رسد، این دورنما در ابهام فرو رفته است.

طبق این گزارش، مصرف جهانی نفت امسال به میزان ۱.۹ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۹۹.۴ میلیون بشکه در روز می رسد. سیاست کرونا صفر چین، مانع رشد تقاضا می شود زیرا میلیونها نفر را در خانه‌هایشان نگه داشته و باعث کاهش واردات و کندی فعالیت تجاری در دومین اقتصاد بزرگ جهان شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان کرد عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک حاضر نشدند تولیدشان را سریعتر افزایش دهند زیرا بر این باورند که بازار با کمبود عرضه واقعی روبرو نیست و همچنان خواهان حفظ اتحاد اوپک پلاس هستند که روسیه هم در آن حضور دارد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اعضای اوپک پلاس تنها ۱۰ درصد از افزایش عرضه برنامه ریزی شده برای مارس را محقق کردند. اعضای این گروه که متشکل از ۱۹ تولیدکننده است و از ابتدای شیوع پاندمی در پیمان محدودیت عرضه نفت مشارکت کرده‌اند، ۴۰ هزار بشکه در روز به تولیدشان اضافه کردند زیرا ظرفیت تولید در سراسر این گروه به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی، محدود شده است.

منبع: ایسنا

392736