اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

در پایان معاملات هفته:

طلای جهانی 0.63 درصد بالا رفت

قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۶۳ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۹۳.۱۰ دلار رسید.
گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، اقتصاد ترکیه را در لیست خاکستری قرار داد. پس از این خبر، روند افزایشی نسبت دلار به لیر ترکیه، شتاب گرفت و به نزدیکی سطح دو رقمی رسید. قیمت دلار نسبت به لیر در سال جاری ۳۰ درصد افزایش یافته و طی سه سال اخیر، تقریبا دو برابر شده است. اقدام FATF و به دنبال آن تشدید سقوط لیر در مقابل تورم ملکی در شرایط بحرانی اقتصاد ترکیه، باعث شد چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خارجی بخش مستغلات را با ابهام روبه‌رو کند.
در ۱۰ ماهه نخست سال مالی جاری، کسری بودجه آمریکا به دو تریلیون و ۷۷۰ میلیارد دلار رسیده که اگرچه نسبت به کسری دو تریلیون و ۸۰۷ میلیارد دلاری سال مالی قبلی کمتر شده اما کماکان در سطح بسیار بالایی باقی مانده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۶۱۲ واحد بسته شد.
بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۸۵ دلار و ۷۹ سنت رسید.
این نرخ تورم که یکی از بالاترین نرخ های تورم انگلیس در طول ۹ سال اخیر محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تأثیر افزایش نرخ تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته است که تورم آن به مثبت ۸.۴ درصد در این ماه افزایش پیدا کرده است.
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۱۴ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۲۵۵.۵۴ واحدی بالا رفت.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۶۰ واحد بسته شد.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۸۵.۹۹ دلار رسید.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۷۴۳ واحد بسته شد.
در حالی که قاره اروپا با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، مسئول سیاست‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی در این قاره نسبت به تاثیرات منفی بازگشت به استفاده از «انرژی کثیف» زغال سنگ هشدار داد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۹۳ واحد بسته شد.