اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

قیمت‌های تولیدکننده در ترکیه در ماه جاری میلادی 9.2 درصد افزایش داشته و تورم سالانه در این بخش را به 115 درصد رسانده‌است.
صادرات دریایی نفت روسیه ۲میلیون بشکه در روز کاهش یافته و شاید در آوریل تا ۳میلیون بشکه هم برسد. روسیه برای فرار از این تحریم خودخواسته شرکت‌های تجاری عمدتا در اروپا و آمریکا، راهی جز روی آوردن به شرق ندارد. هند واردات نفت خود را از این کشور به ۲۶۰هزار بشکه در روز رسانده است؛ اما این کافی نیست. چین می‌تواند روسیه را نجات دهد؟
صادرات در ماه فوریه ۲۵.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به کمی بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسید. واردات ۴۴.۵ درصد افزایش یافت و به ۲۷.۹ میلیارد دلار رسید.
شرکتهای چینی به جای مشارکت مستقیم در مزایده فروش LNG روسیه، از شرکتهای واسطه استفاده می کنند تا از طرف آنها خرید کنند و نام دریافت کننده اصلی پنهان بماند و فعالیتشان در بازار معاملات نقدی پوشیده بماند. اما در عوض شرکتهای چینی تحویل گاز روسیه تحت قراردادهای بلندمدت را مانند سایر شرکتها در جهان قبول می کنند.
نخست‌وزیر اسپانیا در مجلس این کشور گفت:« 73 درصد از تورم ایجاد شده نتیجه افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی است که جنگ اوکراین آن را تشدید کرده‌است».
قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 31 سنت معادل 0.30 درصد افزایش به 104 دلار و 70 سنت رسید.
معاون اول وزیر اقتصاد گفت: اقتصاد اوکراین به‌ طور کلی در ۱۰ روز گذشته شروع به بهبودی کرده است زیرا مشاغل در مناطق امن فعالیت خود را از سر گرفتند و کشاورزان شروع به کاشت کردند.
دیمترو کولبا بیان کرد: «من هم اکنون خواهان (اعمال) تحریم‌های ویرانگر گروه ۷ هستم: تحریم نفت، گاز و زغال سنگ، بستن همه بنادر به روی کشتی‌ها و کالاهای روسی، قطع دسترسی همه بانک‌های روسی به سوئیفت».
ال‌ان‌جی ایالات متحده آمریکا تقاضای زیادی دارد زیرا کشورهای اروپایی سعی می‌کنند واردات گاز از روسیه را پس از تهاجم مسکو به اوکراین کاهش دهند و در عین حال به‌ دنبال بالا بردن ذخیره‌سازی‌های محدود خود هستند.
بر اساس گزارش موسسه ملی آمار شیلی، شاخص تولید صنعتی این کشور (IPI) در فوریه ۲۰۲۲ به دلیل کاهش در دو بخش از سه بخش تشکیل دهنده آن، سه درصد کاهش یافت.
از ابتدای هفته گذشته با خبر بازگشت قرنطینه به برخی شهرهای چین به دلیل شیوع کرونا همراه شد. این موضوع بر تقاضای نفت اثرگذار بود و باعث شد تا قیمت ها با کاهش همراه شوند.
روسیه برای تامین مالی داخلی، در معرض از دست دادن منبع درآمد مهمی قرار دارد. طبق جدیدترین آمار شرکت گازپروم، درآمد این تولیدکننده گاز از فروش ۱۷۶ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا، ترکیه و چین در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۱ به ۲.۵ تریلیون روبل (۳۱ میلیارد دلار) رسید.
ولادیمیر پوتین به خریداران گاز تا اول آوریل فرصت داده بود تا پرداخت‌های خود را از این به بعد با روبل انجام دهند. اگرچه این مهلت زمانی روز جمعه به پایان رسید اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفته است که روسیه عرضه گاز به اروپا را به فوریت قطع نخواهد کرد.
افزایش صادرات نفت عراق که 90 درصد از درآمد این کشور را تشکیل می‌دهد، باعث تقویت ذخایر دولت شده‌است.
نرخ تورم آلمان به بالاترین رقم طی 30 سال گذشته رسیده و انتظار می‌رود در ماه مارس 7.3 درصد نسبت‌به همین دوره در سال گذشته میلادی افزایش یافته باشد
واشنگتن و بروکسل (مرکز اتحادیه اروپا) اعلام کردند: که ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب LNG به اتحادیه اروپا عرضه خواهد کرد تا به این اتحادیه کمک کند تا از واردات انرژی روسیه جلوگیری کند.
اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی رئیس جمهور اوکراین در تلویزیون ملی گفت: ذخایر طلا و ارز خارجی اوکراین به ۲۹ میلیارد دلار رسیده و در همان سطح قبل از جنگ است.