رکود در بازار دارایی ها/ بالاترین میزان افت در بورس و بازار خودرو

آمارها نشان می‌دهد درنخستین‌ماه سال تابستان در بازار دارایی‌ها رشدی اتفاق نیفتاده و تقریبا اغلب بازارها با افت قیمت مواجه شده‌اند.
تصویر رکود در بازار دارایی ها/ بالاترین میزان افت در بورس و بازار خودرو

به گزارش سایت خبری پرسون، آمارها نشان می‌دهد در نخستین‌ماه سال تابستان در بازار دارایی‌ها رشدی اتفاق نیفتاده و تقریبا اغلب بازارها با افت قیمت مواجه شده‌اند. در این میان بازار خودرو و بورس با بیشترین میزان افت در میان همه بازارها مواجه شده‌اند.

به گزارش همشهری، پس از یک دور رشدهای پرشتاب در ابتدای سال‌جاری که زمینه‌های آن از اواخر سال قبل ایجاد شده بود بازار دارایی‌ها از خردادماه وارد یک رکود شده‌اند و این روند رکودی در بازارها در تابستان امسال هم ادامه یافته است.

آنطور که آمارها نشان می‌دهد در نخستین‌ماه تابستان تقریبا در بازار دارایی‌ها نه فقط رشدی اتفاق نیفتاده بلکه سطح عمومی قیمت‌ها با کاهش نیز مواجه شده است. با این حال با توجه به اینکه ارائه آمار در بازار مسکن به‌طور کامل متوقف شده است اطلاعات کاملی در این بازار در دسترس نیست اما به‌نظر می‌رسد سطح عمومی قیمت‌ها در این بازار نیز دریک‌ماه گذشته از نوسان زیادی برخوردار نبوده است.

زیان سهامداران و خریداران خودرو

آنطور که آمارها نشان می‌دهد در تیرماه امسال ۲دسته از سرمایه‌گذاران با بیشترین میزان زیان مواجه شده‌اند که در راس آنها افرادی هستند که خودرو خریده‌اند. مقایسه سطح عمومی قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد که میانگین قیمت ۶۶خودروی داخلی شامل مونتاژی و خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند به‌طور متوسط ۲۸.۲درصد افت کرده است.

این به‌معنای آن است که اغلب سرمایه‌گذارانی که در ابتدای تیرماه خودرو خریده‌اند می‌توانستند همان خودرو را در آخر تیرماه با ارقام کمتری خریداری کنند. اما نکته مهم‌تر در مورد بورس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازار دارایی‌ها در اقتصاد ایران است که یک بازار مولد و ضدتورمی است.

آنطور که آمارها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در تیرماه امسال ۸.۵درصد افت کرده است. در همین مدت شاخص کل هم وزن هم که به‌طور معمول عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل دارد با ۵.۳درصد کاهش مواجه است. این به‌معنای آن است که سهامداران دومین گروه از سرمایه‌گذارانی بوده که در تیرماه با زیان مواجه شده‌اند.

آمارهای تکمیلی بیانگر آن است که شدت نزول بورس در تیرماه امسال در سهام بسیاری از شرکت‌ها حتی بیش از متوسط بازار بوده و قیمت سهام برخی شرکت‌ها بین ۴۰تا ۵۰درصد افت کرده است. به زعم بسیاری از کارشناسان سرعت این میزان نزول بسیار بیشتر از سقوط سال ۱۳۹۹ بوده است.

همچنین مقایسه قیمت‌ها در پایان تیرماه با آخر خرداد نشان می‌دهد که قیمت ربع سکه و نیم‌سکه نیز در این مدت به‌ترتیب ۸ و ۵.۴درصد افت کرده است. سکه طرح جدید و قدیم هم به‌ترتیب ۴.۶ و ۲.۸درصد نزول کرده‌اند. این ارقام نشان می‌دهد که بعد از بازار خودرو و سهام بیشترین میزان نزول در تیرماه مربوط به بازار طلا و سکه بوده است.

hین نزول در بازار طلا در حالی اتفاق افتاده که قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در تیرماه امسال ۵.۹درصد افزایش یافته است. قیمت هر دلار نیز در این مدت۰.۳درصد کاهش یافته است اما قیمت هر یورو ۱.۶درصد رشد کرده و این تنها بازاری بوده که در نخستین‌ماه تابستان با رشد قیمت مواجه شده است.

نوسان قیمت‌ها از ابتدای سال

مقایسه قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها در آخر تیرماه نسبت به ابتدای سال نیز نشان می‌دهد که بازار سکه و طلا با بیشترین افت مواجه شده‌اند. طبق این اطلاعات قیمت نیم سکه از ابتدای سال تاکنون ۲۰درصد، سکه گرمی ۱۳.۲درصد، مثقال طلا و سکه طرح قدیم ۱۳درصد، ربع سکه ۱۲.۹درصد و سکه طرح جدید ۱۱.۷درصد کاهش یافته است. این ارقام نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه در سال‌جاری صرفه اقتصادی نداشته است و در این مدت بخشی از حباب سکه تخلیه شده است.

مقایسه قیمت‌ها در بازار ارز نیز نشان می‌دهد که تحت‌تأثیر نزول قیمت دلار در یک‌ماه گذشته قیمت هر دلار آمریکا به سطوح ابتدای سال رسیده است اما قیمت هر یورو ۴.۳درصد بالاتر از ابتدای سال است. ارقام شاخص کل بورس تهران نیز نشان‌دهنده آن است که مقدار شاخص ۱.۲درصد بالاتر از ابتدای سال است. برخی کارشناسان بر این باورند که درصورت افزایش نرخ بهره روند نزولی بازار دارایی‌ها می‌تواند در ماه‌های آینده نیز ادامه یابد.

504463