اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

زلنسکی گفت: به دلیل جنگ، زمستان پیش رو واقعاً سخت ترین زمستان در تمام سال های استقلال خواهد بود. در این مدت، ما گاز و زغال سنگ خود را به خارج نمی فروشیم. تمام تولیدات داخلی بر روی تامین نیاز داخلی متمرکز خواهد شد.
سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد اعلام کرد شاخص قیمت مواد غذایی جهان در ماه می برای دومین ماه متوالی کاهش یافته هرچند قیمت گندم و گوشت ماکیان در این ماه همچنان بالاتر رفته است.
قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۴۷ سنت معادل ۰.۳۹ درصد افزایش به ۱۲۱ دلار و ۴ سنت رسید.
وزیر امور اقتصادی و خزانه‌داری ترکیه براز امیدواری کرده که آنکارا تا پایان امسال نرخ تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌ به 48 تا 49 درصد کاهش یابد.
شاخص داوجونز صنعتی با ۰.۱ درصد افزایش به ۳۲۹۱۵.۷۸ واحد رسید. اس اندپی ۵۰۰ با ۰.۳ درصد رشد در ۴۱۲۱.۴۳ بسته شد، در حالی که شاخص نزدک کامپوزیت غنی ‌از فناوری با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۲۰۶۱.۳۷ رسید.
تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در حال بازطراحی نقشه انرژی جهان است که از پس آن، عصر جدیدی آغاز می‌شود که در آن ۳ محور اثرگذار بر انرژی در حال ظهور است: آمریکا و دیگر کشورهای غربی که از قدرت عظیم اقتصادی خود به‌‌‌ عنوان سلاحی سیاسی بهره برده‌‌‌اند؛ چین و دیگر اقتصادهای نوظهور مانند هند، ترکیه و ویتنام که در مقابل فشار غرب ایستادگی کرده و به دادوستد با روسیه ادامه داده‌‌‌اند؛ و عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه که تلاش کرده‌‌‌اند موضعی خنثی بگیرند و ممکن است در سال‌های پیش‌‌‌رو سهم بازار بیشتری از آن خود کنند.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۱۸۵۵ دلار و ۷۴ سنت رسید.
گمرک چین از رشد ۱۶ درصدی تجارت ایران و چین در ۴ ماهه نخست ۲۰۲۲ و عبور مبادلات دو کشور از مرز ۵ میلیارد دلار طی این دوره خبر داد.
با توجه به موج بازگشایی دفاتر ایلان ماسک به مدیران تسلا هشدار می‌دهد که به دفتر خود بازگردند در غیر این صورت شرکت را ترک کنند.
داگلاس نورث در کتاب «اقتصاد، سیاست و مسائل توسعه در سایه خشونت» تلاش می‌کند نوری به ابعاد پنهان مدیریت در جوامعی بتاباند که در آنها ظرفیت‌های طبیعی، انسانی و خدادادی فراوانی وجود دارد، اما این کشورها قادر نیستند از این ظرفیت‌ها برای دستیابی به توسعه و پیشرفت بهره ببرند.
براساس نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رفت که رشد اقتصادی ترکیه ۷.۱ درصدی در سه ماهه اول و ۳ درصدی برای کل سال باشد.
قیمت هر بشکه نفت برنت با ۷۶ سنت معادل ۰.۶۲ درصد افزایش به ۱۲۲ دلار و ۴۳ سنت رسید.
محرومیت ایتالیا از گاز روسیه به طور متوسط ​​سالانه 2 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال‌های 2022-2023 کاهش می‌یابد.