قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۱/۱۴

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۱ دلار و ۳۷ سنت معادل ۱.۷۴ کاهش به ۷۷ دلار و ۳۳ سنت رسید.
تصویر قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۱/۱۴

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از رویترز، قیمت نفت حدود 2 درصد در روز جمعه کاهش یافت و یک کاهش قیمت هفتگی را هم پس از انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا تجربه کرد. امید به کاهش زود هنگام نرخ بهره بانک مرکزی بزرگترین اقتصاد دنیا از بین رفته که می‌تواند تقاضا برای نفت خام را کاهش دهد.
رشد آهسته اقتصاد چین و کاهش درگیری‌ها در خاورمیانه هم بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با 1 دلار و 37 سنت معادل 1.74 کاهش به 77 دلار و 33 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با یک دلار و 54 سنت، معادل 2.9 درصد کاهش 72 دلار و 28 سنت معامله می‌شود.
هر دوی این شاخص‌های نفتی 7 درصد طی یک هفته گذشته کاهش قیمت داشتند. به نظر می‌رسد نرخ بالای بهره که مانع رشد اقتصاد شده و تقاضا برای نفت را پایین می‌آورد، در اقتصادهای بزرگ دنیا مثل آمریکا و منطقه یورو ماندگار باشد.

اطلاعات اقتصادی آمریکا در روز جمعه نشان داد کارفرمایان این کشور مشاغل بیشتری را در ژانویه نسبت به آنچه انتظار می‌رفت ایجاد کرده‌اند. بدین ترتیب احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره فدرال رزرو کاهش یافته و ارزش دلار بالا رفته است.
به علاوه، تعطیلی پالایشگاه بریتیش پترولیم در ایندیانا با ظرفیت 435 هزار بشکه در روز بخاطر قطعی برق، بر کاهش قیمت نفت موثر بوده است.
تعداد چاه‌های نفت آمریکا که اولین نشانه تولید این کشور در آینده هستند هم در این هفته روی 499 حلقه چاه ثابت مانده است.
در آن سوی اقیانوس آرام، سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا هم اعلام کردند هنوز برای کاهش نرخ بهره در منطقه یورو زود است.
نگرانی در مورد بهبود اقتصادی چین همچنان ادامه دارد. صندوق بین‌المللی پول پیش بینی می‌کند رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی تا 4.6 آهسته شده و تا 2028 به حدود 3.5 درصد برسد.
از طرف دیگر، گزارشاتی مبنی بر آتش بس زود هنگام بین رژیم صهیونیستی و حماس قیمت نفت را بیش از 2 درصد در روز پنجشنبه پایین آورد. میانجیگران منتظر پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس هستند.
همچنین در روز پنجشنبه دو منبع اوپک پلاس اعلام کردند این ائتلاف سیاست تولید خود تغییری نداده و در اجلاس ماه مارس و در مورد سطح تولید تصمیم‌گیری خواهد کرد.

منبع: ایسنا

598896