تولید برق هسته‌ای جهان امسال رکورد می‌زند

طبق آخرین پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید برق هسته‌ای جهانی در سال ۲۰۲۵ به بالاترین رقم خود خواهد رسید، چرا که کشورهای بیشتری به عنوان بخشی از برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به این فناوری روی می‌آورند.
تصویر تولید برق هسته‌ای جهان امسال رکورد می‌زند

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از راشاتودی، طبق آخرین پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید برق هسته‌ای جهانی در سال 2025 به بالاترین رقم خود خواهد رسید، چرا که کشورهای بیشتری به عنوان بخشی از برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به این فناوری روی می‌آورند.

این آژانس پیش‌بینی کرد که تولید برق هسته‌ای تا سال 2026 به طور متوسط سالانه 3 درصد افزایش خواهد یافت. این رشد عمدتاً توسط نیروگاه‌های جدید در چین و هند انجام می‌شود، اگرچه کره جنوبی و اروپا نیز قرار است شاهد وارد مدار شدن تأسیسات هسته‌ای جدید خود باشند.

بر اساس این گزارش،‌ انتظار می‌رود فرانسه پس از اتمام دوره تعمیر و نگهداری تاسیسات انرژی اتمی خود، تولید برق هسته‌ای را افزایش دهد، در حالی که ژاپن در مسیر راه اندازی مجدد برخی از نیروگاه های هسته‌ای خود می‌باشد.

بریتانیا، سوئد و سوئیس نیز از جمله کشورهایی هستند که در مسیر افزایش تولید برق هسته‌ای داخلی با افزایش عمر عملیاتی نیروگاه‌های موجود و ساخت نیروگاه‌های جدید به منظور افزایش امنیت انرژی همزمان با افزایش تقاضای برق هستند.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر و رنسانس جهانی هسته‌ای، زمینه را برای افزایش تولید برق با آلایندگی کم‌تر طی سه سال آینده فراهم می‌کند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در بیانیه‌ای گفت: بخش برق در حال حاضر بیش از هر بخش دیگری در اقتصاد جهانی گاز دی اکسید کربن CO2 تولید می کند، بنابراین مایه دلگرمی است که رشد سریع انرژی‌های تجدیدپذیر و گسترش مداوم انرژی هسته‌ای در مسیری قرار دارند تا با افزایش تقاضای جهانی برق در سه دوره آینده مطابقت داشته باشند.

در پی بحران انرژی در سال 2022 که عمدتاً توسط تحریم‌های غرب علیه روسیه آغاز شد و صادرات انرژی مقرون به صرفه روسیه را ممنوع کرد، بسیاری از دولت ها ترجیح دادند بخش هسته‌ای خود را احیا کنند.

تعدادی از کشورها، به ویژه ژاپن و آلمان، پس از فاجعه فوکوشیما در سال 2011 از این صنعت خارج شدند.

آژانس بین المللی انرژی همچنین خاطرنشان کرد که نفوذ روسیه و چین در بخش هسته‌ای جهان در حال افزایش است و این دو کشور فناوری 70 درصد از راکتورهای در حال ساخت جهان را تأمین می‌کنند.

منبع: تسنیم

598585