گزارش و گفتگوی اختصاصی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با پرسون؛

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی موجب شکوفایی اقتصاد کشاورزی می‌شود/توسعه صنایع راهکاری برای توسعه اشتغال

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: توسعه صنایع تبدیلی در استان باعث بهبود کیفیت زندگی روستاییان از طریق افزایش درآمد سرانه آنها، حرکت در جهت استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود در مناطق روستایی، تولید بخشی از کالای مورد نیاز کشور در مناطق روستایی،کاهش هزینه‌های ناشی از ضایعات محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای بخش زراعت و کشاورزان و کمک به کنترل مهاجرت‌های بی‌رویه و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.
ماهیدشتی؛ نویسنده شهیر کُرد در گفت وگو با پرسون:

نویسنده غیرمتعهد؛ هنرش به درد کافه نشین ها و شطرنج بازانِ بی درد می خورد

نباید فراموش کرد هر نویسنده و هنرمندی که عوامل مهم و حیاتی اجتماع را فراموش کند، قلم و هنر و نوشته اش فقط به درد کافه نشین ها و شطرنج بازانِ بی درد و حسابگر و فرصت طلب می خورد.

اتاق استودیوها 20 متری یا 30 متری و کوچک بودند. اوج صدای حسن زیرک خیلی بالا بود، میکروفون صدای ایشان را نمی کشید و در ضبط صدا مشکل پیش می آمد؛ برای همین میکروفون را یک گوشه گذاشته بودند و حسن زیرک در یک گوشه دیگر و ارکستر در گوشه دیگری بود. آنجا آقای «آجیل چی» مسئول ضبط آهنگ بود و کار را ضبط کرد.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان  در گفت وگو با پرسون:

کاهش 50 درصدی حریق در عرصه های طبیعی کردستان/ کاشت 850 هزار اصله نهال صنوبر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: آمار حریق ها در عرصه های طبیعی و جنگلی استان کردستان در سالجاری 187 مورد بوده است که نسبت  به دوره مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش را نشان می دهد.

برخی از مسئولان وضعیت کنونی اجتماع را حاصل پاندومی کرونا می دانند که این تصوری کاملا غلط و غیرکارشناسانه است، شاید بتوان درصد کوچکی از این وضعیت را معلول کرونا دانست، ولی این آمارهای به دست آمده حاصل سالها بی مدیریتی در سطح کلان است.

یک کارشناس مسایل اقتصادی گفت: اگر به دنبال حل مشکلات هستیم باید بخش خصوصی و دولتی به معنای واقعی از هم جدا شوند، زمانی که بخش خصوصی و دولتی به بخش «خصولتی» تبدیل می شود، نتیجه آن اوضاع کنونی کشور می شود و آمار بالای اختلاس ها در کشور نمونه ای از اجرای ناقص اصل 44 قانون اساسی است.

این روزها زباله گردی با وجود شیوع کرونا علاوه بر ایجاد منظره ای نازیبا از شهر و دیارمان منجر به گسترش بیماری های عفونی و آلودگی زیست محیطی شده است، فقر ، بیکاری و اعتیاد عامل اصلی زباله گردی است.
استان کردستان به واسطه تاریخ غنی و پر فراز و نشیب این منطقه، جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به غار تاریخی کرفتو، قلعه قمچقای، بازار سنندج، عمارت آصف وزیری، عمارت خسروآباد، عمارت مشیر دیوان، قرآن نگل و... اشاره داشت.

پرسون از بازار سیمکارت های بی هویت گزارش می دهد؛

سیمکارت های بی نام و نشان؛ بلای جان شهروندان

نگاهی به افزایش چشمگیر مزاحمت های تلفنی، پیامک های توهین آمیز، هک پیامرسان ها و... تنها گوشه کوچکی از وجود بازار سیاه سیمکارت های بی صاحب و بی نام و نشان در سطح شهر سنندج و دیگر نقاط کشور است.

گفت وگوی پرسون با «چاله‌چاله»؛ شاعر کُرد:

شعری که از مردم دور باشد؛ به دل نمی‌نشیند

من نیز سعی می‌کنم از درد و رنج همین مردم که صبح تا غروب با آن‌ها سر و کار دارم، بگویم. شعری که از مردم دور باشد به دل نمی‌نشیند. من با شور و اشتیاق غزلِ معروف ابتهاج را ترجمه کردم: «در این سرای بی‌کسی، کسی به در نمی‌زند.»نخستین‌باری که این غزل را خواندم بغض کردم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک:

اراک به خودروی نردبان ۶۸ متری نیاز دارد

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با بیان اینکه این سازمان در حوادث کوچک همچون گیر کردن انگشتر در دست شهروندان طی مراجعات حضوری خدمات لازم را ارائه کرده، تصریح نمود: آخرین بار که برای این سازمان لباس خریداری شده بود مربوط به سال ۸۶ بوده این در حالی است که عمر مفید این لباسها ۱۰ الی ۱۲ سال است و این لباس ها مستعمل شده و از بین رفته بود و با همکاری شهردار و شورای شهر مبلغی در این راستا اختصاص یافت.
پرسون از آشفته بازارعید گزارش می دهد؛

میوه کاغذی، میوه بازاری/ گوسفندان جنتلمن

هر کیلوگرم گوشت گوسفند بدون استخوان یکصد و چهل هزار تومان به مشتریان عرضه می شود و به نوعی می توان گفت که خرید گوشت گوسفند برای بسیاری از اقشار جامعه به جز افراد متمکن و جنتلمن، به امری غیرممکن تبدیل شده است.

به مناسبت سالروز شهادت برترین تک تیرانداز جهان؛

یادی از شهید زرین؛ تک‌تیرانداز برتر جهان

شهید زرین جزو نیروهای اصلی و بنیانگذاران لشکر امام حسین (ع) بوده و در جبهه‌ها نقش منحصر به فردی را ایفا می‌کرد؛ در جنگهای نامنظم و دیگر عملیات‌ها به عنوان تک تیرانداز نقش حساس و ظریف خود را بازی کرده و ضربات مهلکی را ماهرانه به ایادی دشمن وارد کرد که ارتش بعثی را بعد از تلفات سنگین مادی و انسانی دچار سرگیجه کرد.

مدیر حوزه علمیه کامیاران گفت: بنابراین استعمار امروز با استفاده از امکانات رسانه ای که در اختیار دارد به شدت در حال تحریف جایگاه دین، حوزه و روحانیت است و برای رسیدن به این برنامه خود سالانه میلیاردها دلار هزینه می کند.

پرسون از حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی گزارش می دهد؛

نبود زیرساخت های لازم برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی

نرم افزارهای طرح نسخه نویسی الکترونیکی هنوز دارای زیرساخت لازم برای اجرا نیست و همین منجر به بروز مشکلاتی برای مراجعه کنندگان به مراکز درمانی شده است.
یک دکترای روانشناسی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

کاهش 40 درصدی ازدواج و افزایش 39 درصدی طلاق در کشور/ افزایش طلاق های صوری

یک روانشناس و فعال اجتماعی گفت: طبق آخرین آمار منتشره از منابع رسمی در ایران، میزان ازدواج 40 درصد کاهش و میزان طلاق 39 درصد افزایش داشته است که سهم استان ‌های مرفه از این آمار قابل توجه می باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام خبر داد:

21 روز بدون فوتی/8 مورد بستری جدید

دکتر محمد کریمیان گفت: در طی 24 ساعت اخیر، بر اساس تست های گرفته شده، 34 مورد جدید ابتلا به ویروس کووید در استان ایلام به ثبت رسید.
شهردار سنندج گفت: آمادگی و استقرار آتش نشانان در شب های چهارشنبه سوری و شب عید و آماده باش پرسنل و آمادگی ایستگاهها و ماشین آلات جهت امدادرسانی در ایام عید از دیگر اقدامات شهرداری سنندج در راستای اجرای طرح استقبال از بهار است.

توسط «پیام عزیزی»؛ خواننده معروف کُرد اجرا شد؛

ترانه «پهلوان خندان» در فراق «سیامند رحمان»

ترانه «پهلوان خندان» به آهنگسازی و خوانندگی «پیام عزیزی» خواننده موسیقی کُردی و عرفانی کشور، مصادف با نخستین سالگرد درگذشت «سیامند رحمان» قهرمان جهان و پارالمپیک منتشر گردید.