انرژی اتمی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس انرژی هسته ای را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

گفت‌وگوهای میان ایران و گروه ۱+۴ با ادامه جلسات کارگروه‌های کارشناسی در سه حوزه تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی ‌در وین ادامه دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با پرسون:

اراده دشمن برای تعویق برنامه‌های هسته‌ای ایران درهم شکست

دشمنان تصور می‌کردند که با این خرابکاری که انجام دادند برنامه‌های هسته‌ای ایران را حدود 9 ماه عقب انداخته‌اند اما نوع واکنش عملی جمهوری اسلامی ایران نشان داد که توانمندی هسته‌ای در کشور ما بومی شده است و از این جهت اراده‌ای که در داخل کشور شکل می‌گیرد نه تنها می‌تواند به سرعت موقعیت‌های قبلی را باز تولید کند بلکه می‌تواند جلوتر از موقعیت قبلی حرکت کند.
کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون:

جایگزین کردن سانتریفیوژهای IR6 نمایی از قدرت هسته‌ای ایران

ایران یک پالس بسیار قوی و مؤثری را به طرف غربی داد که اگر شما این انفجار و این اقدام جنایتکارانه را در نطنز انجام دادید و دستگاه‌های IR1 آن آسیب دید، ما این قابلیت و توانایی را داریم که با استفاده از مدل‌های جدید دستگاه غنی‌سازی مانند IR6 سطح بالاتری از غنی‌سازی را اجرا کنیم. بنابراین این بهترین پاسخی بود که در این مقطع به طرف‌های غربی داده شد.
تحولات هفته گذشته به‌طور مشخصی نمایانگر اراده طرف‌های دیگر برای عبور از بحران و رسیدن به توافق در مناقشه هسته‌ای و پایان‌دادن به بحران‌های تأثیرگذار در منطقه است.
حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران که مسبوق به سابقه هم هست، در میانه و هنگام مذاکرات برجامی در وین واقعه‌ای بود که از حیث بین‌المللی و داخلی آثار و تحلیل‌های بسیاری را ایجاد کرده که تا زمان این تقریر هنوز ادامه دارد.
نهایت وزارت اطلاعات اعلام کرد که عامل اقدام خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز شناسایی شده است. وی «رضا کریمی» نام دارد و قبل از حادثه نطنز به خارج از کشور متواری شده است. اقدامات لازم برای دستگیری و بازگرداندن او به کشور از مسیر‌های قانونی در حال پیگیری است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه حادثه نطنز نمونه‌ای از دست و پا زدن‌های دیرهنگام و کم حاصل دو سرویس امنیتی موساد و سازمان سیا است، گفت: تاکنون هیچ جنایتی بی پاسخ نمانده است.
کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با پرسون:

دانش هسته‌ای در ایران کاملاً بومی شده است

چرخه سوخت هسته‌ای در ایران در سطح آزمایشگاهی به صورت کامل اجرا شده و به سمت تکمیل شدن پیش رفته است به طوری که امروز می‌توان گفت که دانش هسته‌ای در ایران کاملاً بومی شده است.
نماینده اراک در مجلس گفت: آغاز غنی‌سازی 60 درصد اراده و عزم جمهوری اسلامی را به طرف‌های مقابله خوبی نشان داد و اعلام کرد که ایران برای حفظ و حراست از منافع، مصالح و حقوق خود در موضوع هسته‌ای مصر است و تحرکات تروریستی به هیچ وجه نمی‌تواند ما را در این مسیر به انفعال بکشاند.
زنگنه در گفت‌و‌گو با پرسون؛

ملاک درصد و خلوص غنی سازی، نیازهای کشور است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ملاک در غنی سازی میزان نیاز کشور است. بنابراین ایران به هر میزان که لازم باشد با هر درصدی از خلوص اورانیوم می‌تواند گام بردارد.