انرژی اتمی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس انرژی هسته ای را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای اعلام کرد:

احتمال سفر گروسی به ایران

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت: "گروسی" ابراز تمایل برای سفر به ایران را دارد و هرزمان برنامه ریزی صورت بگیرد این سفر انجام خواهد شد.
«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد ایران در حال تنبیه این نهاد بین‌المللی بابت اقداماتی است که آمریکا و کشورهای اروپایی مرتکب شده‌اند.
«افزایش غنی‌سازی پیامی به دولت بایدن بود که به تهران اطلاع داده بود که تا بعد از انتخابات آمریکا درباره موضوع هسته‌ای مذاکره نخواهد کرد. اگر آمریکا می‌خواهد صبر کند، باید عواقب آن را متحمل شود و عواقب آن افزایش غنی سازی خواهد بود.»
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آب سنگین ایران به همه کشورهای پیشرفته صادر می‌شود و آمریکا نیز یک بار آب سنگین ما را خریداری کرده است.
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم بمب‌ اتمی داشته باشیم؟ گفت: این موضوع نتوانستن نیست، بلکه نخواستن و اراده نکردن است. اراده نظام امنیت ملی ما بر این اساس نیست.
افزایش حملات نیروهای مقاومت و تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، تهران را در کنار چین و روسیه، به چالشی جدید برای غرب تبدیل کرده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امنیت غذایی و سلامت مهم‌ترین دستاوردی است که در فناوری هسته‌ای می‌تواند برای زندگی مردم وجود داشته باشد، فرآیند پرتودهی را آغاز کردیم تا مردم بتوانند مواد غذایی سالم و بدون عوارض استفاده کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اخراج تعداد معدودی از بازرسان آژانس در هفته‌های اخیر گفت: آژانس ۱۲۷ بازرس تایید شده در ایران دارد که تنها سه چهار نفر از آنها که از سه کشور اروپایی بودند که مرتب رفتار سیاسی تند دارند، از ایران اخراج شدند.
رهبر معظم انقلاب- ۲۱ خرداد ۱۴۰۲- در دیدار دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای فرمودند: «امروز ملّت ایران، غرب‌گراها را تحقیر می‌کند. امروز ملّت ما کسانی را که دارای آن فکر و آن توهّمات هستند، دارد تحقیر می‌کند... به عنوان مثال امروز امکانات و پیشرفت هسته‌ای ما -  یعنی موجودی هسته‌ای ما - از صد برابرِ بیست سالِ پیش بیشتر است؛ یعنی امروز ما بیش از صد برابر سال ۸۲ که آغاز چالش هسته‌ای ما با غرب است و تحریم‌های پشت سر هم و مانند اینها موجودی هسته‌ای داریم؛
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه یک‌جانبه در راستای افزایش سطح رضایت اجتماعی، ارتقا کیفیت زندگی مردم در حوزه علوم و فنون هسته‌ای فعالیت کرده و به توسعه دستاوردهای خود در این حوزه ادامه می‌دهد.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دولت‌های اروپایی نمی‌توانند انتظار داشته باشند ما برجام را اجرا کنیم و آنها تعهداتشان را انجام ندهند. مبنای ما قانون اقدام راهبردی است و تا زمانی که تحریم ها رفع نشود و تعهداتشان را عمل نکنند همین روند ادامه دارد.
اگر فشــار آمریکا روی آژانس نبود، شاید شــورای حکام قطعنامه ای علیه ایران صادر می کرد که اگر این قطعنامه صادر شود به شورای امنیت خواهد رفت و در اینصورت مکانیسم ماشه فعال خواهد شد. بنابراین اینبار هم قطعنامه ای علیه ایران صادر نخواهد شد و فقط به صورت یک بیانیه اخطاری به ایران اکتفا می کنند تا ببینند در این مدتی که از ریاســت جمهوری بایدن باقی مانده چه خواهد شد. ولی هیچ اتفافی نمی افتد و ظرف یکســال و نیم آینده به نظر نمی رسد که اتفاق مهمی بر سر برجام بیفتد برای اینکه نقطه نظرات ما با آمریکایی ها هنوز دچار یک ناترازی است.
نماینده روسیه در سازمان‎های بین ‎المللی:

جلسه شورای حکام بدون صدور قطعنامه درباره ایران برگزار می شود

نماینده روسیه در سازمان‎های بین‎ المللی در آستانه نشست شورای حکام آژانس ضمن تاکید بر این موضوع که جایگزینی واقعی برای برجام وجود ندارد می‎گوید که تجربه نشان می‌دهد تلاش برای تصویب قطعنامه‌های ضدایرانی در شورای حکام هیچ‌گاه معنای عملی نداشته و نخواهد داشت.
​به گفته سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، چین در حال حاضر ۵۵ رآکتور هسته‌ای فعال دارد. در ۲۰۲۱ انرژی هسته‌ای تنها ۵.۰۲ درصد از انرژی تولید شده در چین را شامل می‌شد، آماری که انتظار می‌رود با افتتاح تاسیسات جدید در چین، به میزان چشمگیری افزایش یابد.