عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

یک کارشناس رسانه با بیان این که نباید کم‌کاری خود را با ایجاد محدودیت جبران کنیم، گفت: نگاه جرم‌انگارانه به فضای مجازی، جز ایجاد مشکل بیشتر، تأثیر چندانی ندارد و نمی‌تواند این فضا را بهبود بخشد.
این روزها می‌توان بیشتر کتاب خواند و بیشتر فیلم دید و بیشتر فکر کرد. خوشبختانه جام ملت‌های اروپا هم در حال برگزاری است و میلیون‌ها فوتبالدوست ایرانی می‌توانند دل به تماشای این تورنمنت تماشایی بدهند.
«پرسون» از والدین نااگاه می گوید؛

والدینی که کودکان خود را تبدیل به کودک کار کرده اند!

آیا حضور کودکان در شبکه های اجتماعی و تبلیغات، همانند حضورشان در فیلم ها و سریالهاست؟ آیا  کودک کار تنها کودکانی هستند که سر چهار راه ها مشغول فروختن چیزی هستند؟ کودکی که صبح تا شب همراه والدینش در شبکه های مجازی در حال نقش آفرینی برای جذب مخاطب می باشند، جزو کودک کار محسوب نمی شود؟ اطلاعات ما در مورد حریم خصوصی کودکانمان چقدر کافیست؟ و آیا حضور در اینستا و دیگر شبکه هایی مجازی، هیچ حد و مرزی نمی خواهد؟!
پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش سیزدهم

آیا رئیسی در تحقق وعده‌های اجتماعی موفق می‌شود؟

وعده‌های اجتماعی رئیسی شامل بحث سلامت، عدالت اجتماعی، زنان، اینترنت و حل مشکل مسکن جوانان در آستانه ازدواج است که در این گزارش بررسی شده است.
رفته بودم آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره) که در شمالی‌ترین نقطه تهران است. فکر می‌کردم از مجهزترین آسایشگا‌های کشور باشد، که نبود، بیشتر به خانه‌ای بزرگ شبیه بود. دوستم نبود، فرصتی شد به اتاق‌های دیگر سری بزنم.
لایحه «تشدید مجازات فرزند کشی» با رویکرد منتفی بودن قصاص و افزایش حداقل حبس از 3 به 5 سال و حداکثر 10 سال، همچنین ایجاد یکسری محدودیت‌ها از هیات دولت خارج شد و هم اکنون در نوبت اعلام وصول مجلس شورای اسلامی قرار دارد و باید دید مجلس چه تصمیمی درباره آن می‌گیرد؛ آیا میزان حبس را افزایش می‌دهد و فکری برای بازدارندگی این جرم دارد؟
مجله معتبر «فوربس» گزارش داده که اکنون در ایران، حدود ۲۵۰ هزار نفر با ثروت بالاتر از یک میلیون دلار زندگی می‌کنند و به این ترتیب، ایران چهاردهمین کشور جهان از منظر تعداد میلیونر‌ها است و در خاورمیانه هم جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.
یک جامعه شناس و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی با اشاره به اینکه در هشت سال دولت تدبیر آسیب‌های اجتماعی با افزایش روبه رو بوند گفت: دولت سیزدهم حل مسائل اجتماعی را باید اولویت کار خود قرار دهد.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در حالی از برنامۀ استقبال از محرم سخن گفته که 4 سال پیش مشهورترین معلم قرآن گفته بود: استقبال از محرم و عاشورا مبنا ندارد: «ما چیزی به نام استقبال از عاشورا نداریم. عزاداری هم باید مبنا داشته باشد. نه این که عزاداری خلق کنیم.»
کلمه تصادف از قدرت نفی کافی برخوردار نیست باید کلمه جایگزین پیدا کرد، خبرهای سوانح باید انسان محور باشد نه خودرو محور، به رویکرد و استانداردهای هوشمند (اسمارت) نیازمندیم، نیازمند «روزنامه‌نگاری حوادث» روزآمدتری هستیم، بالاخره باید روزی در این کشور، منزلت والای «جان» را فهمید و فهماند.
یکی از مهم‌ترین شعارهایی که هر نیروی سیاسی پیشرو و توسعه‌خواه می‌دهد، شعار پاسخگویی است. البته این شعار همزاد با ضرورت پرسشگری نیز است. به عبارت دیگر اگر جامعه و افرادی پرسشگر نباشند، قادر نیستند که گروه‌های هدف خود و بالادستی یا صاحبان قدرت را مجبور به پاسخگویی کنند.
طرح مجلس در خصوص ساماندهی فضای مجازی تحت عنوان «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به صحن علنی مجلس راه یافته و سبب واکنش‌ها و انتقادات بسیاری شده است.
عصر چهارشنبه، دوم تیرماه، اتوبوسی فرسوده که ازسوی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای بازدید خبرنگاران از پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه فراهم شده بود، در نزدیکی نقده بدون ترمز واژگون شد و متأسفانه دو خبرنگار ایرنا و ایسنا خانم‌ها یاسینی و کریمی در این حادثه جان باختند.
پرسون افزایش رفتارهای نمایشی را واکاوی می کند؛

از « بچه پولدارهای تهران »تا «زایمان های لاکچری»! به کجا چنین شتابان؟!

افزایش رفتارهای نمایشی، در حالی که بخش اعظمی از مردم جامعه ما در دوران مشقت اقتصادی به سر می برندو برای تامین نیازهای ساده زندگی خود در حال تلاش بی امان هستند، جای سوال بسیاری دارد. تاریخ رند زایمان یکی از همین رفتارهای نمایشی است که بدون هیچ ابایی تبدیل به مایه فخر و بزرگ بینی عده ای بر عده ای دیگر شده است.
درپی وقوع حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست در بازدید از دریاچه ارومیه، معاون اسبق محیط انسانی سازمان محیط زیست گفت: مسئولان ذیربط باید به‌جای توجیه این حادثه ناگوار ضمن عذرخواهی از خانواده‌های داغ‌دیده، ‌پاسخگو باشند که اگر اتوبوس حامل خبرنگاران استاندارد بوده، ‌پس چرا این تصادف اتفاق افتاده است؟