عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

زندگی جمعی همواره با تعارض و اختلاف و حتی گاه با کشمکش‌های جسمی شدید همراه بوده اما آنچه در نهایت بر این آتش خشم و هیاهو آبی فرو می‌پاشید، تاب و تحمل و صبر و مدارای اعضای خانواده‌ها بود. شوربختانه امروزه در اثر عدم برنامه‌ریزی اصولی، علمی و مناسب و یا مبادرت به برنامه‌های نمایشی و سطحی‌نگر، خانواده‌ها در برهوت فشار و عسرت تنها رها شده‌اند.

یادداشت/ویدیوی دارزدن سگ‌های رها در تبریز این روزها بحث داغ فضای مجازی است. این اقدام چه کار شهرداری تبریز باشد چه به گفته مسئولان این شهر جوسازی پیمانکار پیشین، جنبه‌های تلخی دارد که نمی‌توان از آن گذشت. این جنبه از دید فرهنگی قابل بررسی است.
«پرسون» از ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری می گوید؛

می خواهم رییس جمهور شوم! / جویندگان نام در وزارت کشور

یک شناسنامه می خواهد؛ و یک رویای خام، تا تو را در مقابل متصدی ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بنشاند. بعد عکسی رو به دوربین و تمام.
ما به نمایندگی از مردمی که صدایشان در هیاهوی رویدادها گم شده است، درباره مهم‌ترین و حیاتی‌ترین موضوع زندگی این روزها هشدار می‌دهیم: تامین و توزیع واکسن باید اولین ماموریت همه دستگاه‌های حاکمیتی باشد.

پرونده ویژه پرسون: صدای افغان‌ها باشیم/ بخش سوم

قوم‌مداری مانع صمیمیت ایرانی‌ها و افغان‌ها

یک جامعه شناس گفت: به دلیل برخی اقدامات نادرست اقلیتی از افغان‌ها مانند قتل و یا قاچاق مواد مخدر و روحیه ی قوم مداری در میان ایرانی‌ها؛ مردم این دو کشور آنطور که باید با یکدیگر هماهنگ و مأنوس نشده‌اند؛ اما به طور کلی جامعه آنها را پذیرفته و رفتار ایرانی‌ها نسبت به آنها مطلوب است.
یک کارشناس برنامه ریزی شهری درباره پروژه توسعه برنامه ریزی اجتماعی گفت: توسعه یعنی رفع نیازهای پایه و به تعبیر بهتر رفاهی که کمترین پیامدهای اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

یادداشت/متأسفانه قرار است در این شرایط خاص شیوع کرونای انگلیسی که قریب یک ماه است کشور را نیمه تعطیل کرده است، امتحانات پایه‏ های نهم و دوازدهم دانش آموزان به صورت حضوری و در حوزه‏‌های امتحانی برگزار شود.
جمع کثیری از اساتید دانشگاه شریف با ارسال نامه‌ای به مسئولان بلندپایه کشور خواستار عفو و آزادی دو دانشجوی نخبه و المپیادی این دانشگاه به مناسبت عید سعید فطر شدند.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به مصوبه مجلس روز شنبه به دلیل تعطیلات عید فطر تعطیل نیست.
یک جامعه شناس گفت: علاوه بر مشکلات اقتصادی که مانع اصلی ازدواج جوانان است؛ طلاق، خیانت، ناسازگاری در زندگی مشترک و انحرافاتی مانند مصرف مواد مخدر باعث بدبینی و ازدواج گریزی جوانان شده است.
پرونده ویژه پرسون؛ صدای افغان‌ها باشیم/ بخش اول

صدای ضجه مادرانی که در خاورمیانه گم شد

حمله تروریستی به مدرسه دخترانه در غرب کابل پایتخت افغانستان که بیش از ۲۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت به راحتی به دست فراموشی سپرده می‌شود.
خادمیان در گفت‌و‌گو با پرسون؛

منبر جای توهین به ظریف نیست

یک مدرس حوزه گفت: سیاسی بودن به معنای جناح بازی و توهین کردن نیست. اشعری خطاب کردن مسئولی که در سال‌های گذشته به ولایتمداری تکیه کرده است در شأن مجالس، واعظ و مداح نمی‌باشد. 
یادداشت/ اگر این جنایت در اروپا رخ می‏داد در تمام اروپا یک هفته عزای عمومی اعلام می‏کردند و آنچنان بوق و کرنا می‏کردند تا تمام مردم دنیا بفهمند چه جنایتی رخ داده است، امّا چقدر شیعیان افغانستان مظلومند که حقوق بشر و سازمان ملل اینجا مرده اند و حتی این جنایات را به حسب ظاهر محکوم هم نمی‏کنند امّا قطعاً خون این مظلوم‌ها به زودی طومار داعشی‏ها که دست پرورده آمریکای جنایتکار در افغانستان هستند را در هم خواهد پیچید، خون مظلوم هیچگاه هدر نمی‏رود و ظالمان و ستمگران برای همیشه در دوزخ الهی مخلد خواهند بود.
رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر گفت: در هفته هلال احمر، 30 هزار بسته معیشتی، 500 دستگاه اکسیژن، 200 دستگاه کپسول اکسیژن و 58 هزار بسته بهداشتی توزیع خواهد شد. هزینه این موارد بالغ بر 20 میلیارد تومان است که از مشارکت مردمی و صلیب سرخ جهانی تأمین شده است.
یادداشت/ آخرین آمار سازمان ملل در مورد مصرف مواد مخدر حاکی از آن است که ایران بزرگترین مصرف کننده مواد مخدر در جهان است.

جمشید انصاری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور طی بخشنامه‌ای کلیه دستگاه های اجرایی ملی و استانی را موظف به کاهش نیروی انسانی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرد