مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

مالیات بر ارزش افزوده، مالیات غیرمستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌شود.  

فرار و اجتناب از پرداخت مالیات به‌عنوان یک چالش مشترک در تمام نظام‌های مالیاتی جهان شناخته می‌شود؛ اما اندازه فرار و اجتناب که معمولاً به عنوان درصدی از تولید ناخالص ملی مطرح می‌شود، در کشورهای مختلف، متفاوت است.


در سال گذشته با فراز و نشیب‌های بسیار معادل ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه برای اخذ مالیات شناسایی شد که بر اساس آخرین آمارها، میزان مالیات دریافتی از این خانه‌ها کمتر از ۱۰ میلیارد تومان بوده است.
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: امسال در مهلت تعیین شده برای ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل، حدود سه میلیون و ۱۲۳ هزار فرم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم و یک میلیون و ۳۲۲ هزار فقره اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد.
رئیس سازمان امور مالیاتی با حضور در شورای شهر تهران، عملکرد قابل دفاعی از «مالیات بر خانه خالی» ارائه نکرد. در این جلسه اعضا ی شورای شهر برای رفع تهدید آپارتمان‌های بلااستفاده خواستار اقدام سیاستی دولت شدند.
روند اخذ مالیات از خانه‌های لوکس مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و مسئولان به خصوص مجلسی‌ها قرار دارد که انتقادات مطرح شده شامل پایین بودن ضرایب مالیاتی آن‌ها به نسبت ارزش این خانه‌ها و کندی روند اخذ مالیات می‌شود.
رئیس سازمان امور مالیاتى کشور با حضور در صحن علنى شورا، اعلام کرد: ما در وصول مالیات‌ها سعی می‌کنیم سهم مالیات را در بودجه دولت ارتقا دهیم و سهم تامین مالی شهرداری‌ها را هم از محل عوارض افزایش دهیم.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: بر اساس آمار موجود در چند ماه اخیر حدود ۲.۲ میلیون نفر مودی و اشخاص حقیقی و حقوقی جدید شناسایی شدند که قبلاً مالیات پرداخت نمی‌کردند، این موضوع نشاندهنده ضرورت وجود سیستم‌های هوشمند همانند پایانه‌های فروشگاهی در سیستم مالیاتی کشور است.
سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: اطلاعات کل خانه‌های خالی شناسایی شده در سال ۱۴۰۰ به این سازمان ارسال شده است که بعد از محاسبه تا پایان تیرماه، این اطلاعات منتشر و بر این اساس مشمولان تا پایان مردادماه سال جاری فرصت دارند که مالیات خود را بپردازند.
بررسی درآمدهای مالیاتی دولت، طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ نشان می‌دهد درآمد دولت از این بابت رو به بهبود است. در حالی که در سال ۹۸ مجموع تعداد مالیات اصناف ۴۸۶,۸۸۸ بوده، این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۶۰۹,۴۰۲ رسیده است. همچنین میزان مالیات‌های ابرازی نیز در این سال‌ها رو به افزایش بود.

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: مطابق قانون مالیات‌های مستقیم، ۳۱ تیرماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک اجاری است که به دلیل مصادف شدن آن با روز تعطیل (جمعه)، براساس قانون روز شنبه یکم مردادماه، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه اشخاص مذکور خواهد بود و از آنجا که هیچ مجوزی برای تمدید مهلت مذکور وجود ندارد، این مهلت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.